Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettövrigt
Läst 1406 ggr
-Cissi-
2014-04-11 19:43
0

Fasaner

Nu vet jag att fasaner inte är höns men det är ju en fågel i ungefär samma storlek, så tänkte se om nån kan nått om dom här inne.

När jag gick på jordbruks gymnasium så hade dom köpt fasan ägg från nån. Dom kläckte dom i en äggkläcknings maskin och tog hand om dom tills dom var stora nog att släppas ut. Sen sprang dom runt skolan och höll sej i närheten. (Antagligen för att dom fortfarande blev utfodrade)

(Vet inte om det var meningen att dom skulle jaga dom sen eller inte, men tyckte mej höra nått om det)

Skulle man som privat person kunna göra nått liknande? Får man ens föda upp ett vilt djur och sen släppa ut dom? skulle man kunna ha nån "tam" fasan med typ höns eller blir är dom för vilda för att det skulle kunna gå?

(Skriver detta på lantdjur iFokus med)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Cragan
2014-04-11 19:46
0

vet att det finns dom som föder upp fasan för jakt privat men är en väldans massa regler runt det hela som jag inte är insatt i

-Cissi-
2014-04-11 19:48
0

Misstänkte att det var massa regler och saker..

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

garrilina
2014-04-11 21:22
0

Är många som föder upp fasaner och har dem med hönsen, släpper du dem lösa så håller de sig oftast i närheten men kan även förflytta sig rätt långt. Finns rätt många olika fasansorter. Kläcker man kycklingar själv ska de ha bra med gömställen i buren när de flyttar bort från vämelampan, typ hyddor av grankvistar eller liknande, de pickar lätt på varandra annars då de är rätt lättstressade.

-Cissi-
2014-04-12 14:53
0

#3 Så det finns nån typ av halvtama fasaner?

garrilina
2014-04-12 20:33
0

Halvtama vet jag inte men det finns många olika sorter varav jaktfasan är en, du får söka och titta på vad du fastnar för.

-Cissi-
2014-04-13 09:29
0

Ska göra det :)