Flytta en ruvhöna?
De tre av mina fem unga hönor som har börjat lägga ägg har lagt dem på samma ställe, i en ganska avlång trälåda med igång från en kortsida.
Sedan två dagar tillbaka har den äldsta och största hönan lagt sig längst in i bolådan och jag hittar inga nya ägg sedan i förrgår då hon tydligen stannade på det ägg hon då lade.
Kan det vara så att den liggande hönan har plockat åt sig de tre-fyra ägg som de andra två har lagt intill henne? När jag nyss stack in en hand till henne kände jag ett varmt ägg men jag ville inte störa mera förrän jag fått några råd av er här!
Kan jag flytta hönan och de ägg hon ligger på till ett annat mer "privat" ställe (en låda liknande den hon ligger i nu) så de andra får lägga sina ägg på sin vanliga plats?
Måste det nya stället vara i anslutning till de andra hönsen eller kan jag ha henne en bit ifrån, ev. i ett annat rum, dit inte de andra kommer?
Jag hade inte tänkt mig att ha några kycklingar förrän ev. närmare sommaren - och då med en annan tupp än jag har nu - men det verkar lite svårt att bryta den påbörjade processen.
Är det förresten inte konstigt att hönan lägger sig på något enstaka ägg "innan redet är fullt"?
Det beror på hönan. En del hönor är lätta att flytta när de skrockar, andra kan sluta att vilja ligga på ägg om man flyttar på dem.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Tack för svar! Jag får väl chansa på att det fungerar - i annat fall blir äggen hundmat eftersom de troligen är befruktade och har ruvats från i förrgår kväll.
Jag gick in och kände lite under henne nu och mycket riktigt har hon plockat åt sig de ägg jag har saknat från de andra två hönorna, minst fyra ägg har hon nu, det kan bli något till innan kvällen så jag får väl passa på att flytta henne tämligen omgående.
Kan man ha henne i en större voljär/bur i ett annat rum eller bör hon hållas i närheten av sin lilla flock?
Har de inte ruvats längre duger de till människomat.
Mina fick ibland ligga i kycklingburarna. Då var de redan i rätt bur när kycklingarna kläcktes och hönan kunde inte gå så långt från redet när hon var uppe och åt och drack.
Var det kallt ute så hade jag dem i burar en bit upp i hönshuset. Då hade de också god plats när de ville röra på sig och bra för kycklingarna den första tiden innan det var lämpligt att flytta ut i trädgården.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973