kyckling präglad på mig vad göra?
Vi har en höna som alltid bara tagit hand om en kyckling i taget. När en har kläckts så är hon ute ur boet snabbt som tusan. Igår gjorde hon så och då var en kyckling halvvägs ute ur ett ägg. Det struntade hon i och sitter på golvet med kycklingen som kläcktes i förrgår. Jag kunde inte bara se på när kycklingen skulle gå en säker död till mötes. Att hålla den varm blev ju inte helt lätt eftersom hönan som ratat unge 2 ockuperar värmelampan. Så jag hade en blöt liten kyckling i min bh hela gårdagen. Inatt har den sovit under sin lilla fleece filt i en liten korg vid ett element. Ska vi försöka lägga kycklingen i ett av de tomma redan och se om någon av de andra hönsen reagerar? Det är en höna till som ruvar. Hon fick ta över en-kycklings-hönans kvarvarande ägg. Ska jag försöka stoppa in den till henne? Äggen som vi la över borde ju börja kläckas snart. Mina hönor är goda mödrar och skyddar sina ungar väldigt väl… En kyckling hönan fick alla utom en kyckling ihjälhackade i sin första kull. Sedan dess har hon bara tagit hand om en kyckling. Vi har tidigare inte varit med om att någon varit halvkläckt när hon lämnat redet. Så vi har bara lagt över äggen till någon annan pytta. Vi har även vid något tillfälle lagt tillbaka henne och kycklingen men hon har hoppat ut igen på en gång. Senare har hennes kycklingar kläckts hon den andra hönan och varit friska. så vad gör jag med denna lille krake? Som tycker att mina händer är det bästa stället att vara på. Jag har burit 6 barn i sjal och även kattungar som behövt tillmätas. .. men jag trodde inte att jag skulle sjala en kyckling ^^
Vi bestämde oss för att försöka lägga ut kycklingen till den hönan som ruvar ägg. Vi tog henne ur redet och som vi hoppades hade hon en som kläckts inatt. Så vi lös äggen i redet och de kommer alla att kläckas när som. När vi släppte in hönan igen och hon hoppade upp i redet och ordnade med äggen och ungarna och sen la hon sig ner. Så nu kan vi bara hoppas.
Hoppas vi får höra om hur det går framöver… ;)
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
Hur går det? :)
👆 Djurnörd