Nu är de här!
Idag for vi äntligen iväg och hämtade tio små hedemorakycklingar. Det känns jättekul och lite läskigt samtidigt, haha. Innan idag hade jag aldrig ens petat på en levande fågel. 😃 Jag kommer förmodligen ställa tusen frågor angående dessa små liv men just nu känner jag mig rätt så lugn, så jag lägger in ett par bilder på kycklingarna så länge:
Så söta ❤️
Grattis. :) Det är härligt med höns, det kommer du inte att ångra.
#2 Ja, superfina! Trodde inte kycklingar var så himla söta. 😃
#4 Det tror inte jag heller att jag kommer. Jag har hört att det är lätt att det blir fler och fler och… Nog bäst att bygga ett stort hönshus med en gång!
Undrar varför jag alltid tycker kycklingar ser sötare ut på bild än i verkligheten…? 🤪
Men de var jättfina, lycka till med dem! 🙂
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
#6 Haha, ja det kan man ju undra! Supersöta i verkligheten ju. :D Tack!
Grattis till de små sötnäbbarna =)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
#9 Tack för ett gott skratt! 😃 Supercharmigt med bandklippning ju. Hölls det tal?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#14 Såklart det hölls tal! Vad för slags halvtaskig invigning skulle det annars vara?! 😃
Jag tog lite bilder igår så jag tänker att det är lika bra att uppdatera den här tråden lite! Jag håller på och grubblar på vilken tupp jag ska spara. HUR ska jag kunna bestämma det? Alla är så fina på sitt eget vis. Låter det klokt att spara den som växte snabbast och själv tycker att han är störst, bäst och vackrast?
Här är han: Kungen av hönsgården.
Välj den tupp som är trevligast. Argsinta tuppar är inte kul att ha att göra med, hur snygga de än är.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Nu har jag lyckats så bra att jag missat att ta kort på en höna, den med roligast teckning. Den är ljus och grå och brun och lite allt möjligt. Jaja, man kan inte få allt här i världen.
Hur tänker ni när ni väljer vilken tupp som ska sparas?
#25 Nej, fy för arga tuppar. Hade blivit livrädd av att ha en sådan, haha. Nu kanske de är så unga än att sådant inte märks, utan alla är trevliga. Den största tuppen är lite mer närgången. Han flyttar sig inte när man är nära utan sitter kvar, medan de andra flyttar sig om man kommer närmare än 1/2 meter när man byter vattnet eller så. Är det ett bra eller ett dåligt tecken?
Hur många blev det?
Av tio kycklingar verkar sex stycken ha blivit tuppar om ingen bestämmer sig för att göra ett könsbyte. 🙂
I måndags slaktade vi fem tuppar, och jösses vilken ångest. Mina fina gull-tuppar. Skönt att jag redan uteslutit kött ur kosten, så jag slapp göra den omställningen nu.
Det började bli lite spänd stämning i hönsgården tyckte jag, så jag tyckte det var lika bra att få det gjort. 2,5 kilo hundmat hamnade i alla fall tillslut i frysen. Jag blev så förvånad över att den med svart kam även hade mörkt skelett ! Såg väldigt alien-aktigt ut.
Nu har vi en tupp och fyra hönor kvar. Jag bifogar en bild på tuppen. Han heter Frank nu för tiden. 🙂
Vilken snygging! :)
"På natten är alla katter svarta"
Tack för fotovisningen :)) Fina höns
#33 Tack! Jag tycker dock han ser ganska tråkig ut av någon anledning. Han har liksom så flummig och oren färg, haha. Han är snäll (än i alla fall) men jag tycker han har lite dålig koll på sina tjejer ibland. 😃
#34 Tack och varsågod. 😃
Frank, Mia och Mia, Alabama och Jackie Brown blev de slutliga namnen. Jag borde ta nya kort på dem för hönorna har blivit så fina. En enda bild nytagen bild har jag på hönorna. De tog sig friheter på trädgårdsmöblerna. Dessa heter Mia då det är lite svårt att se skillnad på dem…
Så söta Mior :))