Värmelampan smäller
Jag har en värmelampa i hönshuset med en jordfelsbrytare som smällt trots att den är ny. Vad kan man göra för att förhindra detta? Har inte råd att köpa nya glödlampor varje vecka.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Kan man ställa ett oljeelement i hönshuset? Jag kan frysa tills på måndag, vill inte att mina små vänner ska göra det (hundarna har päls och överlever).
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Fan vad vattenfall är snabba på att försöka åtgärda, de är på väg nu.
Fått låna grannens frostvakt från hans växthus, höns är viktigare än vinplantor (jag är hans äggproducent)

Bra med grannar som är i beroendeställing, då är det större chans att de ställer upp när det gäller!
Med element så tror jag det gäller samma som för barn, det får inte ha en yttemperatur som man kan bränna sig på.. tror det e 60 grader max på ytan?
Dvs det skall ha en yttemparaturvakt.. tror de flesta element för konsumenter har detta idag?
Oljefyllda element har det hur som helst, annars så blir oljan för varm.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
# Vilda Vittra
Är det värmelampan som smäller (ljud?) eller är det " Jordfelsbrytaren som smälter ?". Använder du koltrådslampor blir det varmt, kanske är "lampskärmen för tät ?" Misstänker att det är den konstruktionen med biltema-skärmen.
#4 Varför i all världen skulle jag stoppa in en växtlampa som inte alstrar värme i hönshuset? Det är givetvis en värmelampa jag hade, precis som jag skrev. Och ja, det var lampan som smällde.
#5 Vilda Vittra
Ja det är inte lätt att veta ,om du odlar i hönshuset samtidigt som hönorna får de dagliga ljuset de behöver för att värpa. Därför föreslog jag att du skulle ha en koltrådslampa vilken även alstrar en bra värme, tyvärr måste man avleda värmen från lampan med en bra sockel som tål värme annars går lampan sönder, som ja vet nu att det var lampan som smällde. Om du skriver vad du haft för lampa och effekten på den är det lättare att få hjälp, kan kanske vara överspänning vissa tider på dygnet som inte lampan tål. Har du någon skärm kring lampan utan ventilation?
Vad gör jordfelsbrytaren i sammanhanget, normalt skall den bryta spänningen när det går mer ström i skyddsjorden och i nollan ?
#6 Koltrådslampa är inget alternativ, då jag enligt lagen måste ha det släckt under natten (släcker jag den så blir det ju kallt), en värmelampa avger rött ljus istället vilket är tillåtet. Höns börjar nämligen käka på varandra om de inte får sova (ljuset styr deras dygnsrytm).
Jag har som jag skrivit en värmelampa, alltså glödlampa och armatur avsett för stall. Det är alltså inga skitgrejor.
Jordfelsbrytaren gjorde ingenting.
#7 Vilda Vittra
Jo 12-timmarsregeln kan ja men att det är olagligt att på natten ha tänt ett antal timmar kan inte vara fel, vad gör du om natten är kortare än 12 timmar så långt norrut som du bor "midnattssol". Då är vi framme vid det ja tänkte du skulle installera " Infravärme " det syns inte för ett normalt öga men känns hos människan som värmande, men vad säger hönsen?
Hur var det med effekten och överspänningen på elnätet?? Du kan kräva av El-föreningen gör mätning av spänningen under några dygn om det är så att det går åt mycket lampor i fastigheten.
Bor i hus, så finns ingen förening.
Bor man där det är midnattssol så bör man ju dra för ett skynke för fönstret. Svårare än så är det inte.
Hur är elförbrukningen på en infravärme jämfört med en frostvakt (även om jag helst vill ha en värmelampa).
# Vilda Vittra
Du har säkert en elleverantör som ställer upp, om lampor ofta går sönder i ditt elnät.
Infravärmare finns i olika effektstorlekar som beräknas efter storleken på hönshuset, kombinerad med en termostat (för området kring 0 grader) blir det en bra frostvakt, men utan att lysa för hönsen. Men hur var det med den befintliga utrustningens effekt? Lampan med en inkopplad termostat funkar ju oxo men hönsen kanske störs för mycket med tändandet från o till. var det verkligen en jordfelsbrytare du fick med till din installation, eller en timer?
#10 Som jag skrev, så har Vattenfall redan varit här.
Snälla du, om jag skriver att det är en jordfelsbrytare jag har, så är det en jordfelsbrytare som jag installerat. Tror du verkligen att jag är en sådan bimbo att jag inte ser skillnaden på en sådan och en timer?
Lampan har INGEN termostat, den lyser som jag skrev med rött ljus, dygnet runt.
# Vilda Vittra Tankar
Jag börjar undra, om ja läser fel när lampor smäller eller jordfelsbrytare smälter, att vattenfall är din elleverantör vet ja nu, men hur mår dina hönor av att bestrålas dygnet runt med infraröd strålning de vet du inte, prova på dig själv först. Man måste ha "nödig kännedom" för att utföra elinstallationer själv. Den smällande lampans effekt i Watt vet du inte? Ej heller om det var överspänning som tog död på den?
#12 Värmelampan man har i den armaturen är gjord just för den armaturen, så vilken Watt det är la jag inte märke till då de hör ihop.
Jag har tillräckligt med kunskap för att trycka in en stickpropp i kontakten. Så däri ligger heller inte problemet.
Jag har ingenstans skrivit att jordfelsbrytaren smälte, det var du som gjorde.

Jag har hängt kvar här i tråden för ren nyfikenhet.. men så läser jag orginalinlägget igen och funderar på om jag inte har missupfattat det hela?🤪
Smällt, (som i smälla) trodde jag var samma som väsnades, men nu tolkar jag det som att de gick sönder?😃
Jag är van vid värmelampa främst till grisar, speciellt för griskultingarna.
Suggan blir inlåst i ett bås för att inte ligga ihjäl kultingarna och de kan smita ut ur båset undertill.. och på andra sidan fanns halm och värmelampa.
Kan inte minnas att vi hade någon värme alls i hönshuset?
Oandra sidan så var grisarna på våningen under så det kanske höll sig varmt ändå.
Och på ett annat ställe där jag var hade de en sådan för gässlingarna.
Verkar som de ser väldigt lika ut sedan jag hade med jordbruk att göra!
http://www.lantbutiken.se/butik/833-varmelampa-for-kycklingar-hons-och-grisar
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#14 Du uppfattade korrekt, glödlampor gör ju ett ljud när de går sönder. Isglassen har smält medan den arge pojken har smällt igen dörren.
Jag har en höna som inte är vinterhärdig, därav värmen, samt så är det skönt att vattnet inte fryser.
Vem?…den arge pojken har smällt igen dörren.
Mina värmelampor gick sönder när de låg på samma säkring som en gammal lysrörsarmatur - kolla att du inte har någon taskig strömbrytare eller dylikt på samma uttag