Fästingar?!
Hej! Idag upptäckte jag att min tupp hade två fästingar på huvudet. Jag tycker verkligen inte om fästingar så pappa fick ta bort dom. Men min fråga är: går det att förebygga att hönsen får fästingar? Eller måste man med jämna mellanrum kolla igenom dom? Alla mina fem höns och tuppen är av rasen Dvärg kochin, förutom en höna som är blandras med dvärg silkeshöna. Och kan höns få sjukdomar av fästingar?

Det där undrar jag också! Finns det i så fall något naturligt medel för att skydda mot fästingar eller är det bara plockning som gäller?
Agneta
Oj vilken bra fråga. Här uppe besväras vi inte så mycket av fästingar ännu men jag är nyfiken på svaret jag med!
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)
en katt jag hade som liten fick aldrig fästingar o han bodde mer eller mindre i en vinbärsbuske o dofta där efter så ska en bedömma från den kissen så bör ju avkok på vinbärsblad funka gott o dricka också om jag minns rätt
Så jag ska alltså blanda avkok på vinbärsblad i deras dricksvatten så borde dom undvika fästingar?
eller spraya på dem.
tror jag ska ta mitt egna råd på det o spraya sånt på hunden i år värsta som kan hända är ju att det inte funkar o att hunden aldrig förlåter mig för att jag är så elak 😉
Haha jag ska prata med mamma om det här så att hon kan hjälpa mig och kanske jag kan spraya på min katt också! Hon får verkligen jättemånga fästingar så hon skulle nog tycka att det var skönt att bli av med dom, och så förlåter hon nog mig om hon får lite godis…. ;)
jo o bästa är ju att det inte kostar nått lite blad o lite vatten o sen koka det går ju o göra utan el kostnad med lite ved om man så vill 🤪
Tack så jättemycket! Hoppas att det funkar nu då. ;)
Hoppas ni skriver här igen hur det fungerar när ni har provat! ;)
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!