Vilken hönsras?
Hej!
Tanken är att vi någon gång under detta/nästa år ska Skaffa höns! Något vi längtat efter att skaffa sedan vi flyttade ut till landet 🙂
Då kommer vi till frågan: Vilken hönsras?
Vi bor i Skåne, så här är både gott om stora åkrar och fält men även rovfåglar. Därför behöver vi ha en lite större ras för att de inte lika lätt ska bli tagna av rovfåglarna.
Vårt syfte med hönsen är endast för att äta äggen, därför har vi kommit fram till att vi ska börja med att köpa 4 höns. Känner vi senare att vi har behovet av fler så kommer vi skaffa fler och kanske då också en tupp endast för att hålla ihop flocken.
Vi har inga direkta önskemål om färger men mamma hade tyckt att det skulle varit snyggt med svarta, vita, gråa eller någon blandning av det till vårt vita hus (måste ju matcha! 😛) däremot är jag väldigt förtjust i de höns som har en "grundfärg" på alla fjädrar, men att de har en annan färg på toppen av fjädrarna (länk: http://mimmtrix.com/arch/Honsen/Hons,%20main.htm)
Självklart vill vi även ha lätthanterliga och trevliga höns men eftersom att tanken är att antingen kläcka dem eller köpa dem som kycklingar så antar jag att man själv kan påverka det lite själv också.
Raser vi kollat närmare på:
Stor Brahma: Verkar passa oss helt perfekt förutom att vi senare läste att de inte värpte så bra 😕
Maran: Värper bra, t.o.m. vid 0 gradigt, lugna, fina färger och dessutom har våra vänner en flock på 10 sådana så de hade kunnat kläcka några kycklingar till oss om vi vill det.
Sammanfattade krav:
En lite större ras
Villig att värpa, gärna 1 ägg/dag
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Iomed att det bara blir 4 hönor.. (ingen tupp?!
Så satsa gärna på svenska lantraser!
http://www.kackel.se/lantras_hons.html
Ni som är experter på höns, tala om vilken som är lättskött och bra ägghöns, eftersom det var detta som efterfrågades!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#1 Vi vill helst inte ha nån tupp eftersom att vi inte vill väcka grannarna på morgnarna, sen behövs det inte heller när man har så få höns (efter vad vi har hört)🙂
Tack för tipset! Ska kolla lite närmare på dem🙂

Finns fina utländska raser oxå, men har man höns för nöjets skull så kan man förena nytta med nöje och hjälpa till med att bevara lite ursprungligare hönsraser!
Har för mig att.. åtminstone flera gamla raser är väldigt tåliga och inte särskildt petiga på foder heller?
Du får kolla upp vilken ras som har tyst tupp?
Antar att detta är rätt forum att diskutera sådana frågor?
Själv uppvuxen på landet, vi hade Leghorn vad jag minns?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Leghorn
Den hönan som användes för äggproduktion på landet innan värphybriderna.
Ett ägg om dagen värper de flesta, skillnaden är hur lång säsong det är!
En anna grej, ju mer de värper ju petigare på specialfoder och även rede, skötsel, hur de bor!
Så för nöjes skull.. och trivseln med höns, en kompromiss är sällan fel, ägg är annars billiga att köpa i affären!
Någon som vet något om Brahman inom värpning? Hur ofta värper de egentligen? Beror det på var man köper dem ifrån eller värper de generellt dåligt?
Och finns det någon här som vet vilken tidpunkt det är bäst att Skaffa höns på?
Ska man skaffa till våren eller är det bättre att skaffa nu under hösten/vintern så de hinner bo in sig och kan gå ut direkt när det blir varmare?
Oftast brukar väl höns vara billigare såhär på hösten/vintern har jag för mig, då brukar efterfrågan var ganska låg för att sedan öka till våren igen 🙂
Men om du köper nu eller i vår tror jag inte spelar någon roll.
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Iomed att du är skåning skulle jag försöka få tag på blommehöns!
Det är mer jobb på vintern, roligare på sommaren när de går lösa!
#6 Ja, man förstår ju att höns bli mer attraktivt på våren… Vintern låter kanske inte så kul 😃
Men kanske skulle man beställa kycklingar nu? (Eller kanske nån gång i början av nästa år?) Det tar ju ett tag innan hönsen värpt klart äggen och sen ska de ju bli så pass stora så att man kan se könet på dem också 🙂 Under tiden man väntar på sina kycklingar kan vi ju sätta upp sittpinnar m.m. i hönshuset…
http://www.sunnanahast.se/hons.html
Läser man på denna sidan så står det tyvärr att de inte värper så bra 😕 Men fina var de!
Hittade däremot en annan ras på samma sida, Sussex, som verkar passa oss. Någon som vet något om den? 🙂
Det skulle säkert gå, men tänk på att det tar ett tag innan det går att se könen på dem och du får troligtvis betala ganska mycket extra per kyckling om du ska kunna se kön på dem.

Grejen är att de som värper bättre kräver mer, de är så att säga anpassade till specialfoder!
Lantraser som klarar sig nästan själv är en kompromiss, ger man dem bra förhålllanden och köpt foder/snäckskal för värphöns så värper de oxå bättre.
Leghorn är annars en kompromiss, de var de första värphönsen.
http://kulturhons.cybersite.nu/Leghorn_1
Har man fyra hönor lär de hur som helst inte täcka äggbehovet, äggen blir mest en bonus, förutom trivseln.
#9 Hur skulle man annars kunna göra? 🤔 Eventuellt kanske man hade kunnat köpa vuxna djur, men då finns det ju en risk för att de inte är så tama… Samtidigt så vet man ju att man får fina värphöns 🙂Köper man 4 st 1 dag gamla kycklingar så finns det ju en risk att man får en tupp vilket inte var tanken från början 😮 Men sen finns det ju alltid möjlighet att sälja dem om det skulle bli en tupp!
Vad hade ni gjort?
Specialfoder har jag inte ens tänkt på… Vet du ungefär vad en Sussex kräver i foder? Eller det varierar från ras-ras och var de kommer ifrån?
Våra vänner köper färdigblandat foder från Granngården, men ger även snäckskal och havre. Är detta något som hade kunnat funka för höns med specialfoder? Eller det ska vara "handplockat", alltså att man väljer ut alla delar i fodret?
Leghorn är en vacker ras! Hade säkert kunnat passa oss 🙂 Får läsa på om dem.
Ägg äter vi inte supermycket i dagsläget, mycket pga. vi är noga med att köpa ekologiska ägg från frigående höns. Tyvärr inte lika lätt att hitta. Får vi däremot egna höns tror jag att vi kommer äta egg betydligt oftare.
Jag tror ändå att ca 4 ägg om dan räcker, även om det går i omgångar beroende på årstid 🙂
Antingen köpt väldigt unga djur, och då några fler än vad jag hade tänkt från början och sedan sålt/bett pappa avliva ev. tuppar om man inte hade velat ha det. Annars så hade jag köpt vuxna höns, eller iallafall unghöns på annons då. Känns som att det blir billigare än att beställa kycklingar i förväg… Men det är bara vad jag tycker🙂
#12 Unga djur är ju smart, då kan man fortfarande få de sociala samtidigt som det är större chans att få endast höns 👍
Avliva klarar tyvärr ingen i familjen av men iofs. har jag en fabror som antagligen kunnat göra det så det hade nog kunnat lösa sig!
Att beställa 4 kycklingar hos den personen i länken jag nämnde i #8 hade kostat 60kr/kyckling… Tänkte först att "det var ju billigt" men det är kanske dyrt? Får nog kolla upp priser på höns mer nogrannt, det blir ju 240kr sammanlagt för 4 höns så det är inte så farligt egentligen.

Man köper som regel det mesta på Granngården hur som helst, eventuellt kompletterar man med sådant man har själv.
Dvs om man inte själv har jordbruk.
De skall ha fri tillgång till foder som skall vara anpassat till om de lägger ägg eller ej.
http://www.granngarden.se/category/djur-foder/fjaderfa/
http://fjaderfa.ifokus.se/discussions/52ac6d178e0e7427dc000158-blanda-eget-honsfoder
#11 Tänk på att de flesta höns inte lägger 1 ägg om dagen i snitt utan dom gör det under sina bra perioder, dvs i perioder så lägger dom inte alls, så i snitt är det väl ca 2 ägg/dag. Sen om du inte har tupp så kan en av hönsen bli "tupp" och då slutar hon att lägga ägg vilket ger ännu färre ägg per dag.
Så räkna inte med 4 ägg/dag för 4 höns även om dom är bra äggläggare, för det kommer alltid bli mindre på ett eller annat sätt.
l'm back
#15 Tack för informationen, väldigt hjälpsam! Då blir det kanske en tupp i alla fall… Får prata med familjen och se hur vi vill göra, kanske räcker det med bara nåt ägg om veckan - vi tycker mest att det bara är kul :)
#16 Hur högljudd en tupp är beror ju på tuppen. Vår tupp hör man inte alls upp till huset (ca 50 m bort) och han envisas om att gala på dagen el kvällen 😃
Kanske kan du hålla utkik efter en äldre tupp där ägaren vet hur högljudd han är?
Edit: vi har i snitt fått 2 ägg/dag på 6 höns och en tupp (Hedemora dom ska i snitt ge varannan dag) under perioder dom lägger ägg och 0 ägg/dag de perioder dom inte lägger ägg. om det hjälper. Men våra höns är lättstörda i äggläggningen, dom kan tex sluta lägga bara för att man städar och dom brukar ha en period på sommaren då dom gömmer ägg.
l'm back
#17 jag hör inte min tupp som bara är 10-15m från huset fast fick höra från en äldre tant att det var så trevligt att höra tuppen om mornar o hon bor nog 500-1000m bortåt o det är en skog emellan 😂
#17 Ja våra vänner sa att tuppen hör man inte så mycket från, utan det är mest hönsen som snackar då de blir så glada efter att ha värpt ägg :D Dessutom så kan man ju faktiskt vänta med att släppa ut hönsen på morgnarna om man är orolig för att grannarna ska klaga… dock inte för länge för när våra vänner gjorde det så började flocken plocka fjädrar på den minsta :/