Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etiketthöns
Läst 4109 ggr
Medaljjägaren
2014-09-22 17:41
3

Hönsraser

Hej! Jag vill ha höns, men det här med raser hit och dit är lite svårt. Men har fäst mig vid många jag inte kan namnet på också. Det finns någon sort som är svart vit spräcklig, jätte fin, och inte så stor, men det finns ju andra också. Och jag skulle vilja veta lite mer om just höns i allmänhet. Det finns säkert sånna här trådar, men jag är väl lite för lat.

YEY, INSIDER!

VildaVittra
2014-09-22 17:53
3

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Irrevirr
2014-10-02 21:44
3

Börja med att fundera över vad du ska ha hönsen till. Vill du ha en ras som ger bra med både ägg och kött? Vill du ha en mest bara för äggen? En stor eller liten ras? Vill du ha en ras som har flera olika färger eller går det bra med likadana? Vill du ha ägg i nån spännande färg? Kanske olika äggfärger? Kanske du är mest intresserad av hönsen som husdjur och mindre intresserad av ägg och kött? Då kan man kika mer på raser som är dekorativa men inte så produktiva. 
Jag har för tillfället en mix av värphöns och kombinationsraser som lägger lite olika färg på äggen och ser trevliga ut. Det gillar jag. Då vi hittar ett nytt hus med mer utrymme för hönsen ska en del delas upp och gå rasrent. Jag är äggnörd på riktigt så jag vill ha olika färger på äggen, samtidigt som jag vill ha dels höns som man kan äta överskottet på tuppar och dels såna som värper extra bra. Då är en mix av lite olika raser alldeles utmärkt.

TezzD
2014-10-23 21:20
2

Och jag vill gärna ha en ras som ger ägg och är lite lugnare och "barnvänliga" 
Har nära vänner som föder upp och säljer höns, men där är det isf Bruna Lohmans som gäller, vad har ni att säga om den?
Förlåt att jag stjäl din tråd lite ts. 😇

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

VildaVittra
2014-10-23 21:42
1

#3 Värphybrider producerar mycket ägg men är inga sunda höns, utan drabbas oftare av värpnöd och urkalkning av skelettet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

TezzD
2014-10-23 21:44
1

Vad menas med det #4?

HjärtaRosalee

VildaVittra
2014-10-23 21:59
1

Att de avlats enbart på produktion och inte hälsa. De slaktas i regel vid 1,5 års ålder, sunda raser kan bli runt en 10. 

Värpnöd måste man avliva dem för, det är ett väldigt smärtsamt tillstånd.

TezzD
2014-10-23 22:02
0

Mina vänners höns är endast avlade för nöjes skull och så använder dom själva äggen :) Fast jag kanske missförstår. Är rasen sådan i allmänhet?

HjärtaRosalee

VildaVittra
2014-10-23 22:04
1

#7 Ja, men det är väl möjligt att någon lyckats avla bort problemen, men jag har inte hört något sådant.

TezzD
2014-10-23 22:11
0

Tack för infon iaf :)

HjärtaRosalee

Fridolf87
2014-11-05 04:48
0

Om dina vänner avlar på dom i mindre skala så är det inte värphybriderna brun lohman dom avlar fram men föräldrarna var nog brun lohman. Det är istället för en ras en sorts avelskombination som ger en värphybrid. Medans exempelvis vit leghorn är en ras och inblandad i att ta fram brun lohman värphybriden. Jag har 5 stycken bruna lohman på 25 veckor. Socialaste i hönsflocken. Söta och goa på alla vis. Är väldigt förtjust i mina.

Sometimes we must choose between what is right and what is easy

TezzD
2014-11-05 08:30
0

#10 Jag har ingen aning :P Men jag blev tipsad om bruna lohmans för att dom är just sociala och snälla. :)

HjärtaRosalee

Fridolf87
2014-11-05 11:18
1

Ja och om dom får bra foder och snäckskal så kan även dom bli gamla. Jag hade aldrig bytt bort mina lohmans. :-)

Sometimes we must choose between what is right and what is easy

Zepp
2014-11-18 21:32
0

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

V3ritas
2014-11-19 13:50
0

#11 Lohman är helt okej höns, mina som jag har haft har inte värpt varje dag förutom sommartid, för jag driver inte på dom hårt med mycket belysning och värme övriga året. Jag får nått ägg då och då av mina hybrider och dom verkar må fint än så länge.. :) Dom är oftast väldigt sociala, otroligt matglada. Vill man ha lite mindre hönor och som är en populär barnvänlig ras så kan man välja dvärgkochin, dom har jag hört mycket gott om :)

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

TezzD
2014-11-24 11:30
0

#13 & #14 Tack för tipsen! 😃

HjärtaRosalee

Medaljjägaren
2014-11-25 15:43
0

Oj… Jag har visst bara läst och skitit i att kommentera :-) Jag är verkligen lite (ganska mycket faktiskt) för lat

YEY, INSIDER!