Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettallmänt-om-fjäderfä-skötsel
Läst 1324 ggr
-Cissi-
2014-03-23 19:43
1

Höns?

Har länge drömt om att Skaffa höns när jag bor i hus, så skulle vilja veta "allt" om dom, vad för sorts mat man ska ge, hur man ska bygga hönshus, vad man ska ha för underlag där i hur ofta man gör rent mm.  Skulle gärna vilja veta dom vanligaste raserna och deras egenskaper oxå :)

Behöver man ha en tupp med ett gäng hönor eller går det utan? om inte hur lätt/svårt är det att bli av med kycklingar? Vad är minsta antal hönor i en grupp?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

wille_wille
2014-03-23 20:00
0

Att säga allt om höns blir nog väldigt svårt 😉

Mat kan du ge dem nästan vad som helst, lättast och bäst (enligt mig allafall) är att ge dem färdigt hönsfoder från granngården som man köper i säckar om 20kg.

Hur hönshuset ska se ut och vara byggt är upp till dig och vad du tycker ser bra ut och passar, också om du ska ha som ett riktigt hus eller en typ lekstuga eller ännu mindre. Blir lättare att hjälpa angående det när du har svarat på ovanstående 🙂

Som underlag har jag kutterspån, brukar finnas på exempelvis granngården som en inplastad bal. Finns dock flera material man kan använda. Bl.a. torv.

Hur ofta du ska mocka beror på hur många höns du har, vad du har för hönshus osv. Det lättaste är att se när du tycker det ser ut som att det är dags att mocka - mocka.

Raser är jag inte så bra på men jag gillar hedemorahönsen som jag har. Kan bli alla möjliga färger, lugna och ruvar gärna (inte mina men de flesta andra). Läs gärna mer här: http://hons.ifokus.se/articles/51e5c1fece12c4765d002e62-svenska-lantraser-hedemorahona?discussions-1

Tupp är inget måste men det bra att ha, hönorna blir oftast lugnare då.

Jag upplever att kycklingar är lätta att bli av med men det beror på vad du har för ras och pris på dem. Jag har som längst haft en blocketannons med kycklingar uppe 1 vecka 🙂

Tror inte det finns något speciellt minsta antal men jag skulle inte ha färre än 4.

Hoppas du fick svar på lite nu allafall, är det något mer så är det bara att fråga på 😉

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

-Cissi-
2014-03-23 20:24
0

Jo det är klart 😛 Hur länge räcker en 20kg säck för dej? och till hur många höns? Hur mycket mat ska dom ha om dan?

Tänkte mej som en lekstuga i storlek eller lite mindre. Hur ska man inreda? Sittpinne nån hylla?

Om man nu skulle ha en tupp. Väsnas dom mycket på morgonen? Hur vet man om man vågar äta äggen utan risk för att det är nån okläckt kyckling i?

Får man fråga hur mycket du säljer kycklingarna för?

Ska man ha nån hönsgård?

Ni får gärna visa bilder på hur det ser ut hos er.

Fler frågor kommer nog :P

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

VildaVittra
2014-03-23 20:43
0

Hur långt en 20 kilos räcker beror på storleken på hönsen samt om de får gå fritt (och då hitta egna smarrigheter som maskar och sånt).

Ja, de ska ha en eller flera sittpinnar, gödselbräda, ruvbås, sandbad och yta att sprätta.

Låter du ingen höna ruva genom att ta bort ägg varje dag, så är du garanterad att det inte finns en kyckling i äggen.

Och ja, tuppar börjar gala långt innan solen går upp.

Nej, man måste inte ha hönsgård, jag har ingen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

wille_wille
2014-03-23 20:49
0

Brukar inte tänka på det, men tror det går åt 2 säckar på 1,5 månad ungefär (men jag kan ha fel också 😛)

Dock så har vi då ca 25 höns och 18 vaktlar som äter av den så det är väl inte så konstigt att det går åt mycket.

Jag hade satt sittpinne på kortsidan mitt emot dörren, mat och vatten på ena sidan dörren och värprede på andra sidan dörren.

Man kan ha hylla under sittpinnen för att hönsen inte ska skita ner så mycket på golvet.

Det är nog ganska individuellt hur mycket tuppen låter, det bästa skulle nog vara isåfall att köpa en vuxen tupp som ägaren kan berätta hur mycket den galer.

Att det ska vara en kyckling i ägget behöver du inte oroa dig för om du inte har tagit det från en ruvande höna 😉

Det har varierat, började med 20kr/st och sist jag sålda kostade de 40kr/st.

Hönsgård är bra att ha, då kan hönsen picka gräs (medan det finns) och bajsar inte lika mycket inne = du behöver inte mocka lika mycket 😃

Jag har ingen bild på hur det ser ut hos mig nu men kan försöka ta någon imorgon.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

-Cissi-
2014-03-23 20:56
0

#3 Okej, men finns det nått ungefärligt att gå på? så man inte råkar ge för lite mat tänkte jag.

Du har ingen bild på hur det ser ut i ditt hönshus? 

Okej, så om man lämnar ägg som nån höna ruvar på så blir det kycklingar? och om man tar bort äggen varje dag så blir det inga bebisar? har jag förstått det rätt då?

Har man dom "inlåsta" hela vintern eller kan dom gå ut då med?

VildaVittra
2014-03-23 21:40
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Har du lantraser så kan de gå ut hela vintern (givetvis så får de välja själva om de vill vara inne eller ute).

Ja, du har förstått det rätt. Ägget behöver hållas vid en viss temperatur under ett gäng dagar för att det ska bli en kyckling. 

Ett bra mått är att se till att maten aldrig tar slut, då får de lagom. Det finns foderautomater som man kan fylla på ovanifrån med ganska mycket.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

-Cissi-
2014-03-23 21:57
0

#6 Tack så mycket för bra svar :) om man inte har en lantras när är det vettigt att ta in dom för vintern och sen släppa ut dom på våren?

VildaVittra
2014-03-23 22:19
0

#7 Det kommer dom själva upplysa dig om. Mina tvärnitar när dom ser snön (ingen har berättat för dom att dom faktiskt är lantraser).

-Cissi-
2014-03-24 06:23
0

Okej :) Tack!

Tzatze
2014-03-28 09:34
0

En 2-kiloshöna äter ca 2 dl säd per dag och dricker ca 2 dl vatten. Men allt är relativt och beror på temperatur, ålder och äggproduktion.

-Cissi-
2014-03-28 10:43
0

#10 Tack :) det är iaf nått att gå efter på ett ungefär.