Hemmagjord äggkläckare
Hej! Jag antar att det finns fler gamla trådar om detta ämne, men jag har lite funderingar..
Jag började bygga ihop en igår, ifall inte mina hönor vill ruva i år (vilket jag inte sett ett enda tecken till att de vill göra) och ska även på hönsbytardag snart där jag tänkte införskaffa fler ägg.
Köpte termometer, en ny plastlåda med tillhörande lock på 29 liter och isolerade med bla tidningspapper och en skummatta man lägger under golv. Plockade också till mig en lamphållare och lampa på 35W men sladden jag tänkte använda hade redan en, men den var mindre. Jag testade att koppla ihop allt med vatten, sten och hela tjofaderittan för att kolla hur tempen blev.
Tempen kom upp i 29,3° som mest och jag ska byta lamphållare och lampa tänkte jag. Men funderade på en till grej när det blev immigt på insidan av lådan..
Jordad kabel? Lampan och hållaren borde ju bli fuktigt när det sitter på insidan av lådan, bör man inte använda sig av jordad kabel isf? Hur har ni andra gjort som byggt egen kläckare?
👆 Djurnörd

Du behöver en fläkt för att få ut fukten (billiga datorfläktar finns nog på Jula el. Claes Olsson). Sen en dimmer till lampan finns på samma ställe. Då kan du reglera värmen med den. Lycka till, visa gärna bild på underverket!
Agneta
Okej, en fläkt hade jag faktiskt inte alls tänkt på! Tack för det 😃
Men datorfläktarna brukar väl anslutas med USB om jag inte minns fel..? Och det här med jordad kabel, det känns ju som att man borde ha det. Kan även tillägga att jag bytt mot en lampa på 40W. 35an kom upp i ca 35° så vi får se om det gör någon skillnad nu.
Självklart kommer det bilder om det blir så att jag får använda lådan :)
👆 Djurnörd
Ett problem här är att du har ingen stans att ansluta en jordkabel där den kommer göra nytta, lådan ser ju ut att vara av plast.
Vilket betyder att om fukten kommit i kontakt med den strömförande lampsockeln och gjort vattnet på insidan locket strömförande och du tar i detta så är det du som blir jord ledaren, inte bra!
Nu är det ju destillerat vatten i princip så det leder inte ström så bra och det är ju bra!
Jag tror att de kommersiella varianterna har lite ventilations hål här och var samt en fläkt som dels ser till att fukt och värme blandas och distribueras jämt inuti kläckaren och ser till att lite av den varma fuktiga luften läcker ut och därför får man fylla på vatten då och då.
I ett tillslutet system med vatten och värmekälla får man i princip 100% relativ fuktighet och så mycket behövs säkert inte, skulle gissa på 70% top så man kan kosta på sig att läcka lite och så slipper man få fukt i det elektriska vilket man kan få ändå om omgivningstemperaturen är tillräckligt låg, skulle gissa på att det är en anledningarna till att de ska stå i ett utrymme med rumstemp (+20Grader C), vill minas att jag läste det någonstans ;-)
Jag skulle byggt en värmare med effekt motstånd i stället för glödlampa och med 12 alternativt 24 volt källa just för att slippa risken med akut hjärt snurp.
Hur varmt och fuktigt ska det vara egentligen ? +38 grader Celsius och 65-70% relativ luftfuktighet ?
Jag skulle ju kunna skissa lite på en manick när jag får en stund över :-)
Angående jordkabeln så menar jag ju såklart lampsladden, den här är inte jordad, men det går ju köpa eller plocka loss från en vanlig fönsterlampa sålänge. Och vantilationsgål har jag också, de syns dock knappt på bilden.
Skissa får du gärna göra! Men det här med fläkt har jag hört att man kan använda en datorfläkt, men vad jag vet finns de bara med USB. 🤔
👆 Djurnörd
Tempen har hållt sig mellan typ 37,5° och 38° och igår eftermiddag lade jag in 4 testägg.
I lådan har jag alltså satt en tegelsten och ovanpå den en rund typ plastbalja. Det är egentligen en form av plastkruka och är lagom i storlek osv. I denna "skål" är det först ett dubbelt lager med skummatta man har under golv i huset (för att behålla värmen bättre). Sen en fiberduk blött i varmvatten och ovanpå en vanlig frottéhandduk och äggen i den. Det svarta på bilden är stenar för att äggen ska få stöd när jag 'tippar' dem morgon och kväll, samtidigt som de inte kanske bör ligga helt på det fuktiga underlaget och de kanske dränks.
Så nu får vi se hur detta går, om det går vägen ska de kläckas den 1 maj. Fortsättning följer! :)
👆 Djurnörd
Lådan från utsidan. Isolerad med två hela tidningar på var sida runt om. Titthål på framsidan (klippt loss en bit tidning bara). Som sagt är är det skummatta på undersidan i två lager, samt 2 påtejpade tidningar och sen står hela byttan på typ 4 tidningar och ett frigolitlock till en frigolitlåda. För så bra isolering som möjligt (och för att inte repa bänken den står på)😃.
Sen på nätterna när vi har lite svalare inne lägger jag en ihopvikt handduk över halva byttans lock också, för ännu mer bevarande av värme ^^
👆 Djurnörd
Åh så kul! Man ser blodkärl i alla ägg jag lagt dit (tog bort de 4 första och la i 4 nya). Man kan även se embryot röra på sig där inne! Så spännande!
👆 Djurnörd
lycka till o hoppas du bli med kycklingar
Exakt en vecka kvar nu. Det är så spännande att följa utvecklingen i äggen. De sprattlar o har sig, sätter ibland upp ena foten mot 'väggen'. SÅ SÖTT! Kan knappt bärga mig inför kläckningen. Jag ska se om inte jag kan filma det, det är så fascinerande 😍
👆 Djurnörd
Hm.. Nu är äggen på dag 24 & 25. Och det ser ut som att alla lever utom en som jag är osäker på. Är detta onormalt? (beror väl antagligen på liite låg lemp)
Jag hittade en tråd på Alternativ.nu där någon fått kycklingar på dag 27/28, men det verkar ju helt galet att de ligger en hel vecka extra. Vad är era erfarenheter av utdragna kläckningar?
👆 Djurnörd
Bara läst att om kläckningen dröjer har det varit för låg temperatur, en vecka låter lite extremt tycker jag som inte har någon erfarenhets så
själv har jag lite åt det varma hållet i min kläckare så mina kycklingar kommer alltid 1-2 dagar tidigare 🙂
Vad brukar du ha för temp i din Cragan? :)
👆 Djurnörd
ligger presiss över 100F sträcket så gissar på 38C
Uppdatering:
Äggen kläcktes aldrig, men de levde ju långt efter den beräknade dagen. Jag gissar på att tempen varit för låg och att näringen helt enkelt tagit slut eller att de varit för svaga för att ta sig ut. Jag öppnade dem sen och såg att de var fullt utvecklade.
Jag tog tempen under min ruvhöna sen och där visade det ca 38,8° - 39,3° har jag för mig. Så det är ju en stor skillnad! Jag som varit rädd att jag skulle koka de små i min plastbytta ;)
Hur som helst fick ruvhönan fram fyra små istället, så jag är lika glad ändå! :)
👆 Djurnörd