Hönshus på en övervåning?
Hej
Vi funderar på att bygga ett hönshus på "övervåningen" på lagården. Är det nån som gjort något liknande?
Det jag kan tänka blir ett problem är när dom ska ta sig ner och upp, för i alla fall våra höns vägrar gå i "trappor" (men vi kan ju gjort dom fel) så dom flyger alltid upp/ner till sina sittpinnar tex, vilket kan bli problematiskt då dom ruggar.
Kan ni komma på andra problem?
Som sagt andras erfarenheter och bollning av idéer efterfrågas.
l'm back
Mina hönor hade aldrig några problem med "hönsastegar", bara de inte lutade för brant. De blev heller aldrig så skalliga vid ruggning att de inte kunde ta sig upp 1-1,5 m på sittpinnarna.
Det jag kan tänka mig kan bli problem är golvet. Är det bara ett brädgolv så kan det ta stryk av ströbädden och krafsande hönsklor.

Hur löser du mockningen på ett smidigt sätt?
#1 våra är lite högre upp, men om dom ska ta sig ner till ett hägn så är det ju ännu högre till och med.
Golvet var en bra sak att klura ut, det går säkert men kräver lite tankeverksamhet.
l'm back
Jag har inga som helst erfarenheter av höns men slogs av tanken att det borde gå att bygga en "kattrappa" med täta stegpinnar istället för en trappa. Det kanske hönsen skulle ha lättare att acceptera?
(Bilden är lånad härifrån: http://catladder.blogspot.se/2014/01/blog-post_9.html)
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
#2 mockning hade vi tänkt lösa med ett "hål i golvet" (som annars har lock) som man mockar ner allt direkt ner i skottkärran.
Det är idén vi har i alla fall.
l'm back
#4 Vi har en liknande fast mindre brant i hönshuset, eller vi hade, då hönsen vägrar använda den.
l'm back