Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettavel-ägg-ungar
Läst 3605 ggr
[tintilar]
3

Nu börjar nedräkningen...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag la jag i 14st ägg av Cream Legbar i kläckaren. Mitt första kläck nånsin så jag hoppas kunna stöta och blöta saker som kommer upp längs vägen, här i denna tråd. :)

konichiwa
1

Vad fint packat! Å vad roligt att du också kläcker! Mina blir 3 veckor på söndag. och de är stora nu. Skriker och bråkar med varann och så fort jag öppnar för att ge rent vatten eller mat så är en eller två på väg ut. De vill se världen! :-)

Och jag har inte tid med dom just nu. Inventering och massa tråkigt jobb.

[tintilar]
2

Usch då, du får skita i inventeringen och ta mammaledigt. ;) Ja det ska bli så kul! Hoppas det blir några fina hönskycklingar.

konichiwa
1

Mardrömmen är att få bara tuppar :O

[tintilar]
1

Ja då vet jag inte vad jag gör, tänk 14 tuppar. :p

konichiwa
1

Haha, knappast troligt =D

[tintilar]
1

Nä, tur det. :)

Vinsla
1

Är cream legbar könsvisande? eller så har jag vimsat till det helt ;)

Titta gärna på min hemsida där jag har massor av pysseltillbehör för dina projekt!  www.ninjamoffen.se

[tintilar]
1

Javisst, det stämmer. :) Dom är könsvisande.

Vinsla
1

Så praktiskt! Dom är himla fina tycker jag. Hur är temperamentet?

Titta gärna på min hemsida där jag har massor av pysseltillbehör för dina projekt!  www.ninjamoffen.se

[tintilar]
1

Jag har inte träffat ngn själv än men har pratat med några som har den och de säger att den är väldigt trevlig. Och ganska pigg. Väldigt tålig ras. Sen är det ju alltid beroende på individ och vad man jämför med.

[tintilar]
3

Dag 4 idag och gjorde nyss första riktiga lysningen av alla 14 ägg. Har lyst litegrann tidigare på några få i halvmörkt rum men inte sett några spindlar, däremot mörk botten som det ska vara. Men nu när jag gjorde en ordentlig lysning såg jag 12 fina spindlar! De andra kan vara på gång, tror att det är max 1 som är obefruktat. Så kul! :D

[tintilar]
1

1 obefruktat och 3 döda (dog runt dag 3-4). Så 10 ägg kvar.

konichiwa
1

Jag hade också några som var påbörjade men döda. Undrar vad det beror på. Skulle du inte hålla locket stängt förresten? :-)

[tintilar]
1

Haha, jodå. :) Men jag hade sett detta innan och inte varit säker. Läste på igår och då insåg jag att dessa 3 var döda. Det obefruktade hade jag också sett sen innan, men låtit ligga för att vara säker. Ja jag undrar också vad det beror på. Förhoppningsvis ofullständiga embryon. Men det kan ju också vara så att de skadats i transporten eller så kanske. Jag hoppas att det inte är mitt fel. :o :'(

konichiwa
1

Jag fick ju 7 av 18 ägg. Jag kunde inte kolla så noga som du men de allra flesta tror jag var obefruktade. Sen dog ett par under tiden i kläckaren. De flesta verkar ju få full pott. Eller så säger de bara det…

Jag har svårt att tro att vi gjort något fel.

[tintilar]
1

Jag har pratat med många och de flesta verkar inte få full pott faktiskt. Det händer men inte ofta enligt deras erfarenhet. Framförallt inte med skickade ägg. :) Men jag hoppas att dessa 10 klarar sig nu i alla fall.

[tintilar]
1

Råkade skicka för tidigt.. Det var nån som sa att jag skulle räkna med att kanske få 50% kläck av äggen, och sen att hälften är tuppar. :p Så det var ju inte bra odds direkt.

konichiwa
1

Jag räknade med 12 kläckta av 18. Kanske 1-2 som dog första dagarna. Sen 5-6 tuppar och resten hönor. Då var jag nere i ca 5 hönor som var det jag ville ha. Nu ser det ut att vara 5 hönor i alla fall om jag inte har helt fel. De två jag tror är tuppar, bråkar, åmar och tuppar sig mot varann plus att de har större kam än de andra. 4 veckor gamla imorgon :-) Tyvärr måste jag nog ta bort den svarta tuppen eftersom han verkar ha felväxt kräva. Han är mindre än de andra men inte så mycket och han är lika pigg som de andra. Låg i rang dock, det märks redan. Hoppas att han inte plågas bara, det är det det handlar om, det vill jag inte.

Jag kan inte fota dem nu eftersom ljuset är rött och så måste jag kliva in och sitta i deras 'hage' på 1x1 meter, väldigt obekvämt.  Lite synd. Att ta ut och fota är för kallt.

Endera dagen ska jag göra ren värmetaket och skicka. Du kan väl pm:a mig din adress!

Lycka till med dunen!

[tintilar]
1

Ja vilken tur du hade med dina! Väldigt tråkigt med den lilla svarta tuppen, synd att han inte verkar vara som han ska. :/ Du får se det positivt att du slipper välja. Hoppas att han inte lider men då borde han ju inte vara pigg och glad och busa med dom andra, då han mår säkert bra. :) Du får fota dom sen när det blir varmare igen, det ska bli väldigt kul o se hur de blir som stora. Inte behöver du skicka det! Jag har tid att komma och hämta, vardag eller helg, vad dom passar dig. :)

[tintilar]
0

Ett till ägg har dött. 9 lever. Hoppas att det inte är nåt jag gör fel som tar död på dom!

[tintilar]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kycklingburen klar.

konichiwa
1

Vilken bra stor bur du har. Spänd väntan på förlossningen nu då!

[tintilar]
0

Höjde tempen idag, tror den är för låg. Ett till ägg har dött.. :( 8 kvar.

V3ritas
0

Vad har du för kläckare och inställningar?

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

[tintilar]
1

Jag har en Covina super och den är inställd på 37,7 grader. Jg har haft en massa termometrar i men dom visade alla olika så jag blev rådd att följa maskinens, så jag lämnade kvar två för att kolla fukt. De har sagt 1 grad lägre än maskinen men jag sa till mig själv att inte hålla på och mixtra. Dock isolerade jag maskinen på baksidan mot ytterväggen för att det inte skulle bli kallt där.

Pratade med en tjej igår och kom fram till att det finns risk att det är för kallt i maskinen och av en slump provade jag att lägga en filt på den sidan av maskinen där 2 ägg dött och där ena termometern ligger. Då gick temperaturen upp en hel grad där! Så med stor sannolikhet har den termometern haft rätt, det har varit för kallt där. Den andra termometern i maskinen verkar inte höjas ens när jag höjer tempen i maskinen så den är det nog fel på, har strulat tidigare. Men troligen har jag kylt ihjäl mina älskade ägg. :(

Nu är iaf temperaturen på den termometern 37,4 och maskinen är inställd på 37,7.

konichiwa
1

Nej, vad sorgligt! Kommer inte ihåg om du köpt kläckaren eller lånat den? I vilket fall som helst så kan du ju göra om alltihop om det går helt fel. Med en annan kläckare. Tråkigt, men bättre att det händer nu än att färdiga levande kycklingar dör. <3

[tintilar]
1

Ja absolut. Jag har lånat den. Så ska jag kläcka igen måste jag ju låna allt igen vilket ju kanske inte går, du behöver ju ha taket tillbaka också så du kan kläcka igen. Så jag måste nog köpa mig egna grejer om jag ska kläcka igen. Kläckare ska jag nog önska mig av gubben till sommarn när jag fyller år. Har redan tittat ut en… :p

V3ritas
1

Ja det låter ju som att maskinen inte hållit nog bra temp. Hoppas att resten av äggen klarar sig i alla fall!

[tintilar]
0

Tack, ja nu hoppas jag att det ska gå vägen för de 8 som är kvar.

konichiwa
0

Håller tummarna!

[tintilar]
1

Nu har jag bytt ut vaggan mot botten och höjt fukten. Dag 18 idag. :) 8 ägg i kläckaren.

V3ritas
0

#31 Spännande! :D

[tintilar]
3

I morgon är det dags. Dödstyst i kläckaren än. En liten rörelse tidigare ikväll. Men den var verkligen liten. Nu är jag trött på att vänta. :p

Guling
0

Nu är vi ju nyfikna… ;)

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Vinsla
0

bilder är ett måste!

Cragan
0

gissar på att dom inte tänker hoppa ur sina skal innan i natt o sen har dom party o väcker tintilar 😉

[tintilar]
1

Nu har jag slängt de äggen som inte blev nåt, 6 st. Jag tror att den svajiga temperaturen i kläckaren skadade utvecklingen på dem så de dog. :( men jag är glad ändå för det blev en höna och sen en tupp, pigga och glada. :) nu är maskinen flyttad och laddad med 5 nya ägg. Hoppas på bra befruktning, detta är från en annan besättning. Bild kommer snart. :)

konichiwa
0

Vilka små gullkycklingar! Passa på och gosa nu för de växer otroligt fort!

Vinsla
0

Jättefina pycklingar! ❤️

[tintilar]
2

Tack, bara tuppen kvar nu. Mina katter tog sig in i huset idag och tog hönan genom burgallret. Orkar inte skriva mer, nu ska jag sätta mig och grina en stund.

V3ritas
1

#41 Vad tråkigt :(

V3ritas
0

#37 Hur gick det med andra laddningen? :)