fotböld
hej ! hur behandlar man en fotböld på en höna/tupp ?
Kan du lägga upp en bild på hur et ser ut. Fotbölder kan bero på bland annat blött underlag eller njursvik. Är det blött underlag, se till att hönan/tuppen går torrt. Är det njursvikt har jag fattat som att det inte går att bota :( Men det är lättare att se om jag får se en bild på hur det ser ut.
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Det är alltid torrt och städat i hönshuset . hmm..
Jag har ingen bild tyvärr :/ Men har låtit ett par stycken titta på honom och de tycker det ser ut som en början till en fotböld.
Det är ingen stor böld utan det är en gulvit liten fläck under foten under huden som ömmar när man trycker. Så haltar han och så är trampdynan lite större än vad den är på andra foten..
Då skulle det kunna vara njursvikt som är anledningen. Det problemet har jag haft med mina höns tidigare, håll koll på ifall dom blir hängiga, rör på sig mindre och fötterna svullnar upp mer och mer.
Här är tråden jag skrev på alternativ.nu när jag hade problem med det, om det kan hjälpa lite :) http://www.alternativ.nu/index.php?topic=130643.msg1214321#msg1214321
Är det en tung tupp? Hur ser sittpinnarna ut? Tunga raser kan lätt få problem med fötterna just för vikten om dom sitter på för smala eller kantiga sittpinnar.
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)
Mina sitter inte på pinnar, de är alltid på golvet . Har försökt få dem att sitta på pinnar men de är så tunga så direkt de börjar vingla lite så blir de rädda och hoppar ner

Panama, Mina blir också jätterädda när jag lyfter upp och sätter dem på pinnarna. De är bara 8 veckor men av tung ras och jag trodde det var medfött att de vill och SKA sitta på pinne?
Visserligen lugnar de ner sig när de fått in balansen och sen sitter de kvar hela natten och tar sig ner på morgonen men det verkar som om det inte är så lätt för dem heller. De är rädda och vågar inte flyga och inte gå på stegen. kommer jag ner vid 9 tiden på morgonen så är de kvar där uppe, kommer jag senare är de oftast nere å golvet.
När det gäller din fråga om bölden vet jag inte. Har inte haft höns så länge. Hoppas att det läker ut och blir bra!
Agneta