Blanda eget hönsfoder
Jag undra om någon här blandar sitt eget hönsfoder?
Om ni gör det har ni något bra recept till både höns och kycklingar?
Jag blandar eget till hönsen: 3 delar hel korn, 3 delar hel vete, 3 delar hel havre, 1 del hampafrön, 1½ del solrosfrön. Fri tillgång.
Till blötmaten blandar jag krossade gula ärtor, ibland får de majsmjöl och ibland sojamjöl. Torkad majs får de som godis, t.ex när jag måste locka in dem i hönsgården. Sen får de grönt också varje dag.
Till kycklingar, om jag får några, tänker jag ha undulatfrön, majsmjöl, vetemjöl, kokt ris, och så småningom krossad säd.
#1 Tack så mycket för tipset på mat. Då är det bara att köpa hem, och blanda själv.
Puttar upp den här tråden lite, och undrar om någon vet var man kan köpa vitblommande gula ärtor till hönsen?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

#ikna
jag undrar var du fått tag på krossade ärter? Jag blandar också eget foder och behöver ha tag i protein som i ärter eftersom mina inte äter de hela ärterna.
Jag vill ha svenskodlat foder så majs och soja går bort. Har hört att åkerböna ska vara bra, det innehåller 30% protein, alltså mer än ärter!Men var får man tag i det i 25 kg säck? Hittar bara där man måste köpa flera ton.
Agneta
#4 jag har bara en liten flock, så jag köper vanliga gula ärtor i 1 kg påsar i matbutiken. Och sen krossar jag dem i en mixer.

#ikna
Krossa dem i mixer, varför har jag inte tänkt på det!!?
Jag har bara 7 höns så det är också en liten flock.
Tack :-)
Agneta
På lantmanna/granngården har de ärtor av olika slag, stora gula, foder ärta bl.a.
Torkad morot, majs (antagligen GMO)
Där finns också spannmål (korn, vete) på 20kg säckar både hel och krossad.

Jag vill gärna ha ekofoder och därmed eko ärter och det har inte Granngården. Dessutom är de svindyra på allt. De ska vara från vitblommande ärter för att de innehåller mer protein.
Det får inte säljas GMO i Sverige egentligen men är majsen importerad så vet man aldrig.
Svenskodlad majs kan det vara OK. Men jag tror inte att Granngårdens är svenskt.
Agneta
De där med GMO kommer smygandes överallt.
eko är juh att föredra helt klart, köper så mycket jag kan men att hitta foder som är eko är kanske inte det enklaste, det ska ju vara inom rimligt avstånd också om vi pratar 20kg säckar.
nu e jag ny eller jag har ju inte ensbörjat med höns lol men lite har jag ju kikat runt å så, men det blir till att odla själv och samla rönnbär osv för glatta livet :-)

Och torka stora knippen ormbunke och brännässlor till vintern!
Agneta
Ormbunke ? jaha där ser man det vet jag var det växer massor :-D
#11 Man har örnbräken (det folk i dagligt tal kallar ormbunke) i redena för att motverka löss.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Torkad renfana går också bra att ha mot mot kvalster och löss.
Agneta