Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettallmänt-om-fjäderfä-skötsel
Läst 7189 ggr
[postmortum91]
6

Köpa slakt eller ägghöns?

Hej!

Jag har tänkt att någon gång under livet, när jag och sambon har hus, skaffa oss höns. Jag vill inte ha dem för något speciellt ändamål, bara trevligt med djur och kanske få kycklingar ibland eller ägg att äta. Ingen större deal liksom.

Sedan kom jag på en annan sak som jag gärna hade velat gjort. Jag hade inte velat köpa höns från "uppfödare" om det nu finns hönsuppfödare. Jag skulle vilja köpa hönsen från slakteriet eller äggfabrik. Så att jag kan skona iallafall ett fåtal höns från död eller ett jävligt tråkigt och hemskt liv.

Kan man ens detta?
Hur mycket tror ni det kostar isåfall?
Kan man köpa från alla fabriker och slakterier?
Vad bör man tänka på?
Vad för slags nackdelar finns det?

Jag hade alltså velat köpa och rädda kanske 5-6 höns i framtiden till ett lugnt och lyckligt hönsliv, ett värdigt hönsliv.

Mantissa
0

Det är olika från olika ställen. Här kan man beställa pensionerade fabrikshöns för 20 kr styck. Men jag har en kompis 20 mil härifrån och när hon skulle köpa var det minst 100st man fick ta vid ett tillfälle. Hon köpte dem i vilket fall och placerade genast höns hos alla vänner och bekanta som ställde upp :)

Mantissa
1

Jag började med 10 vita värphybrider. Vad jag märkte var att de var betydligt "flaxigare" än de raser jag provade sedan. De värpte fortfarande mycket, och framförallt stora, ägg. Men ingen vart så värst gammal. 2,5 år hade jag nog den äldsta och då var de nog prick 12 ¨månader då de kom. Vill minnas att 8/10 dog av äggledarframfall. Men de fick i alla fall avsluta livet som riktiga sprätthöns.

Lorita
1

utskänkta ägg höns kan man få eller så kostar dom någon tia styck, jag köpte fem stycken en gång då betalade jag fem kronor styck för dom. Det tog tre-fyra dagar så var dom som "riktiga" höns, det ända problemet med dom vara att första sommaren gick dom inte i i hönshuset på natten utan sov i äppleträdet 😃 dom var ett år när jag fickdom och leve tre år hos mig, lite dåliga på att ruva var dom

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[postmortum91]
1

Hmm okej, jag ska verkligen försöka få tag på en höna som är mitt i sitt äggesse, så slipper hönan sitta där halva sitt liv och värpa ägg, stackarna. Hur länge lever höns annars? 2-3 år lät extremt lite. Jag trodde höns kunde bli 10-20 år. 
Jag skulle lätt kunna betala 500 kronor för att befria en höna som annars skulle få sitta och värpa i 2 år till.

Vinsla
1

anledningen till att dom inte blir äldre är för att dom lägger så mycket ägg. Dom är helt enkelt färdiga i kroppen efter några år. De raser som blir äldst är oftast raser som Hedemora eller andra lantraser som dels inte lägger ägg precis varje dag och dels oftast pausar under vintern. Det hade såklart inte funkat i äggindustrin. Du lär inte kunna köpa hönsen tidigare än 18 månader för det är helt enkelt fram tills dess hon är mest lönsam. Runt 18 månader går värpandet ner lite och då tar man in nya hönor

Titta gärna på min hemsida där jag har massor av pysseltillbehör för dina projekt!  www.ninjamoffen.se

[postmortum91]
0

Hur gamla kan hedemorahöns bli då?

