Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettallmänt-om-fjäderfä-skötsel
Läst 1582 ggr
Hamsterland
1

Vilken ras passar oss?

Dessa önskningar har vi på våra blivande höns: -Lägga så mycket ägg som möjligt -Överleva året runt i vår trädgård och trivas -Flock på 4 st utan tupp (ej tillåtet med tupp där vi bor) -Vänliga, smarta och sociala så att vi kan hantera dem mycket och se dem som våra husdjuroch ev träja något trix. -Ej högljudda -Vara vackra att se på Vilken ras/blandras beskriver jag? Tack på förhand !

wille_wille
0

Någon svensk lantras tror jag skulle passa bra, kolla våran lilla artikelserie så ser du några exempel på lantraser :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

konichiwa
0

För att kunna hantera dem och få dem knätama är det bästa att kläcka fram dem själv i en äggkläckningsmaskin. Gå med i nån hönsgrupp på FB (om du är med där) så kan du säkert få låna en kläckare av någon . Där kan du också få tips om höns som kan passa och var du kan få tag på rätt ägg. Den största gruppen heter 'vi som har höns'

[tintilar]
0

Faverolle! Sociala, snälla, lugna, perfekta trädgårdshöns. Och värper bra!

Om dom är vackra kan man ju säkert tycka olika om men jag har blivit mer och mer förtjust i rasen och den är väldigt rekommenderad pga sitt vänliga, lugna sätt. Lätta att få tama. Den har ett sympatiskt utseende också tycker jag. :)

Maria29
1

Jag tycker att bruna bovaner är trevliga höns som ger bra mängd med ägg (är ju en värphybrid), Ska man bara ha höns för ägg så är det roligt att blanda raser. Själv har jag olika grupper eftersom jag tycker om så många raser.. ;)

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[tintilar]
1

Om jag bara kunde ha 4 hönor hade jag nog också satsat på en som värper bra. Värphybrid eller så. Har hört att islandshöns värper väldigt bra också.

djurkillen
0

Någon av silveruddsraserna som isbar, smålandshöna mm