Tuppar
Hej!
Jag köpte en äggkläckningsmaskin förra året och har kläckt två omgångar värphöns från våra egna ägg och så köpte jag brahmaägg 12 stycken. Behöver säkert inte säga att det blev mest tuppar:( Av de 8 brahmaäggen som kläcktes blev det 1 höna!
Vad gör ni med era tuppar? Slaktar ni dem tidigt? Själva? Min sambo har fått slakta två innan men han drar ut på det nu hela tiden. Jag vet inte om jag kan eller vill slakta själv!! Har försökt sälja dem men det är ju inte det lättaste.
Jag kanske kommer nog försöka slakta tupparna så tidigt jag kan, just för att jag tycker det blir värre ju äldre dom blir. Det är synd att det blir så mycket tuppar, för det blir ju alltid överskott tyvärr. Men om man vill ta tillvara på köttet så kan man ju spara dom några månader så dom får växa på sig lite. Jag får se hur vi gör på den fronten, om jag ska ta tillvara på någon tupp till kött.
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)
Jag slaktar överskottet på tuppar eftersom det är svårare att sälja tuppar en höns och jag inte behöver hur många som helst. Som jag ser det har tupparna blivit min glädje i stället för sorg för när jag äter en tupp som kommer från gården så vet jag att den haft det bra vilket jag inte jan veta om jag köper en kyckling från konsum,ica mm.
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus