Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettallmänt-om-fjäderfä-skötsel
Läst 1393 ggr
[Lollo 97]
0

Innan man skaffar höns?

jag och min familj hade tänkt Skaffa höns. Vi skulle få 5 stycken höns och 2 tuppar av en arbetskamrat/kompis till mamma.

Men vad bör man tänka på innan man skaffar höns. Kan dom bli rädda för djur som de aldrig sett förut?

Fridaaaa
1

2 tuppar på 5 hönor tycker jag är för mycket, runt 4-5 höns (minst) per tupp däremot är lagom. 

Hur bor ni och så? Tänker så att ni får ha tupp?

Ja de är som andra djur, kan vara rädda för det "okända" men brukar gå att vänja dem.
Läs på om reglerna på jbv vad som gäller vid hållning av höns.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

wille_wille
1

Lite lagar om mått osv. har jag skrivit ner i den här artikeln (som jag för övrigt borde skriva klart snart 😇)

http://hons.ifokus.se/articles/534aea1dce12c448c8000163-skaffa-hons-ej-fardig?articles-1

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[Lollo 97]
0

#1 Vi bor på landet. Vi hade tänkt göra ett rum i stallet och en rast går på 5x5 meter eller större. Hon som hade haft 5 hönor och 2 tuppar säger att det går bra.

wille_wille
1

#3 Jag tror nog inte heller 2 tuppar kommer gå så bra med 5 hönor. Det bästa är nog ifall du köper minst två till hönor eller bara köper en tupp.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Fridaaaa
0

#3 Nja, jag hade inte satsat på det, för hönsens skull

[Lollo 97]
0

Okej, men hon som hade dom förut hade det gått bra för. Hönsen trivs också säger hon. Vart ska den andra tuppen ta vägen då?

[Lollo 97]
0

Varför ska man inte ha två tuppar till 5 hönor?

Fridaaaa
0

Risken är bland annat att tupparna överparar dem. även om det inte hänt hos henne kan det uppkomma. Kan även bli att de börjar slåss om hönorna. 

Så minst 4-5 hönor/tupp rekommenderas, och det rekommenderar jag också.

[Lollo 97]
0

Okej, tack för allt ska prata med mamma. Så kanske hon kan ge tuppen till någon annan. :) För jag vill inte att hon ska behöva avliva den.

[Lollo 97]
0

Men om det har gått bra hos henne förut så kan man väl pröva en vecka här eller något och se vad som händer, eller?

Cragan
0

prova kan man men håll ordentlig koll ett tag då  har du lite tur funkar det och har du lite otur så överparar dom hönsen, mycket otur så har du ingen tupp kvar en morgon.

tlover
0

ang att dom kanske blir rädd för nya djur skulle jag nog säga att dom definitivt blir det 😃

Våra höns blir rädd om man byter rede åt dom till och med.

Men ska man ha dom frigående/i ett hägn utan tak är det bara bra att dom lätt blir rädd för det kan rädda livet på dom.

l'm back

[Lollo 97]
0

Okej, för vi har kaniner och det hade inte hon på gården vi ska få dom ifrån. Men kaniner kanske inte är så farligt?

tlover
0

#13 dom kommer antagligen vara oroliga för det nya men dom vänjer sig nog snabbare vid kaniner än tex en hund.

Våra kaniner jagar däremot hönsen och det gillar dom inte men jag tror mer dom tycker att dom är irriterande än skrämmande.

l'm back

VildaVittra
0

Är det äldre tuppar är risken mindre för överparning, det brukar vara ungtuppar som inte vet hur man ska bete sig som ägnar sig åt sånt.

Jag har haft en tupp med två hönor utan problem. Så jag tycker att du ska testa, är det en stabil flock hos tidigare ägare, så har du ju en god chans till att det funkar hos dig också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

Vill man däremot inte äta tuppgryta kan man däremot söka upp ett möjligt nytt hem utifall att.

l'm back

[Lollo 97]
0

Tack så mycket #15

[tintilar]
0

Två tuppar på 5 höns kan bli mycket. Men om det går bra nu så är det väl inga problem att ni köper gruppen som den är, och sen om ni märker att de sliter för mycket på hönsen så slaktar ni den som är minst bra.

Tänka på innan - man bör tänka på att det är bra om man kan slakta en tupp/höna. Det kan behövas om ngn blir sjuk/skadad eller om man har överskott på tuppar - eller om en tupp blir ilsk.

Läs gärna på om höns och de åkommor de kan drabbas av. En del saker är bra att förebygga. Läs även på vilka regler som finns, tex kring hönshus och foder. Hönshus ska tex ha fönster, det finns måttbestämmelser och man får inte ge höns animalier. På jordbruksverkets hemsida hittar du sån information. Sjukdomar och ohyra kan man hitta information om på SVA.

När du köper höns av någon är det bra att veta hur man ser om de tex har ohyra. Det kan också vara bra att fråga hur gamla de är. Höns värper inte hela livet så är de 5-6 år kan det vara slut med det.

Ang nya djur så är det nog inga problem. Mina höns har introducerats för både kaniner, hundar och katter. Fick hem en 1-årig tupp nyss som aldrig träffat på något av de. Han går i samma gård som kaniner+ungar och går lös på tomten med katter och hundar. Inga problem. Han tittade lite snett på hundarna först men märkte snabbt att de lät honom vara.

Pappaparon
0

Du vet att man inte ska ha höns i stall om det står hästar där? Det ger hästarna luftvägssjukdomar☝️

[Lollo 97]
0

Nej vi har inte hästar. Vi har kaninerna där på vinter i ett annat rum och det är dörr till båda rummen. Och det är ett gammalt stall och lågt i tak så man får inte ha hästar där. Men kan man ha kaninerna där då?

[tintilar]
0

Om man har god ventilation i stallet, och inte speciellt många höns på stor yta är det inge fara att ha höns i samma byggnad som hästar - alt om man har hönsen i egen del med delvis nätvägg om delen inte ligger för nära en box med hästar. Om djuren går ute mestadels av tiden. Det finns många aspekter som spelar in.

Höns dammar nå fruktansvärt och hästar kan vara känsliga för damm. Det är något man bör ha i åtanke.

tlover
0

#20 även kaniner kan få luftvägsproblem (som sagt hönsdammar mycket) sen så finns det sjukdomar som kan smitta kaniner.

l'm back

[Lollo 97]
0

Så jag ska inte ha kaninerna i stallet då? #22

tlover
0

#23 Jag skulle inte ha det särskilt med tanke på att det är totalt onödigt för kaniner.

Är det däremot i helt andra rum eller i ett jätte jätte stort rum (och dom inte går med varandra) med bra ventilation och få höns som #21 säger borde det funka.

Ett exempel kan ju vara vårt hönshus, vi har ett hönshus på ca 20 kvm och vi har 5 höns och en tupp där men det blir jättesnabbt dammigt där ändå, min man kan tex inte städa där utan ansiktsmask (för när man städar så river man ju upp allt damm) och det är ändå ett "för stort" hönshus med tanke på att man lagligt skulle kunna ha samma mängd höns (+tupp) på mindre än en kvm om jag minns rätt.

l'm back

VildaVittra
0

#24 Det är lustigt, men jag upplever inta att mina höns dammar. Har vanligt spån. Men det är en väldigt fuktig tomt, kanske det spelar in?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

#25 det kan det, eller så märker jag det lite mer eftersom min man inte tål sånt damm så bra.

Att det är en gammal lagård kanske också spelar in

l'm back

[tintilar]
0

Du kan absolut ha dem i stallet båda två, men en ide kan vara att ordna varsin avdelning för dem, så att de inte sover, äter och bajsar på samma ställe.

Kaniner och höns kan båda drabbas av cocciddios som är en bakteriesjukdom som sprids via avföringen. Detta kan kaniner få utan att komma i kontakt med höns, och tvärt om, men de kan också sprida den mellan varandra. Det kan finnas coccider i ströbädden utan att de blir sjuka, det viktiga är att hålla god hygien. Om det blir för stora mängder och djuren blir sjuka kan man behöva ta bort dem och sanera omfattande, därför brukar man säga att det är bra att ha djurarter som kan smitta varandra, i olika utrymmen så att man vid ett utbrott kanske bara förlorar hönsen eller kaninerna och inte både och. Du kan läsa mer om sjukdomen på SVAs hemsida.

I ett stall har du förmodligen gott om plats. Inred åt hönsen i en box och åt kaninerna i en annan. Sätt upp nät runt tex hönsens box så att de inte kan ta sig iväg till kaninernas del och skita ner där. Det behöver inte vara solida väggar mellan dem.

Om de delar utegård, räffsa av den regelbundet så att marken hålls ren och det inte blir en massa avföring som ligger länge där bakterier kan frodas.

Pappaparon
1

Jag skulle däremot ALDRIG ha mina kaniner tillsammans med mina höns….. Kaniner är känsliga mot fukt, damm mmm. + at det kan bli ett helsike om de blir sjuka. Du har ingen möjlighet att köpa en bra isolerad lekstuga?? Det skulle jag göra. Känner att jag lät väldigt tråkig, men jag tycker att du borde veta. Lycka till!

[Lollo 97]
1

#28 Jag kanske kan ta lite bilder på hur det kommer se ut sen när hönsen flyttar in så får du se hur det ser ut.

[tintilar]
0

#29 - Jag tror inte du behöver oroa dig. Det är jättevanligt att man har dem i samma byggnad. De kan inte ge varandra cocciddios om de inte kommer i kontakt med varandras avföring - om det ens finns i avföringen.

[Lollo 97]
0

Okej tack #30