Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettohyra-sjukdomar-beteende
Läst 4040 ggr
healing-mammut
2014-08-17 10:05
1

Diarré

Hej, jag köpte en ung Orpingtonhöna/kyckling på Sorunda marknad i somras och hon har ända sedan hon kom hit varit dålig i magen. Jag har kontaktat distriktsvet som rekommenderade en maskmedel som heter Flubenol. Det gjorde ingen skillnad. Hon äter och dricker. Jag ger henne a-fil med vetekli som någon rekommenderade. Kanske det hjälper något men hon har fortfarande "sprut-bajs". Hon är jättefin och verkar pigg och social. Kommer direkt när jag ropar.

De andra gamla hönorna (vet ej ålder pga jag fått dem som vuxna) verkar inte vara lösa i magen. Jag har totalt 6 hönor. Ingen av dem lägger ägg. Vad tycker ni att jag ska göra? De gamla hönorna har jag smort in med medel mot kalkben (Tenutex) och det verkar som att de är lite förkylda. Men det ser inte ut som att den nya har kalkben. Hönshuset är städat och målat så det borde inte finnas nåt kvar där. Har även gett dem dropp i nacken mot löss (Frontline).

Cragan
2014-08-17 12:15
0

coccidios kan det vara men är en av massa mer eller mindre allvarliga sjukdomar.
olika sjukor är jag tyvärr inte så bra på eller som tur är beroende på hur man ser på saken.

healing-mammut
2014-08-17 15:46
0

Ja det är knepigt värre när så många symtom stämmer in på så många sjukdomar och ohälsotillstånd. Jag ger dem väl någon tid till så får vi se. En av de gamla hönorna är hängig nu. Verkar mest sova. Tänkte på ev lunginflammation för flera av dem har nyst och bubblat i näbben. Jaja, ger dem väl en liten tid till så får vi se om de piggnar till….. Det är så jobbigt att ta bort dem tycker jag :(

Cragan
2014-08-17 17:40
0

får hoppas på att det inte är ilt eller någon annan sådan sjukdom där huggkubben är enda botemedlet iaf.  
uppdatera gärna hur det går med hönsen för dig

healing-mammut
2014-08-17 22:12
1

ilt? Vad är det? Och hur vet jag om de har det? Veterinären verkade inte så pigg på att komma till mig när det är så få höns jag har, och att de inte är "viktiga" i avseendet avel. Vad ska jag kolla efter?

Cragan
2014-08-17 23:15
0

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Fjaderfa/Virussjukdomar-hos-fjaderfa/ILT/  

otrevligt sjuka som en del förlorat hela besättningar till

healing-mammut
2014-08-18 12:59
0

Hmm….läskigt det där! Tyvärr verkar det som att en del symtom på ILT stämmer med de symtom mina hönor uppvisar. Men samtidigt kan ju mina hönors symtom stämma med andra sjukdomar. Usch - tycker du att jag ska ta bort dem? Jag har en liten dvärg-kochin som nyser, bubblar och har ögoninfektion nu. Den hönan som jag köpte på marknad i början av sommaren har även hon varit "förkyld". Kanske hade hon med sig smittan som bröt ut för henne pga flytten och stressen den innebar? Och sen smittat mina gamla? Eller så är det tvärtom? 

Om det blir så att jag måste ta bort en eller alla hönor - vart gör jag av dem då? Gräver man ner dem, eldar upp dem eller vad?

Cragan
2014-08-18 15:13
0

#6 man beställer hem en låda från sva o skickar in ett dött djur till dem för necroption (om jag minns rätt på vad det heter) o så får man reda på vad som var fel på den o resten av besättningen som förhoppningsvis fortfarande är vid liv.  är destruktion som gäller med sjuka djur endligt mig iaf eller som i mitt fall djuren räven slog med inte tog rätt på  
frysen är en bra plats innan man skickar ett kadaver till sva

edit: tog bort kostnad då det verkar ha ändrats sen sist jag hörde nått om det