köpeägg kan bli kyckling?
Om man har en ruv höna och stoppar ett köpe ägg under henne kan det då bli en kyckling av det? Om det går och man vill testa vad ska man ha för ägg? MvH W1
Bella Bengtsson
ekologiska ägg och sen lite tur 🙂
Jepp, precis som Cragan säger. Ekologiska värphybridhöns går med tupp. Det gör inte de andra. Köp så färska ägg som möjligt och inte för kalla, dvs kylskåpskalla. Har för mig att de inte får vara kallare än +6, men äggen i affären brukar ju stå i rumstemperatur. Lycka till och berätta gärna hur det går, för jag tänker också prova så småningom.
Gud vad intressant!
Kan man inte lysa med lampa på ägget för att se om det finns ett embryo i? Eller funkar det inte så? Spännande i vilket fall 😃
Kan man isåfall lägga ett ägg under en vanlig lampa? Eller behövs det något särskilt?
Aut viam inveniam aut faciam
själv lyser jag med lampan i min mobil runt 3-5 dagar i kläckmaskinen/under sur höna så kan man se spindeln i äggen som det är liv i (spindeln=lite blodkärl o annat kul som bildas först och ser ut lite som en spindel i ägget)
Häftigt! 👍
Aut viam inveniam aut faciam
#3 Om lampan kan hålla 38°C och rätt luftfuktighet så går det (men det kan den nog inte) ;) Brukar finnas billiga äggkläckar på bl.a blocket annars om du vill kläcka :)
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
kan inte säga att jag kunde se nått iaf (men måste erkänna att jag har lite svårt o se på bilder om det är nått)
prova o lysa ägget om ca 3 dagar igen då borde det synas nått iaf även för mig på bild 🙂
Okej jag får lysa igen på tisdag och skicka nya bilder.Och hoppas !
Bella Bengtsson
Hur har det gått? Syns det något i äggen?
👆 Djurnörd
Hmm, jag ser inte så mycket faktiskt. Men mörkare är det ju iallafall ;)
👆 Djurnörd
Ja, en luftblpsa ska där ju vara så att kycklingen får syre. Men nu har det väl gått närmare 10 dagar? Då ska det vara mer utvecklat :/ i början ser man ju den sk spindeln av blodkärl och sen växer punkten i mitten tills den täcker i princip hela ägget. Har dock aldrig lyst mina egna ägg så jag har ingen direkt erfarenhet ;)
👆 Djurnörd
Ja, 9-10 dygn så jag har smått tappat hoppet :(
Bella Bengtsson
Yep, det ser ju inte ut att vara nåt i direkt, utom gulan ;)
Men detta var köpeägg?
👆 Djurnörd
Men vad intressant! ^^ Billiga höns man kan få om man har tur :P
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Här är en ganska bra bild :)
Rulla ner till mitten på sidan så står där också om varje fas. Övre raden (1-5) är obefruktat/dött ägg och undre raden (6-10) är befruktade ägg.
👆 Djurnörd
Ja om man tittar där ser ju ägget då ut som ett obefruktat eller dött :/
Bella Bengtsson
Aa precis, mest sannolikt obefruktat ;) testa igen, med fler ägg så är chansen större :)
👆 Djurnörd
Får göra det men är rädd att hönan som ruvat ska ge upp nu :/
Bella Bengtsson
Hej igen! Jag har några ägg i kläckare nu och jag lyste också underifrån i början, och såg inte ett p*ss, men när jag lyste uppifrån såg man allt som hände inne i ägget. Prova med detta nästa gång! :) Riktigt spännande!
👆 Djurnörd
Hur stark lampa behövs egentligen för att se ?
Tänker om det räcker med en halogen strålkastare en sådan där handhållen historia som de säljer billigt ibland och montera en toa rulle på den som man får en bra ägghållare typ utan att bli bländad själv.
#24 själv använder jag led lampan på min mobil blir ju o blanda sig själv lite då o då när man bommar att lysa på ägget o lyser sig själv direkt ögat dock
#25, lol ja det är juh obehagligt men en mobil kamera lampa räcker alltså, bra att veta :-)
Jag har använt en vanlig liten ficklampa. En såndär billig grej med led ;) funkar bra, skulle nog kanske behövas en lite starkare, men den duger absolut!
👆 Djurnörd
Hej, länge sen nu men blev det några kycklingar?