Bohus dal Svarthöna
Jag skulle vilja veta allt om dessa höns!
Är de trevliga, lägger de stora ägg, hur många vill de minst vara, hur stora blir de, passar de bra med andra djur (katt, hund osv) vart kan man köpa dem - ja skriv allt ni vet och kan =)
Gärna bilder också ^^
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Jag kan inget specifikt om rasen, men alla höns fungerar med hundar och katter, de ser till och med skillnad på mina olika hundar, till Pipen kan de gå fram, men Navdi skyr de som pesten (hon skulle definitivt äta upp dom om de kom nära).
Höns köper man antingen på blocket, alternativ eller på hönsbytardagar, de brukar vara på vårkanten samt på sensommaren/hösten. Antingen köper man färdiga och könsbestämda höns dyrt eller så köper man avelsägg och kläcker själv. Ägg är lättare att få tag på.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag har inga sådana själv (än), men jag har ägg på kläckning som borde kläckas om ca 2 veckor 😃
Här får du en länk till en artikel om svarthöns:
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Tack ska ni ha ^^
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
finns ett par sidor på facebook där det säljs liv djur och ägg
#4 Har inte FB, men tack iallafall =)
#5 phu att du inte fråga vilka sidor då jag inte känner till så många av dem
Jag skulle söka mig till Svenska Lanthönsklubben om jag var du de ha koll på vilka som föder upp i genbank mm. http://kackel.se/ sen vet jag att brukar ha till salu till och från.
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus
Vi har svarthöns! de är riktigt sociala lägger mycket ägg. de kan vara lite rädda hela tiden, och är rätt busiga men trevliga:)
http://greenfirefarms.com/store/category/chickens/swedish-black-hen/ dom säljer men va lite dyra o gissar på att man kan få problem med transporten 🤪
#9 Men vilket fynd!!😂
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag har två st från genbank, en ullig och en slät. De flyger mkt bra, är självständiga och duktiga. Mkt goda födosäkare med goda instinkter. De värper hos mig mkt bra, ca 45g väger äggen och är ljusrosa. De har haft bäst befruktning av alla mina höns och den ena har i år ruvat fram 2 kullar och är en fantastisk mamma. Jag tycker mkt om rasen, och de har dom mest magiska svarta ögon. :) Tycker de känns som de sundaste o starkaste hönsen i min flock, har lite olika raser. De började värpa först av alla och är de som värper mest fortfarande nu i ruggning.
Nu har jag en vuxen tupp och två kycklingar som inte går att se kön på än…
Tuppen var blyg i början men verkar trivas i flocken nu, kycklingarna går tillsammans med sin låtsasmamma i ett avskiljt bås 🙂
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.