Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etiketthöns
Läst 8965 ggr
Emelie123
3

skinnägg från höns..

Hej! Jag har en fråga har 4 hönor och har nu den senaste veckan fått 3 skinnägg, två vita och ett brunt. Då jag har två som lägger vita och två bruna. Men 3 denna vecka.. vet inte heller vem av dom som lagt de heller men dom alla är pigga å glada. Och dom får extra snäckskal, solljus och krossade äggskal.. varför blir de då skinnägg? Har haft dom ca 1, 5 månad och fått ett vitt skinnägg tidigare. Och sen hackar dom även sönder dessa skinnägg så ser bara skinnet så säga.. Vad ska jag göra? Vore tacksam för svar och hjälp! Mvh orolig höns mamna ;-)

VildaVittra
0

Är det unghöns? För det är inget ovanligt med konstiga ägg innan maskineriet kommit igång ordentligt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Emelie123
0

Dom är mellan 9 månader och 1 år :-) räknas de som unghöns? :-)

VildaVittra
0

#2 Ja, det skulle jag räkna som unghöns.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[anonymie12]
1

De måste få gå ute så mycket som möjligt.

Cragan
0

Skinnägg
Om hönor värper mjuka ägg, s.k. skinnägg, som saknar hårt skal så kan det bero på flera olika saker.**
Händer det någon enstaka gång att det värps ett sådant ägg:**
1. Det är en unghöna, med ännu inte fungerande skalkörtel.
2. Det är helt enkelt för kort tid mellan äggen och skal hinner inte bildas.
Detta är   vanligast bland högvärpande och hårt drivna hönor.
3. Yttre störningar

Är det samma höna som värper skinnäggen, så är det allvarligare:
1. Defekt skalkörtel, oftast till följd av äggledarinflammation.

Händer det ofta och man inte kan härleda det till någon speciell höna:
1. Näringsbrist på kalk och/eller D-vitamin (solvitaminen).
2. För mycket salt
3. Möjligen också vissa sjukdomar
Källa: Ronny Olsson (SLK) 

klipt o klistrat från http://sorensens.dinstudio.se/0/46/aggfakta/

Emelie123
2

Ute är dom från 7 på morgonen till ca 19 på kvällen då dom väljer att gå in å lägga sig :-) Men såg på en vit höna att hon är lite blekare på kam å slö och är vitt sekret typ i kloaken så misstänker nämligen äggledarinflamation.. men hon är pigg å så annars än så länge.. hur ska jag göra med henne? Är en gammal fabrikshöna vill att hon ska leva..

VildaVittra
1

#6 Då är det veterinären som gäller.

Emelie123
0

okej okej, de kan inte gå "över". Men idag har jag fått två vita ägg, som vanligt. Kanske inte var de? Hon är då hur pigg som vanligt och äter som vanligt :)