Vinsla
0

8-10 år har jag hört. Och då lägger dom oftare ägg längre upp i åldrarna. Men hönsen lägger mindre ägg ju äldre dom blir 🙂 Äggerihönsen börjar även lägga ägg tidigare. För "vanliga" som hedemora börjar dom värpa vid 6 månader (ca)

Titta gärna på min hemsida där jag har massor av pysseltillbehör för dina projekt!  www.ninjamoffen.se

[postmortum91]
1

Okej. Stackars värphöns :(

Tror ni jag kan köpa höns från slakteriet då? Alltså LEVANDE höns/kyckligar

Lorita
1

anledningen här till att dom inte blev äldre var rovfågel men dom var väldigt duktiga att vaka uppåt faktiskt ………..men vem vill missunna dom deras äppleträd på sommaren 😊

[postmortum91]
2

#9 Ja det lät jättegulligt att de ville vara vid äppelträdet :)
De fick iallafall leva ett lyckligt hönsliv mot deras slutkläm, det borde du vara stolt över att du gett dem :)

Vinsla
6

Jag skulle säga att det bästa du kan göra för värphönsen är att köpa några egna höns (välj en fin stadig ras) och låt dom ha det så bra en höna kan ha det! Ha gärna lite fler än vad som "behövs" så du kan förse vänner och familj med lite ägg. Tänk va många värphöns som slipper ha det dåligt för dom ägg som kommer från glada hobbyhöns!

VildaVittra
5

#11 Jag håller med. För samtidigt stödjer man de uppfödare som avlar på sunda friska raser.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mantissa
3

#11 Håller också med. För samtidigt stödjer man hönserierna som även om man får djuren gratis sparar in pengar på att slippa gasa ihjäl dem och skicka på destruktion vilket inte är gratis. Men jag förstår om hjärtat säger annorlunda.

decembercelsius
3

Mina föräldrar skaffade ett par höns från ett slakteri (för längesen). Hönsen såg helt förfärliga ut, hade inga fjädrar och betedde sig annorlunda. Men efter ett tag blev dom jättefina och kände sig mer trygga i situationen.

Vill själv göra detta när jag har en egen gård 🙂

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus

Fialialej
1

Vilken fin tanke <3

"På natten är alla katter svarta"

LisenN
1

Något annat som är värt att fundera över om man tänker skaffa värphybrider är den oerhörda stress de utsätts för när de byter miljö. Jag personligen tycker inte det är någon god gärning att "rädda" hönserihöns..

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

[tintilar]
2

Hönserierna byter ut sina höns runt 12-15 månaders ålder ungefär. De brukar då annonsera ut att man kan hämta uttjänta värphöns, antingen gratis eller för mindre summa. Värphöns är vaccinerade mot vissa sjukdomar vilket gör att de bär på viruset. Det kan man tänka på om man har andra höns som inte är vaccinerade. Uttjänta värphöns brukar i slutändan ofta drabbas av äggledarinflammation, men inte alltid förstås. De kan vara stressade i början. En del dör av omställningen, men oftast går det bra. De ser skabbiga ut när man hämtar, men återhämtar sig med tiden och nya fjädrar växer ut. Jag tror inte heller att man gör ngn skillnad i det stora hela av att ta uttjänta höns, däremot gör man ju en gärning för individerna man tar hem. De får ett gott liv! Och deras liv är lika mkt värt som andra höns. Men jag hade valt att köpa från eko-gård om man nu ska stödja dom genom att rädda några djur. Även om dom ofta är mer plockade än burhöns så är dom nog mentalt mindre skadade. Det är min uppfattning.

Lorita
0

anledningen till att dom ser skabbiga ut är att dom just håller på att rugga och det gör alla höns vid den åldern 

Det är ett enkelt och billigt sätt att få vuxna djur som man vet garanterat är hönor, det är inte helt ovanligt att man köper kycklingar och får några tuppar också 

det som är trist är att dom är då lika i färgen, jag löste det med att ringmärka i olika färger och sen fick hönorna heta efter vilken färg dom hade på benet

Mantissa
1

#18 Ruggarskabbiga är en sak, men de höns min vän hämtade kunde man inprincip räkna fjädrarna på. Det är inte normalt eller okej
Färgproblemet löste vi med att döpa alla till Ulla ;)

http://st.nu/dela/1.6421839-hon-raddade-115-hons

Lorita
0

#19 dom jag hämtade var jättefina både i hull och dom fjädrar som fanns kavar.