Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettallmänt-om-fjäderfä-skötsel
Läst 8409 ggr
Goerleena
0

Könsbestämma Brahma!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har några 12 v gamla Brahma som jag har svårt att könsbestämma. Har aldrig haft brahma innan och tycker de är väldigt lika. Men jag tycker att kammarna ser rödare ut på vissa och gissar att de är tuppar och de som är blekare är hönor?! Lägger in en bild och är tacksam om någon kan hjälpa mig. Att den stora vita är tupp och pärlhönsfärgade är höna ser jag.

Goerleena
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan detta vara en höna? Menar den längst bak.

V3ritas
1

Kolla på "sadeln" om det börjat växa fram spetsiga fjädrar. Isåfall skulle jag gissa på tupp på dom. Men jag hade väntat nån vecka till för att vara säker. Röda slör och kam är ju också bra riktlinjer men ibland kan det vara lite missvisande.

Den längst fram på första bilden ser ju lite hönig ut i alla fall. Men jag vågar inte gissa på någon annan ;)

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

Askarvik
0

Jag skulle säga att den längst bak på andra bilden är en tupp. Håller med dig i dina antagande om höna & tupp på första fotot :-) De är lite svårt att riktigt se de andra. Men som sas i tidigare inlägg, titta på sadelbehänget, är fjädrarna där lite längre och spetsigare så är det nog en tupp, samma med färg på kam och slör :-)

LisenN
0

Silver svartbandad höna närmast på första bilden, 2 felfärgade tuppar på andra.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus