Ur Grönt ägg = Grönvärpare?
Hjälp mig nu!! Har jag fattat rätt om jag säger att en höna som kläcks ur ett Grönt ägg själv kommer att lägga Gröna ägg?? Hur är det med tupparna då - om det Gröna anlaget är dominant - eller inverkar inte tuppens gener på äggfärgen?? Jag vill ju VETA!! Beror mest på att det kommer att flytta in ett par korsningshöns som kommer ur Gröna ägg här så småningom… ;)
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
Putt
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
Det är tyvärr inte så enkelt. Hönor som lägger gröna ägg kan få avkommor som värper andra färger.
Jag har tex en höna som är Araucana(grönvärpare)/Faverolle(inte grönvärpare), när jag sätter en Marantupp(brunvärpare) till henne får jag både grönvärpare och brunvärpare.
Om man däremot korsar en renrasig grönvärpare, tex Isbar, Araucana eller Cream legbar med höna eller tupp som bär på annan äggfärg så blir alla avkommor grönvärpare.
Och ja, tuppens gener inverkar absolut :)
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Vill du veta säkert att dina egna avkommor blir grönvärpare bör du skaffa en renrasig grönvärpartupp.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
#2 Tack för svaret! :) Hittade en procentsats på Alternativ oxå: Tupp/Höna + Höna/Tupp = Kyckling 1 grönanlag + 0 grönanlag = 50% grönvärpare 2 grönanlag + 0 grönanlag = 100% grönvärpare 1 grönanlag + 1 grönanlag = 75% grönvärpare #3 Kycklingarna är redan kläckta & vi har redan en tupp (Brahma) som de ska få bo med… ;)
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!