Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettallmänt-om-fjäderfä-skötsel
Läst 2408 ggr
Emelie123
0

Sätta igång värmelampan?

Hej!

Börjar fundera, då detta är första vintern som hönsägare för mig. När ska jag sätta igång värmelampan i hönshuset dom har ca 10-15 grader där inne nu och hur många värmelampor behöver man i hönshuset, speciellt under vintern? 

Jag har en lekstuga på ca 2 kvm och är isolerad med frigolit..

MVH Emelie

tlover
1

Vi sätter inte på värmelampan i princip någonsin (skulle en höna ruva el liknande skulle vi däremot såklart sätta på den).

Vi har däremot lantras (Hedemora) och dom håller det oftast ganska uppvärmt (det kryper i princip aldrig under -10 där även då det är - 30 ute.

Skulle det behövas däremot (tex på grund av sjukdom el liknande) skulle vi såklart sätta på värmelampan.

l'm back

Emelie123
0

okej okej man får vänta å se om de behövs närmare mot vintern helt enkelt :) Hur mycke värmer en värmelampa?

tlover
0

En isolerad lekstuga på bara 2 kvm kan den nog värma upp endel (även om jag tror det är hönsen som står för det mesta), vi har ju ett alldeles för stort hönshus (jag tror det var 30 höns som skulle rymmas med 3 höns/kvm men vi har hitills inte lyckats föröka dom så vi har 5 höns och en tupp) så för oss värmer lampan bara direkt under.

Det är ju det värmelampor gör, värmer just under dom är ju inte gjorda för att värma upp utrymmen utan platser.

l'm back

VildaVittra
1

Det kan vara ganska skönt att ha en värmelampa över vattnet så det inte fryser.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus