Massa frågor
Är vegan, men har gått med på att börja äta ägg om vi skaffar egna, frigående och lyckliga höns! Så nu har jag lite frågor:
1. Hur får man lyckliga höns?
2. Hur många ''bör'' man ha? vi tänkte runt 4-5
3. Måste man ha tupp? Bör man ha tupp? Vill nämligen inte äta befruktade ägg. Känns jätte, jätte fel. Kan man kastrera tuppen i värsta fall, hehe?
4. Vad finns de för olika hönsraser som är lämpliga värphöns?
5. Går höns i regel bra ihop med kaniner?
6. Annat som är bra att veta när man har höns? Nåt man bör tänka på?
7. Hur länge lever hönor och hur mycket värper dom i allmänhet?
8. Är de lätt att få keliga och sociala höns?
9. Bästa sättet att få tag i höns?
TACK till er som tar er tid och svarar, kram på er :D
OBS! Tänkte såklart ha frigående på dagen och stänga in dom på natten, för vi har en del rävar osv här, men dom kommer inte på dagen. Brukar ha kaninerna lösa på dagen också och stänga in på natten. Vi bor ute på lander/skogen :)
1. Hur får man lyckliga höns?
Jadu stort bra hönshus, få gå ute, antingen lösa eller i stor rastgård, bra kost
Låter lagom
3. Måste man ha tupp? Bör man ha tupp? Vill nämligen inte äta befruktade ägg. Känns jätte, jätte fel. Kan man kastrera tuppen i värsta fall, hehe?
Jag förespråkar tupp om man kan ha det. Upplever höns som tryggare bland annat med tupp.
Tar du in äggen direkt är det ingen fara. Det bildas inget förrän hönan ligger några dagar på dem först. Så är inget foster eller liknande om du tar in dagligen. Nej man kan inte kastrera tupp vad jag vet.
Ja finns ett antal
Man bör inte ha kaniner med höns nej. Äter inte samma mat, hönsen avger ett damm som inte är bra för höns mm. Så nej är inte så bra.
Läs på mycket, finns bra artiklar här bland annt och mycket på nätet.
Värpning beror på ras/individ, lite så med ålder med.
Jag har haft det, pysslat med dem dock sedan de var kycklingar.
Hönsmarknader, blocket, hönssidor.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
**1. Hur får man lyckliga höns?
**Frigående höns är lyckliga och friska höns. De kan födosöka vad de behöver och får utlopp för alla sina behov. Men en hönsgård är bra att ha utifall man tillfälligt behöver stänga in dem.
Minst 4 st tycker jag personligen, de är flockdjur. För att täcka ett hushålls behov av ägg kan 4-6 höns räcka gott. Beror lite på hur mycket man konsumerar.
Man kan inte kastrera tuppen tyvärr. Du behöver inte ha tupp, men han skyddar hönsen från faror, varnar och vaktar och hjälper dem att hitta föda. Ägg som är befruktade innehåller inget embryo. Det sker inte som hos en människa. Ägget måste ruvas för att det ska bildas ett embryo, innan dess finns bara alla ingredienser i ägget i väntan på att startas av en ruvhöna. Så jag tycker inte att du ska känna att du äter ett djur när du äter ett befruktat ägg.
Lohman är en vanlig värphybrid. Är du djurälskare så förespråkar jag dock att du väljer en ras som inte är framavlad att högproducera eftersom att det också sliter på djuret. Och de drabbas oftare av äggledarinflammation och dör av det. Jag rekommenderar att du köper en lantras, tex Gotlandshöns eller Blommehöns.
Höns går i regel ihop med alla djur sålänge de inte utgör ett hot. Jag har kaniner och höns ihop och det fungerar utmärkt. även vuxna höns som aldrig träffat kaniner fungerar 100% med dem från dag 1. Men man bör inte ha dem i samma hus då höns dammar mkt och kaniner kan vara känsliga för det.
