Blandras?
Hej! Förra våren fick jag några ägg av min systers dåvarande pojkvän, och han visste inte vad det var för ras på dem (och jag har inte sett deras vuxna höns). Min syster sa att hönorna var mindre än tuppen, och en gång fick jag svaret "BRAMAHA" lite halvt på skoj från exet. Jag tänkte att han såklart måste mena Brahma, och antog detta då dessa kycklingar växte allt större än mina dv.kochin.
Nu när de är ett år gamla ser de inte alls ut att vara brahma! Möjligtvis drag på ben (en del fjädrar) och ansiktsuttrycket med de "grova ögonbrynen" och rovfågelblicken. Funderar på om de kan vara korsningar mellan Brahma (om tuppen var det kanske) och Wyandotte? Då mina tjejer Moa & Mia liknar Wyandotter ganska mycket i mina ögon. Har dock ingen erfarenhet av denna ras.
Vad tror ni? Jag slänger upp några bilder på dem så får era ögon avgöra 
Bild 1 - Mia
👆 Djurnörd
Hehe jadu, jag vet hur en brahma ser ut ;)
👆 Djurnörd
tänkte för alla dem som inte vet 😃 o så måste man ju kasta med en bild på sina brahmor när en kan även om ena gömmer sig lite 😛
Ja men det är klart, tänkte inte på att det finns mindre vetande folk som kanske klickar hit.. haha
Jag såg inte fröken bakom cykeln förrän nu! Tänkte att, 'vadå gömmer sig? Det var väl bara en brahma på bilden?' så blind man kan va ;)
👆 Djurnörd
nä hon hitta ett bra gömställe där
o om nån undrar så är tuppen o dom 3 andra hönorna maraner
Har nu fått bekräftat att pappan till mina tjejer är Brahma, men hans damer är av någon annan ras som min syster inte kände till. Inte lik tuppen till storleken iallafall sa hon. Jag fattar det som att de var mindre än brahmahöns. Kan morsan ha varit wyandotte? För mina tjejer har inte allt mycket fjädrar på benen, vilket man ser på bilden på Moa (bild 2).
hmm..
👆 Djurnörd
Nu kan jag ju i & för sig inget om Maraner, men om man tänker på "BRAMAHA" så kanske … eller är det bara jag som får ihop Brahma & Maran i det?? ;)
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
haha, mer troligt om han hade kallat dem bramaran kanske.. 😃 Träffade expojkvännen härom dagen och dubbelkollade, han sa då att tuppen var en "bramaha" och de flesta hönsen. Men hönorna kan ju vara korsningar de med.
Jag har iallafall vägt mina damer och den ena låg på 2,5 kg och den andra 3,0 kg och det verkar enligt wikipedia vara normalvikten på en wyandotte-höna. Efter många sök på både youtube och google så verkar de vara just denna ras, förutom de extra fjädrarna på benen ;) låter och rör sig precis likadant.
👆 Djurnörd