Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettstall-burar-och-hägn
Läst 20970 ggr
Mischa
9

Isolerat hönshus eller inte?

Man får olika svar beroende på vem man pratar med, vissa anser att höns inte har något behöv av att bo isolerat så länge boytan är ventilerad, fritt från drag och torrt såklart.

Medan andras åsikter går åt raka motsatsen, att dom skall ha det isolerat utöver att det underlättar för att hålla vattnet drickbart.

Hur har ni det? och vad anser ni stämmer överens med era uppfattning?

≧◔◡◔≦

Cragan
2

tror det är olika för olika raser av höns  finns ju dom som är bra köld tåliga o så finns det sånna som knappt klarar av -1 ens (tror jag iaf)

Mischa
1

Ok, jag kan tänka mig att svenska lantraser borde vara lite mer härdiga när det kommer till vårat klimat.

Vilka anses vara mindre härdiga? eller till och med känsliga?

≧◔◡◔≦

wille_wille
8

Enligt mig så måste dom inte ha isolerat, dock så är det till en stor fördel.

Några av fördelarna:

• Du behöver inte byta vatten konstant pga. att det fryser.
  • Äggen fryser inte sönder
  • OM du spiller vatten i bottenmaterialet blir det lättare att få loss
  • Behagligare för dig att vistas i hönshuset
  • Du behöver inte oroa dig för ifall rasen är tålig eller inte
  • Eventuella kycklingar får det lättare att överleva
  • Isoleringen isolerar ut lite av värmen på sommaren

Ja, det här var mina åsikter om varför det är bättre med isolerat hönshus.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Mischa
1

Fint uppstaplat svar :)

≧◔◡◔≦

[JeanetteK]
1

Vi har ett oisolerat hönshus. När det var som kallast hade vi värmelampa inne. Det är en del passande med vatten som fryser på vintern, men annars har vi inte haft några problem.

Vi bor i Skåne där vi har rätt milda vintrar. Kan tro att det är svårare där kylan är strängare.

V3ritas
1

Jag skulle säga att det beror på ras och vart man bor. 

Här uppe i Norrbotten skulle jag nog inte vilja ha oisolerat när det i perioder kryper ner till 30-35 minusgrader under vintern. En av mina tuppar förfrös delar av kammen när jag hade glömt dörren så att den blåst upp under natten när det inte ens var så farligt kallt.

Sen så är det väl lite för min egen del, tycker att det är behagligt att kunna arbeta inne i hönshuset om det inte är jättekallt.

Och så har ju ovanstående kommit med många bra synpunkter.

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

Korpglugg
2

O, jag trodde det var krav på att ha isolerat om de ska bo där på vintern?

Är helt nybörjare, och planerar för att kanske Skaffa höns under året eller nästa år.

Jag bor 3 mil norr om Göteborg, och kanske inte behöver ha isolerat då? Men visst, vissa vintrar kan det under enstaka dagar bli -20 grader, men oftast inte lägre än 6-7 minus.

Vilka raser är mest köldtåliga förresten? Och finns det någon lista över raser, där det står om diverse egenskaper. Har bara hittar en med svenska lantraser.

tlover
1

Hönsen värmer ju endel också, nu tror jag det vi har räknas som isolerat då det är i en lagårdsdel som är isolerad men fönstret och hönsingången är inte det (under dagen står hönsingången öppen också) vi har 5 höns + tupp på va 25 kvm och dom håller det varmt även på vintern, det kallaste jag sett skulle väl vara -10 och då kan det vara närmare -30 ute så dom värmer ju en hel del.

Bjurholmshönan skulle jag gissa är mest köldtålig, Hedemora hör till de köldtåligaste också, vi skaffade Hedemora bland annat för det (då fanns inte bjurholmshönan)

I år har det varit så varmt att vi har inte haft nått problem alls med vattnet

l'm back

[tintilar]
1

Jag har bara pratat med en enda person som har både ett isolerat och ett oisolerat hus till sina (hon har olika grupper). Hon tycker själv att det är bättre miljö i det oisolerade, mindre fukt och bättre luft, hönsen mår bättre där tycker hon.

