Tupp på vägen
Hej alla på höns iFokus. Vet inte hur jag ska hantera grannarnas tupp, hoppas någon här kan hjälpa mig :)
Är det ok att ha höns lösa utan tillsyn där de kan gå ut på allmänna vägar? Hönshuset är kanske 15-20 m från vägen och det finns inget staket runt trädgården. Grejen är att jag (och många andra) brukar gå förbi med mina hundar. Är hönorna i närheten samlar tuppen ihop de. Sedan blåser han upp sig och går mot hundarna. Har försökt gå förbi så nära andra kanten på vägen det går, men ju närmare vi går desto fler steg tar tuppen mot oss. Har alltid slutat med att jag har backat och gått en omväg runt.
Är rädd både för tuppen och hundarnas skull. Han är stor, större än ena hunden. Har funderat på om det bara är en uppvisning från hans sida, eller kan han tänkas attackera om vi passerar på ca 3 m håll?
Tycker det är konstigt att de får gå helt fritt. Visst, de kör inte så mycket bilar där men de som kommer bukar gasa på. Borde man försöka få tag i ägarna? Finns det några regler för hur höns ska hållas? Tänker att om en vakthund eller en grinig bagge som gick omkring så skulle det bli ett himla liv.
Jag har inte så stor koll på detta, men du borde iallafall försöka prata med ägaren om att sätta upp ett staket eller ha hönsen i en hönsgård.
Är du rädd för tuppen kan du ta med en kratta eller något att putta iväg honom med om han kommer för nära 🙂
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Ta med en blomvattenspruta förs självförsvar tills problemet är löst? :)
"På natten är alla katter svarta"