Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettallmänt-om-fjäderfä-skötsel
Läst 1114 ggr
[Budgies]
1

Sönrigt ägg AKUUUT!!!!!!!

Min värmelampa nudda ett ägg så den fick en liten spricka, ska jag  slänga ägget? Ägget lever ju typ och det har inte nuddat ägget så vad ska jag göra? Jag hatar mig själv och är en idiot!!! Jag kan inget om hönor och jag ba tog ett levande ägg hem :((( Vad ska jag göra?

Cragan
1

du kan prova o sätta lite tejp över sprickan sett att vissa gjort så med bra resultat (använd dock inte mer än absolut nödvändigt)

[Budgies]
0

Ok, tack! Men vad tkr du jag ska göra om det kläcks? Jag kan inte ta hand om den då jag inte har något till den, men man kan ju alltid köpa.

Jag hämtar tejp iaf

Cragan
0

en värmelampa på 50w duger som värme om en får höjden rätt, men går ju alltid o sälja kycklingen eller ge bort den om du kan hitta nån som är intresserad (och om du kan göra dig av med den 🤫 )

[Budgies]
0

Jag har ingen värmelampa, men en varm lampa!

Hur ska ägget bo när det kläcks? Jag kan inte fixa en hönfarm då det fins katter. Och vad ska den äta? Kan du säga allt som behövs veta!?

[Budgies]
0

Om  ingen kan ha den, vad gör jag då?

[Budgies]
0

Det luktar ruttet ägg i mitt rum nu :(

Cragan
0

katt o höns är inga problem får hålla lite koll när höna är en liten kyckling dock.

har värmetak och värmelampa själv  höll ca 30 grader under lampan för dom små när jag bara hade lampan

dom första 2 dagar kan en kyckling leva på gulesäcken, själv ger jag vatten och mat efter ca 12 timmar från första ägget kläcktes
köper kyckling foder åt mina små (har du nån lanthandel som är bra i närheten kan du nog få köpa ett kilo eller två löst då jag inte tror du behöver en 20kg säck själv nu)  

vatten är en kessela burk som man klippt lite i kanten på o sen vänder upp o ner på så det kommer ut lite i springan mellan burken och locket väldans praktisk  annars ett upp o ner vänt lock med lite grovt grus i (tvättat grus)  så kycklingen kan dricka utan att drunkna.

har säkert glömt en del men får hoppas nån mer kan komma med tips om sånt jag glömt
o är inte som att du behöver stressa med o köpa foder o sånt nu  innan du vet om ägget klara sig

[Budgies]
0

Tack så mycket för all tips men saken är den tt mina föräldrar inte vet någonting om detta 😕😞

Cragan
1

hehe dom kommer nog bli varse om det om en kyckling hittar ut dom piper ganska bra 🙂  får hoppas dom är förstående föräldrar som hjälper till med kycklingen sen om det blir nån

[Budgies]
0

Kejj, men ägget har väl också en möjlighet att dö va?

Cragan
0

jo kycklingar kan dö lite när som helst under sin utveckling

[Budgies]
0

Ok,  kommer den inte kläckas om det inte ärså  varmt?

Cragan
0

svårt o veta är det för kallt runt 34-35 så blir det nog inget (kan inte minnas att jag läst om nån som fått kläck vid så lågt iaf)

[Budgies]
0

Åh! Mamma slängde ägget :( Hon trodde nog det var ett vanligt :/

Det var synd men jag skulle nog endå inte få ha den.. Jag tänkte rädda den eftersom den var från en gård där de äter äggen

Cragan
1

inge ovanligt att äta dem inte många som har utrymme o låta höns föröka sig fritt 🙂

här har jag mina höns som produktions djur och så är det nog för dom allra flesta

[Budgies]
0

Har du de för ägg eller kött?

Och ja, du har rätt! Det skulle bli för mycket kycklingar  om man lät äggen vara :P

Cragan
0

har för bägge delar själv

sundsby
5

Du ska nog förbereda dig lite mer inför nästa gång du ska kläcka ägg. Du måste ha en värmelampa, en bur, hönsmat och tid att umgås med kycklingen. Så mitt tips är att du ska läsa på lite mer och vara mer förbered. :)

[Budgies]
0

Som sagt, jag fick hem det från en gård. Du skulle nog läsa vad jag skrev

sundsby
4

Ja. men du verkar inte ha så mycket erfarenhet, och absolut kan man inte ha det från början. Men du borde kanske tackat nej till ägget/äggen. För du måste ju kunna ta hand om kycklingen sen också. So som sagt, till nästa gång tycker jag du borde ha en plan för hur du ska göra, så slipper det bli så rörigt. Då tror jag även att det blir roligare för dig.