Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettfoder
Läst 1499 ggr
mimmynis
0

mathjälp/info mottages gärna

Skall skaffa kycklingar ÄGG inom kort och börjar från grunden. byggt en egen äggkläckare som förövrigt ser ut som en blandning mellan lavalampa och hemmagjord bomb ;) som piper då graderna överstiger 39 grader. men maten är en hel vetenskaptycks det. spenat har jag hört att man kan ge och brännässlor? och ormbunkar? har tonvis av den sorten. vill göra eget foder( känns billigare)plus att jag vet att dem får i sig närodlad ekoblandning men vad skall den bestå av? . snäckskal? sand?  tacksam för alla tips

VildaVittra
0

Sanden blandar man inte i maten, utan har i en egen balja så de kan tvätta sig däri också.

Snäckskal ska de ha, sedan hur man sätter ihop en foderstat till höns tvistar de lärde om, men spannmål och något mer proteinhaltigt som ärtor är bra som bas, spenat osv kan man mer räkna som tillskott. 

Men de äter och gillar det mesta, så plocka gärna blåbär, rönnbär osv till dom. Gräsklipp är bra att lägga in till kycklingarna så de fattar att gräs är mat. 

Ormbunkar har jag aldrig hört att de ska äta, jag plockar och torkar för att ha i redena.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mimmynis
0

haha jo jag va inte så tydlig där. förstår att dem inte äter sand ;) visste faktist inte vad man skall ha ormbunkarna till men okej torka och in i redena :) skalar du stammen på ormbunkarna innan tork för dem blir hemskt hårda eller det är inte så känsligt?

VildaVittra
0

#2 Fast det gör dom faktiskt. Sanden hjälper till med matsmältningen.

Jag torkar hela ormbunken, eller som i mitt fall örnbräken.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mimmynis
0

oki :) tack !  trodde faktist bara dem åt krossade snäckskal för matsmältnig och äggproduktion och bara  badade i sanden. har mycket att lära i denna lilla djungel :) och äggen kommer nästa helg så om 3 veckor skall allt vara klart och perfekt. känner mig lite stressad och upprymd på samma gång. men uppfödaren bor nära om jag behövde tips och sen finns detta fantastiska ställe.. tack igen och har du recept på helfoder tar jag gärna emot dem :)