Stora drömmar, lite kunskap
Hejsan! Jag hittade just hit till sajten och behöver väl egentligen all hjälp jag kan få. Jag plöjer igenom jbvs filer och annat dödstråkigt så gott jag kan men jag saknar personliga upplevelser.
Jag har ingen egen erfarenhet av höns men har länge velat haft egna, men har inte haft lämpligt boende för det. Jag funderar på om hur det skulle vara att vara äggproducent. Är det någon här som har höns och säljer ägg? Jag skulle bli jätteglad om ni ville dela med er av era erfarenheter om.. ja, i princip allt inom hönseriet som har med produktion att göra.
Hur små bör flockarna vara för att hönsen inte ska bli stressade? Hur mycket pengar är folk beredda att lägga på närproducerade krav-ägg? Det känns ju som att intresset för närproducerad, bra mat med bra djurhållning ökar. Går det att sälja gödseln för någon krona? Kan man använda gamla höns till att tillverka hundmat och sälja? 🤔
Livslängden för de superavlade ägghönsen är ju inte speciellt lång. Kan det löna sig/gå jämt ut att använda höns som inte lägger fullt så många ägg men som lever längre istället?
Som ni hör har jag ungefär en miljon frågor… Blir glad för all feedback. :)
"Superavlade ägghöns" (Lohman) kan leva både länge och väl med vettigt kosthåll och motion
.