Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettbeteende
Läst 2210 ggr
Emel
2014-12-02 22:03
0

Trevligaste hönrasen

Hallå!

Till våren ska vi skaffa en lite flock på 3 hönor och vill att de ska kunna bli jättetama. Hade en Dv. kochin och en annan höna för ett tag sedan och kochinen blev aldrig så tam men den andra (som fö såg mer ut som en stridstupp än höna) var hur go som helst.

Bor i villa så de kommer vara i trädgården och måste alltså vara dvärgraser.

En fråga till. Vad händer om man blir "påkommen" med för många hönor, säg 6 st, eller med en tupp? Varning att göra sig av med eller böter?

Mvh

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

[peter54]
2014-12-07 22:49
0

Hej. Jag ber att få låna den här tråden med en utveckling av TS fråga. Vad gäller egentligen, får jag inte ha 6 eller 8 hönor? Jag har byggt iordning ett hönshus på 8 kvm med 8 reden. Tänker mig någon enkel ras som jag har vuxit upp med, Rhode island red eller brun leghorn.

Min tanke är att dels få "egna" ägg och dels försöka få en riktigt "sur" höna att lägga andra ägg under. Jag vill försöka återinföra rapphöns här, de försvann från trakten vid den stora snöstormen 1998 när det kom en meter snö över ett dygn.

Jag har kontakter som kan förse mig med rapphönsägg. Får jag alltså inte göra detta? Jag hade inte tänkt ha någon tupp, ingen i familjen gillar när det finns en röd prick i äggen.

Zepp
2014-12-07 23:25
0

Du kan behöva  tillstånd från din kommun om du bor i stadsplanerat område.

• Om du bor i ett tätbebyggt område där det finns en detaljplan kan du behöva tillstånd från kommunen för vissa djur. Det kan vara till exempel orm, häst, nötkreatur, get, får, gris och höns. Kontakta din kommun för att få veta mer.

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Sv/djur-och-natur/djurskydd/soka-tillstand-forprovning/Pages/soka-tillstand.aspx

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[peter54]
2014-12-08 07:48
0

#2 Tack för info, jag bor på landet långt utanför stadsplanerat område.

Zepp
2014-12-08 10:34
0

Prata ändå med kommunens ansvariga på området så har du klartecken därifrån utifall.

Många av de där tjänstemännen är rätt glada för att bli tillfrågade och få komma med råd.

Vanligt är att upp till 4 hönsfåglar brukar betraktas som hobby, fler än det kan gå in under husbehov.. det kan gälla andra regler?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

VildaVittra
2014-12-15 16:20
0

#4 Det behövs inte, bor man utanför planlagt område är det fritt fram.

#1 Du få ha många gånger fler än 8 utan tillstånd. Du får faktiskt ha 350 värphönsplatser innan det krävs.

Angående rapphöns lär du behöva tillstånd om det är med avsikten att plantera ut dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Emel
2014-12-18 04:20
0

3 dvärghöns är tillåtet här. Tycker 3 st hönor känns få… Och att det måste vara dvärghöns känns som en konstig bestämmelse, eller? Att man inte får ha tupp kan jag kanske förstå (vet dock inte hur mycket oväsen de egentligen för). Iofs så om man sköter sina hönor, att de inte stör grannar och inte har 35 st kan jag knappast tänka mig att man får problem med låt säga 5 st vanliga blandrasvärpare.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

[anonymie12]
2015-01-01 20:43
1

Dv kochin och dv wyandotte

Hinkeb
2015-01-12 16:17
1

Btw - den röda pricken i äggen beror inte på tuppen!

-Cissi-
2015-01-18 14:11
1

#8 vad är det för röd prick då?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[JeanetteK]
2015-02-16 17:41
1

Vi har brahmor. Dom är en av de största raserna så det är ju inte vad du vill ha. Men det finns dvärgbrahmor också. Brahmorna är lugna och trevliga. 

Lite ot. Vi hade fem stycken dvärgkochin från början tillsammans med brahmorna. Idag har vi bara en sån höna kvar - Lill-Höna. Hon tror att hon är en stor brahma och är mycket kär i vår tupp Toppen. Hon har en kyckling som alltså är en blandning mellan dvärgkochin och brahma - Mini-Höna. Dom här två små hönorna är nog mina favoriter - jätterara och sociala. Jag skulle kunna ha dom som vakthundar för dom har stenkoll på när det kommer bilar och folk till gården.