hönsgård?
Hej!
Jag ska bygga hönsgård, har hönshuset klart men vilka mått ska man ha till ca 3 hönor å 1 tupp som rastgård? Dom kommer få vara lösa på gården mesta dels ändå så :)
MVH Emelie
Lagmässigt behöver du ingen rastgård så "så stort som möjligt" skulle jag väl säga. Eftersom du har så få höns kanske det skulle vara värt att göra en klass 2 el klass 3 hönsgård ifall fågelinfluensan skulle återkomma till Sverige. Det skyddar ju också bra mot rovfåglar och liknande så man kan ha dom ute även då man inte är hemma.
l'm back

okej hur stor är en klass 2 el klass 3 gård? :)
#2 det har inte med storlek att göra utan säkerhet från smitta.
Vi hade tänkt göra i alla fall en klass 2 (då vi trodde att man skulle ha tid över att bygga det) eftersom vi inte skulle vilja avliva alla höns om fågelinfluensan kommer igen. tex tak på utegården , särskilt över mat/vattenstället (däremot verkar det ha ändrats från när min man läste på det ser jag nu men, ja ett hägn med bra tak i alla fall.).
På så sätt är det också ganska säkert från rovdjur.
Det är ju enklare och billigare att hägna in färre höns än många höns.
storleksmässigt beror det ju på vad ni har möjlighet och tid att bygga, ju större ju bättre men en tumregel jag läst är att det ska vara dubbelt så stort om hönshuset minst.
l'm back
Alltså för att förtydliga, det var andra regler nu än då min man läste på förra gången så strunta i skyddsklass 2 och 3 som jag pratat om (skyddsklass 1 som vi har i Sverige just nu var ganska enkel för hobbyflockar, man ske se till att and och vad fåglar inte tar sig till maten och vattnet).
Däremot är det ju bra att ha tak på hönsgården i alla fall för att minska risken för att rovdjur tar hönsen då du inte är hemma.
l'm back