Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etiketttips-råd
Läst 2204 ggr
wille_wille
0

Hjälp med artikel

Jag tänkte skriva en "skaffa höns" artikel men jag skulle vilja ha eran hjälp med vad som borde vara med i den.

Du som nyss har skaffat höns eller läser på för att snart göra det - vad skulle du vilja läsa om i en nybörjarguide som innehåller nästan allt som man kan tänkas fundera över?

Jag tänker iallafall försöka få med detta:

• Hönshuset + hönsgård
  • Nödvändig utrustning
  • Foder
  • Val av ras
  • Skötsel
  • Tips på hönsböcker

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

VildaVittra
0

Ta med lite kort om ruvning också, har förklarat för mången nybörjare att man inte ska peta in ägg efter några dagars ruvning under hönan för att "fördela" kycklingarna i två grupper.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

wille_wille
1

Har nu skrivit lite om hönshuset, värpreden, sittpinnar, hönsgård, samt vatten och fodertråg 🙂

GME365
0

Himla bra initiativ :-)

Som nybörjare då så sitter jag och funderar på var skaffar jag höns/ägg och vad bör de kosta ?

Hur många är en bra lagom flock, 2+tupp eller 3+tupp osv.

Ska jag välja renrasigt eller gatukorsningar.

Hönshusets orientering i förhållande till väderstrecken.

ska fundera och ev. återkomma :-)

Tzatze
0

Vilken bra ide du har. Får vi tillgång till det du skriver sen? Jag skulle vilja ha med alla jordbruksverkets regler men på lättfattlig svenska och bara det som gäller för hobbyhöns. Tex burmått i kvadrat är inte bra, jag vill veta måtten i cm x cm x cm. Sen borde måtten vara olika för dvärghöns upp till värsta brahman. Jordbruksverket riktar väl mest in sig på 2kg:s hybridhöns. Vad är skyddsnivåer och vad gäller för hobbyhöns? Vad är animaliskt matavfall och varför får man inte ge hobbyhönsen det? Hur en slakt går till.

Tzatze
0

Att ha höns i stan/tätbebyggt område. Vilka regler brukat gälla? Tillstånd? Vart vänder man sig?

Tzatze
0

Vilket är bäst att starta med? En grupp vuxna hönor med tupp eller dagsgamla kycklingar? Hur tar jag hand om de moderlösa kycklingarna? Hur gör jag om jag vill ha kycklingar men inte får ha tupp?

wille_wille
0

#3 Tack, ska kika lite på det senare. #4 Självklart får ni tillgång till det jag har skrivit! Dock så blir det nog inte förrän jag är klar med det (om du absolut vill läsa nu så kan jag PM:a texten till sig) :) De mått som finns är för höns mindre än 2,4kg och höns större än 1,4kg, så tyvärr finns det inga speciella mått för större hönsraser. Det här med höns i tätbebygt område har jag ingen koll på, och inte slakt heller :/ Men är det någon som har koll på det så får man gärna hjälpa till! :)

Tzatze
0

Hej, ja det är många frågor man har som nybörjare och allt kan ju vara svårt att få med i en enda artikel, men det är lite tips i alla fall. Jag läser gärna din artikel när den är klar. Kram

wille_wille
0

Har du lust att hjälpa mig att hitta vart det står om animaliskt matavfall?

Jag hittar bara om animaliska biprodukter på sjv:s hemsida. Dock så hittade jag lite pdf dokument men dessa saknar register och att ögna igenom dem är ingenting jag orkar försöka mig på (gav upp efter sida 3 på första texten) 😐

VildaVittra
0

#9 Varför inte söka i dokumentet med ctrl F?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vevvis
0

Kan du inte ha med lite om kycklingar också? Och hur man får en sur höna att sluta ruva? Jag själv skaffade höns förra sommaren och sedan dess har två av mina höns blivit sura och det tog väldigt lång tid innan jag fick dom att sluta.

wille_wille
0

Kanske får bli en egen artikel om kycklingar… 🤔

wille_wille
1

Artikeln är nu publicerad för att ni ska kunna se vad jag har skrivit hittills och för att jag vill veta vad ni tycker 🙂

Dock så är den inte klar än men det är en annan femma.

http://hons.ifokus.se/articles/534aea1dce12c448c8000163-skaffa-hons-ej-fardig

Tzatze
0

Detta var vad jag hittade just nu i alla fall. Jag har kortat ner texten så att bara det som gäller hönsen finns med.

http://www.lansstyrelsen.se/sodermanland/Sv/djur-och-natur/smittskydd/Pages/Matavfall_som_djurfoder.aspx

Hantering av matavfall som djurfoder 

Sjukdomar som kan spridas med okokt matavfall är Newcastle-sjuka som drabbar höns och andra fjäderfä.

Matavfall definieras som alla typer av matavfall med animaliska beståndsdelar , dvs delar från djur, som kommer från restauranger, storkök och kök såsom centralkök och hushållskök.

Sedan den 1 november 2002 är det inte tillåtet att utfodra produktionsdjur med matavfall. (höns producerar kött, ägg och fjädrar)

Det är emellertid möjligt att utfodra produktionsdjur med t. ex. vegetabilier som potatis, grönsaker och andra produkter som makaroner.

OBS. Tidigare var det möjligt att med ett antal restriktioner utfodra fjäderfä med kokt matavfall efter godkännande av länsstyrelsen. Utfodring av fjäderfä med matavfall är alltså inte längre möjligt även om man tidigare fått tillstånd till detta.

Tzatze
0

Här är lite om skyddsnivåer som jag har skrivit själv. Uppgifterna är tagna från SKYDDA DINA FÅGLAR MOT FÅGELINFLUENSAN

SKYDDSNIVÅER för hobbyhöns  (Förnärvarande gäller skyddnivå 1)

Skyddsnivå 1– Hönsen får röra sig fritt utomhus men ska fodras och vattnas inomhus alternativt ute under tak. Hygienrutiner med handtvätt och skobyte rekommenderas.

Skyddsnivå 2– Djuren ska hållas inhägnade med nät med största maskstorlek 51mm, taknät rekommenderas. Foder och vatten ska ges inomhus eller under tak i rastgården. Hygienrutiner med handtvätt och skobyte bör anordnas.

Skyddsnivå 3 – Djuren ska hållas inomhus eller i rastgård med nät med största maskstorlek 19mm, tätt tak ska finnas. Foder och vatten ska ges inomhus eller i rastgården. Alla öppningar ska vara tätade med fågelnät.  Hygiengräns med handtvätt, kläd- och skobyte ska finnas. Denna nivå gäller inte hobbyhöns ännu men kan komma att göra i framtiden.

wille_wille
0

Tack så mycket Tzatze! Är det ok om jag lånar din text om skyddsnivåer till artikeln?

Tzatze
0

Absolut, varsågod.

wille_wille
0

Tackar :)