Hur långt går de?
Hej! Vi är inne på att Skaffa höns men vi är helt gröna på ämnet. Jag kommer förmodligen ställa tusen frågor men vi kan börja med en av dem:
Ungefär hur långt går de från hönshuset? Jag förstår om det beror på ras, individ osv, men hur långt går era på ett ungefär? Vi har tänkt ha dem fria på gården men vi är lite nervösa över att de ska gå över till grannen och sabba hans rabatter och ställa till oreda.
Vi har tänkt skaffa ca fem hönor och en tupp och vår tomt är på 1500 kvm med skog som gräns till två av sidorna, en liten grusväg på tredje sidan och så har vi fjärde sidan där vi har vår granne.
Tror ni de kommer sticka till grannen innan vi vet ordet av? :)
Finns det en rabatt de INTE ska vara i inom synhåll, kan man ge sig 17 på att det är där de kommer att vara. Ett rejält staket mot grannen är definitivt att rekommendera.
Å, är det så jäkligt. Det skulle nog bli en dyr historia att sätta upp ett rejält staket mot hela grannens sida.
Jag gjorde en väldigt elegant skiss över tomten, och om hönshuset placeras i skogshörnet så ser man inte till grannens hus därifrån. (Det är möjligt att alla hus blev lite underdimensionerade och konstigt placerade…) Det är nog 40 m från krysset till uthuset i hörnet på vår tomt.
Dock hamnar hönshuset då ganska mycket i skuggan vilket kanske inte är helt optimalt? Skulle hönsen fortfarande med all säkerhet omedelbart springa till grannens gård så fort de fick chansen tror ni? 😃
mina går runt en 50-100m från sitt hus för det mesta händer att dom tar lång turer på uppemot 200m också 🙂
hör med grannen annars o erbjud lite ägg som kompensering om dom hjälper till med att lufta dens odlingar 😉
40 meter är inte långt för en höna, tyvärr. Det är ju inte givet att de kommer att gå över till grannen, men chansen är stor. Tryckträstolpar och hönsnät höjd 125 cm behöver inte kosta en förmögenhet
.
#3 Oj, 200 meter. Då är det nog kört, haha. Mamma berättade om ett par som har höns som inte går av gården fastän de inte har något stängsel, och de har ingen jättegård. Vet inte vad de har för väluppfostrade höns, men jag tänker att vi nog knappast har turen att få sådana när vi blir med höns. 😃
#4 Det är möjligt! Jag har inte så mycket erfarenhet av stängsel. Jag såg framför mig typ sådana där höga stängsel med taggtråd högst upp som man ser runt rastgårdarna i amerikanska fängelser i tv-serier… 😂 De flaxar inte över 125 cm då?
#5: En av mina gjorde det, av flera tiotal under åren, men den gjorde jag gryta på
. Man kan också vingklippa om någon är väldigt äventyrlig.
#5 går o klicker träna höns om man vill 😃
#6 Ja men då känns det ju ganska lugnt. :) Det var bra statistik!
#7 Jag har sett det! Vilket projekt att klickerträna dem till att inte gå till grannen. 😃 Det är möjligt att det blir så att vi tar över en tupp och en höna av de väluppfostrade hönsen eftersom de inte kan ha de två kvar. Då återstår bara att se om vi har samma pli på dem… Troligen inte! Måste bara fixa ett hönshus och det blir ju intressant med tanke på att vi aldrig byggt något förut. 🤔