Någon som tagit hand om Gravandsungar!!?
Har fått hem 3 små gravandsungar. Turisterna i badviken hade sett dem några dagar, alltid utan föräldrar, först var de fem och sen några dagar senare var dom bara 3. Då tog vi hem dem. Nu bor dom i ett akvarium i vardagsrummet på natten och ute i utebur på dagen/ute fritt när vi är med. De får bada i en vattenfylld plastbåt några ggr om dagen, Vi har 2 ankor med 2 ungar och en höna med en ankunge men ingen av dom vill adoptera de små Gravänderna.
Just nu äter dem hönsfoder med vatten som en vattnig gröt.
Vad skulle man annars ge dem?
Hur ser deras bon ut? Tänkte bygga något liknande som dom kan krypa in och sova i, Nu ligger/står dom bara huller om buller, inne vill dom egentligen inte vara och ligger helst inte ner på spånet/halmen i buren. Vad ska jag lägga in så de trivs?
Något mer jag borde veta? Ös på, har aldrig haft hand om något liknande förut!
Har inga tips att komma med, men jag vill se fler bilder!
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Du måste ringa en viltvårdare när du tar hand om vilda djur.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ringt länsstyrelsen men det var inte speciellt hjälpsamma, de sa att vi kunde göra ett försök att ta hand om dem. När de blir större och klarar sig själva får jag ringa tillbaka. Känner en med privat damm där de kan få bo när den dagen kommer. Tillsvidare får de helt enkelt bo här.
Var bor du?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Det är nog bättre att ta kontakt med en bra ornitolog (fågelskådare) istället eftersom det är vilda fåglar (om du nu fått tillstånd att ha dom vilket jag förstod det som) än att fråga på ett forum för tamfåglar (fast man kan ju såklart ha tur och hitta en ornitolog här).
Problemet med att ta hand om vilda djur är ju att dom inte får bli tama så man ska inte ha nån kontakt med dom alls helst (vissa i alla fall som tar hand om vilda skadade fågelungar klär ut sig till fågelmamman tex)
l'm back
Har du inte riktigt tillstånd och dom lever någon kanske finns inte alltför långt bort.
Allt är löst! Svärmor är tillsammans med en gammal viltvårdare så han har fixat så de får stanna här vid oss. Nu bor gravänderna med de andra fåglarna, de går fritt och är jättelyckliga! De kommer upp till huset ibland och hälsar på men man får inte längre komma för nära ;). De kommer att få flyga sin kos när de känner sig redo annars får de lite hjälp på traven med att flytta hemmifrån. Om de vill stanna så får de göra som de vill.
uppdatera gärna hur det går för dem 🙂
Skue försöka mig på att komma nära för att ta bilder för ett par dagar sedan för att visa hur vackra de blivit. Men.. Igår kom bara två hem på kvällen och nu idag på eftermiddagen hittar vi ingen. De kan ha upptäkt kanalen som fyllts med vatten runt gården och är ute och simmar i den men jag har en känsla av att de dragit iväg på egna äventyr, eller så har räven varit framme :(. Får se om de kommer hem ikväll eller om ett par dagar. Ve inte om de lärt sig flyga då jag inte sett något men de kan dom mycket väl ha gjort.