Jag har isolerat men utan värme hittills.
Om man kan lösa det med vatten, inte tänker maskinkläcka kycklingar på vintern, inte har väldigt sköra raser, osv, så kan man lika gärna ha det oisolerat. Har man stort kan man ju ha en isolerad del där man vid tillfälle kan ha maskinkläckta kycklingar eller liknande, eller där man kan ha vattnet stå.

Jag har så litet att det är bättre för mig att ha det isolerat så kan jag värma upp det ordentligt om jag vill.

Korpglugg
1

#8 och #9, tack! Funderar vidare. Hoppas jag får till något i år. Kanske blir det inte just lantrashöns, men det är kanske just dessa som är tåligast och som jag borde välja. Eller finns det tåliga raser av ex. värphönsraser (om det kallas så)?

Det är alltså inte lag på isolering då, utan det handlar om ett ansvar att se till att de har det bra?

[tintilar]
1

Nej det är inte lag på isolering. Inte heller att de ska ha en viss temperatur.

Jag vet inte om det finns värphybrider som är lika köldtåliga som tex hedemoran men det finns ju de som är mer eller mindre tåliga. Vet inte vart du bor heller och hur kallt det blir hos dig.

En köldtålig ras ska ha en liten kam tex. Vad har du tänt dig för höns? Vad är målet med ditt hönsägande?

Korpglugg
1

Jag bor nära Göteborg (mellan Kungälv och Stenungsund, ute vid havet där det alltid är något varmare, men fuktigare än bara en liten bit in).

Många som har höns här, har en brun värpsort som ger stora bruna ägg. Dessa höns ser även friskare och sundare ut än de vanliga vita (Leghorn?). Jag vägde några av de här bruna äggen, och de vägde ofta 80 gram. Minns ej vad rasen hette. Jag har inte pratat med fler än en om isolerat. Och hon har inte isolerat, men det är första året för henne och det var ovanligt mild vinter. Hon har några mindre rashöns som blandat sig, men värpt så dåligt att hon nu köpte 15 av de där bruna.

[tintilar]
1

Brun Lohman troligen.
Där du bor är det ju inte direkt vargavintrar kanske så det ska nog gå utan isolering. Men som sagt, det sätter ju en del begränsningar och om du sen måste värma det av ngn anledning blir det ju dyrare - men det är inte omöjligt. :)

Korpglugg
1

Kanske bygga på ett sätt så att man enkelt KAN isolera i efterhand. Jag har sett några byggen där man tydligt ser att man skulle kunna ta bort eller lägga till isolering rätt lätt. Vore väl en idé. Börja utan, men kunna isolera om det verkar bli för kallt.

Maria Gräddnos
1

Jag bor i Stenungsund och har ett "halvisolerat" utrymme på ca 20 kvadrat i lagårn. Jag ser till att hålla kring nollan inne hos dem med hjälp av en kupévärmare när det behövs. Kör den en halvtimme eller mer beroende på hur kallt det är.

Har blandade raser - även nakenhalsade. Alla ser ut att må fint och värper när det är värpdags….

Maria

Maria med grädde på nosen
www.mariaskakor.se

garrilina
3

Enligt länsstyrelsen ska det vara frostfritt hos hönsen oavsett ras, så vid ev. kontroll så får man påpekande om det inte är frostfritt. Personligen tycker jag också att oisolerat är bättre blir mindre med fukt, krävs mycket bra ventilation annars. Fukt mår de inte bra av.

Dentaku
0

Stämmer verkligen det? Jag hittar ingen lagstiftning som reglerar detta, det enda som står om stallmiljön är om luftfuktigheten.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

LisenN
0

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Dentaku
0

#18 Men vilken lagstiftning grundar de sig på?

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."