Akut hjälp!
I lördags så skaffade jag en 6 veckor gammal höna till min lilla höns flock bestående av 5 hönor och en tupp, en av hönorna har två kycklingar, 3 veckor gamla. Igår natt (lördag -söndag) så fick den nya hönan vara under överdelen till en gammal marsvinsbur när hon skulle sova. Men i natt (söndag -måndag) så fick hon vara i ett utrymme avskilt med kompostgaller (där hade kycklingarna och deras mamma varit förut). Och då skulle hon pronto sova uppe på gallret. Och självklart så hoppade hon ner på fel sida av gallret imorse och dom andra var elaka mot henne (antagligen). För en stund sedan så hittade jag henne i deras utehängad i ett hörn i en liten grop. Hon var helt tilltufsad, blöt ( det regnade), kall och livrädd. Så nu har jag henne i en kartong med handdukar i och så fick hon lite hönsmat och kokt ris. Och det äter hon, hon pipet glatt när jag lägger lite mer ris framför henne. Men hon verkar inte vilja stå upp, och jag ser inga synliga sår på henne. Vad ska jag göra? PS. Rasen är dvärg kochin, om det spelar nån roll.
Avvakta och låt henne ha det varmt och lugnt. Höns repar sig oftast otroligt bra.
Blir hon inte bättre på ett par dagar eller försämras så nödslaktar man.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Vart ska hon få bo så länge då? Det verkade ju inte fungera så bra med avskilt kompost galler.
#2 Duschkabinen brukar vara en populär sjukstuga.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Hur menar du då? Inomhus i huset? Jag tro hon föredrar att vara så nära mig som möjligt för om jag sitter på en filt i gräset och hon är i närheten så klättrar hon göra upp på mig och sover.
#4 Ja, jag har tagit in sjuka/skadade djur. Då kan man hålla extra koll på dom.
Hon får vara i kartongen med handdukar i köket så länge, hon verkar trivas med det iallafall. Tack så mycket för hjälpen