Det finns ju mycket att lära. Jag rekommenderar att du läser boken "Höns i Trädgård". Den är väldigt matnyttig men inte tungläst. Läs gärna på om ohyra för det är ngt man kan behöva förebygga innan man drabbas. Och läs på jordbruksverkets hemsida om vilka regler som finns kring hönshållning och deras miljö.
Höns som är högproducerande och värper 1-2 ägg/dag värper i regel kortare tid än de som värper mer sällan. Detta för att alla hönsraser har ungefär samma mängd äggblåsor precis som människor. Produktionen är bäst första året, men de kan värpa i flera år. Räkna med ungefär 5 år, sen kan det variera lite. De lever ungefär lika länge, men kan bli uppåt 7-9 år.
Ja det tycker jag. Keliga vet jag inte, det beror nog lite på anlag, men tama blir de lätt om man låter bli att lyfta dem och bara är med dem och bjuder på gott och pratar strunt. Det är ju lättast om man börjar med kycklingar eller unghöns. En del raser är mer tama är andra.
Det finns många vägar. Du kan köpa uttjänta fabrikshöns, eller värphöns (lohman) från försäljare som föder upp is stor skala. Sen kan du köpa lantrashöns från genbanker och dem hittar du tex via hemsidan kackel.se. Alternativ.nu är också en bra sida där du även kan annonsera. Blocket och andra annonsplatser finns ju också.
Det är viktigt att tänka på att se över hela gruppen med djur när du köper höns. Sjukdomar kan finnas och ohyra är ofta standard i form av fotkvalster iaf. Läs på om såna saker och välj med omsorg. Ett bra sätt att köpa höns på är via rekommendationer, då kan andra intyga att säljaren har friska, sunda djur.
1. Hur får man lyckliga höns? Låt dem gå ute, sprätta och äta mask. På vintern kan du köpa roliga grönsaker som de kan hacka på. Jag tycker att mina blev gladare och mer harmoniska när vi skaffade tupp. 2. Hur många ''bör'' man ha? vi tänkte runt 4-5 Det är det ultimata, du har personlig kontakt med djuren, kanske namn mm. men du får ändå något ägg varje dag. 3. Måste man ha tupp? Man måste inte, men om du vill ha n liten riddare men slippa äta befruktade ägg kan du köpa en stor ras tex. Brahma och ha en dvärgkochin tupp. Min tupp har i alla fall inte lyckats få till det. 4. Vad finns de för olika hönsraser som är lämpliga värphöns? BRAHMA! de är bra värpare, inte sönderavlade, snälla, har bra ruvlust och blir lätt tama och OTROLIGT vackra. 5. Går höns i regel bra ihop med kaniner? De ska du inte ha tillsammans, för dina kaniners skull. 6. Annat som är bra att veta när man har höns? Nåt man bör tänka på? Läs på om ohyra, och om hur du gör om du måste avliva en, det är användbart. Det kan också vara bra att veta om hur du skyddar dem mot rovdjur, och lite mått på byggnad, mm. 7. Hur länge lever hönor och hur mycket värper dom i allmänhet? Det beror sig på, höns kan leva i 3-4 år ( lohman ) eller i 10 (lantraser) de flesta värper 1 ägg om dagen vår och sommar, men tar ett litet uppehåll på vintern, om du inte ger dem värpfoder. Men det tär på dem. 8. Är de lätt att få keliga och sociala höns? Ja! om du sitter med, ropar när de får mat .. så blir de tama på ett kick! Men jag märker stor skillnad på mina värphybrider och mina brahmor, de första är helt hispiga! 9. Bästa sättet att få tag i höns? Köp en liten grupp från en privatperson, eller uppfödare. Kolla blocket, men det kan vara värt att lägga ner 400/st och få bra höns. Var uppmärksam, ALLA djur säljaren har måste se friska ut.
Tack så jätte mycket för alla svar! 🙂