Från ägg till höna - japansk (?) vaktel
För några dagar så lade jag och pappa i lite (närmare bestämt 40st) vakelägg i äggkläckningsmaskinen. Kläckningen kommer ske 12-13:e november.
Eftersom någon tidigare efterfrågade en artikel "från ägg till höna" så tänkte jag att jag också kunde lägga ihop denna tråd till en artikel sedan. Enda nackdelen nu är att äggen är för små för att dom ska gå att lysa med ägglampan så det kommer inte gå att följa utvecklingen hos äggen eller se vilka som det inte är någon kyckling i.
Äggkläckningsmaskinen som används är min egen, en covatutto 24 med isolerade väggar som är ca 3 år gammal. Hur den ser ut ser du på bilden nedan.
Den är halvautomatisk vilket betyder att jag behöver vända äggen morgon och kväll. Som tur är så behöver jag inte vända varje ägg för sig utan med hjälp utav den blåa pinnen på högersidan (som dumt nog inte syns på bilden) så kan jag vända alla samtidigt 🙂
Vatten behöver även fyllas på i en tank inuti kläcken för att hålla luftfuktigheten på rätt nivå. Rätt nivå har jag för mig är ca 50% men 2/3 dagar innan kläckning (den 10:e) så ska luftfuktigheten upp till 80/90%.
Jag har för mig att dom är japanska vaktlar men är inte helt säker. Alla vuxna som jag har är vita, några har små inslag av brunt på huvudet så några andra färger förväntas inte.
Så, i denna tråd kommer ni få följa mina vaktelkycklingar. Från ägg till kyckling 🙂
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
En tanke bara, har inte du eller din pappa en smartphone möjligtvis?:) De brukar ha väldigt starka lampor som är bra att lysa ägg med, och eftersom det bara är en liten lampa kanske den är en bra storlek för vaktelägg? Är tanken att ni ska föda upp vaktlar för köttet?:)

Spännande!
Agneta
#2 Det har jag faktiskt aldrig tänkt på men både han och jag har det så när han har kommit hem ska jag be honom följa med ut och lysa :) Pappa har sagt att om det blir många tuppar kan vi testa att äta en tupp men huvudtanken är att ha dom för äggen och eventuellt sälja några, man kan ju faktiskt få 100kr/st för vaktlar.
#4 Hoppas att det fungerade:) och att det blir en tupp eller två över så ni får smaka;) Lycka till med kläcket!
Har varit lite dålig med att uppdatera men i söndags tog jag bort mellanväggarna i kläcken och den såg då ut såhär (anledningen till att några ligger på sidan är att kycklingarna inte ska ramla ner under och drunka):
Och såhär såg det ut för en timma sedan:
5 Kycklingar i kläcken, 5 redan flyttade till hönshuset och yttligare några flera är påväg ut 😃
(ändrare rubriken till "från ägg till höna" då denna tråd kommer följa vaktlarna tills dom blir vuxna också)
Åh Så kul :) Följer!
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Resultatet blev 13 kycklingar. Troligtvis pga. för låg luftfuktighet i kläcken. En dog, men jag har iallafall 12 kycklingar kvar :)

Vad roligt, grattis!
Agneta
Så söta! Grattis!!
R.I.P Till den som dog! ;'(

& nu kan vi få reda på utdelningen också :)
#12 Nja, jag har blandat dom med äldre vaktlar och ser inte skillnad på från vilken kull dom är :(