skaffa höns
hittar ingen tråd här för nybörjare.
så jag undrar om jag kan skaffa 2 höns och en tupp att ha i en hage av kompostgaller med nät uppe å nere oxå. och sittpinnar
och ungefär hur stort ska dom ha? vill ha dv kochin
räcker det med ett simpelt litet trähus på ca 50x70cm om de flyttar in till april typ? har haft höns när jag va liten men kommer ej ihåg så mycket.
vad är det bästa fodret förutom matrester? kan man ge matrester å sen korn å havre?
kommer fixa isolerat hus till vintern såklart.
kan man släppa ihop dom redan som kycklingar? eller blir de våldtäkt på tjejerna sen då?
MÅSTE man ha en tupp?
blir dv kochin väldigt tama om man grejar med dom? vilken ras blir tamast?
Vilken ras är störst men ändå vanlig i sverige?
Uppfödare på dv kochin runt kungsbacka?
vad är minsta mått ni tycker är skäligt till 2 eller 3 små höns?
hur många ägg får man från 2 höns per vecka?
Hur lång tid ruvar en höna innan det blir kycklingar? man måste väl inte ha dem i kläckningsmaskin?
ruvar hönan av sej själv eller har dem perioder för det? hur funkar det?? :)
tack för svar
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
"så jag undrar om jag kan skaffa 2 höns och en tupp att ha i en hage av kompostgaller med nät uppe å nere oxå. och sittpinnar"
Kompostgaller är ingen bra lösning, då hönsens fiender lätt tar sig igenom dom. Hönsnät är värdelöst det också, det som anses vara bäst är svetsat fyrkantsnät som finns på tex biltema. Hönsen behöver också sprätta, så man lägger inget nät på marken i hönsgården, utan det lägger man som grävskydd utanför så räven inte tar sig in.
"_och ungefär hur stort ska dom ha? vill ha dv kochin
_
räcker det med ett simpelt litet trähus på ca 50x70cm om de flyttar in till april typ? har haft höns när jag va liten men kommer ej ihåg så mycket. vad är minsta mått ni tycker är skäligt till 2 eller 3 små höns? "
Jag personligen skulle ha större, minst 1-2 kvm just för luftkvaliteten i hönshuset, då de skiter på nätterna.
"vad är det bästa fodret förutom matrester? kan man ge matrester å sen korn å havre? "
Höns ska ha fri tillgång till snäckskal, finns att köpa på granngården. Det finns väldigt många olika åsikter om vad höns ska äta, men de klarar sig på lite allt möjligt.
"kan man släppa ihop dom redan som kycklingar? eller blir de våldtäkt på tjejerna sen då?
MÅSTE man ha en tupp? "
Som kycklingar är det i regel inga problem att sätta ihop dom på direkten, det är värre när de är vuxna och har en rangordning. Nej, man måste inte, men hönsen gillar att ha en snygging.
"blir dv kochin väldigt tama om man grejar med dom? vilken ras blir tamast? "
Dvärg kochin kläcks i regel handtama, så i min mening är de den absolut mest tama rasen.
"Vilken ras är störst men ändå vanlig i sverige? "
Brahma.
"hur många ägg får man från 2 höns per vecka?"
Lite varierande beroende på säsong, individ och ras, men under säsong så lär du få ett till två ägg om dagen.
"Hur lång tid ruvar en höna innan det blir kycklingar? man måste väl inte ha dem i kläckningsmaskin?
ruvar hönan av sej själv eller har dem perioder för det? hur funkar det?? :)"
Höns har egna idéer om det där, vissa vill inte ruva alls, andra ruvar en golfboll i en plastpåse i brist på annat när det är 25 minus och snöstorm. Ruvlusten varierar mellan raserna, men nej, i regel behöver inte hobbybonden kläcka i maskin, men man får en högre kläckningsprocent då.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
TACK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
hur stor ska hagen va tycker du?
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
#2 Ju större hage, desto mindre risk för en leråker, men skulle inte ha mindre än 10 kvm. Själv har jag mina helt fritt, då hönsgårdar är en genväg till ohyra och sjukdomar. Bygger du en hönstraktor så kan hagen vara mycket mindre, den är också mer hygienisk då man hela tiden flyttar på den.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
ja jag har tänkt att flytta runt den!!! :)
Säger som föregående, minst 10 kvm gård så att de kan röra sig ordentligt. Hönstraktorer i all ära men det tycker jag inte lämpar sig som långsiktig rastgård för de brukar inte gå att göra speciellt stora. Men kan du växla mellan att ha dem frigående och i hönstraktor så. Ska du låta dem ruva fram kycklingar - vilkert dv.kochin gärna gör - så blir de ju snabbt fler - och de växer fort. Du bör inte ta kycklingarna från hönan före 8 veckors ålder - även om en del gör det ändå. Förutom matrester och spannmål är det bra att ge dem lite hönsfoder som är väl sammansatt om de inte kan födosöka ordentligt pga inhägnader eller årstid. Själv ger jag mestadels spannmålsblandning, och lite ekologiskt hönsfoder som stöd, och matrester när det blir något över. Bra att veta är att det inte är tillåtet i sverige att ge höns livsmedel med animaliskt ursprung. Tex får du inte ge dem matrester som innehåler kött, mjölk eller ägg. Detta pga smittrisk. Om du inte vill ta hänsyn till detta, ge dem endast såna matrester med svenskt ursprung. En sak om dvärgraser och däribland dv.kochin är att dom är väldigt ruvvilliga. Och under ruvning blir det inga ägg - och de kan ruva tomma reden. Äggen kläcks efter 21 dagar under hönan. Du bör absolut låta hönorna ruva framkycklingar själv. Maskinkläckning är inte naturligt och kräver både utrymme, tid och risker. Om du ändå ska ha en ruvvillig ras så låt dem göra jobbet. Ruvvilliga höns mår dessutom bra av att få ruva fram smått ibland.
Jag har mina dv.kochin i en ombyggd, ganska stor, lekstuga. Byggt en hönsgård upptill men jag öppnar ändå dörren varje dag så att de kan gå helt fritt i trädgården och i skogsdungen. Det är mycket uppskattat! Det är endast under vintern de bara går i hönsgården då de är lite kinkiga när det blir kyligt och "nåt konstigt vitt på backen" 😉
👆 Djurnörd