Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettavel-ägg-ungar
Läst 1702 ggr
Thaisilk
2

Första ägget...ska det vara kvar?

Min första lilla höna har aldrig velat lägga sina ägg i något rede trots att hon har haft tillgång till ett från början - äggen läggs helt öppet hursomhelst på backen eller på golvet i nattburen. Har plockat in äggen efter hand redan från början. Kanske det är felet?

Nu har en av de kycklingar jag köpte i somras lagt sitt första ägg, lite lagom undangömt i en bra redelåda. Hur gör jag lämpligast nu om jag vill ha flera ägg? Jag har INTE tänkt ha kycklingar nu i vinter så hönan ska inte få börja ruva. Men - ska jag låta det första ägget ligga kvar och hoppas på att det lockar nybörjarhönan till att lägga flera - och på samma ställe? Eller kan jag plocka åt mig äggen efter hand som de kommer?

ikna
1

Jag tror nog att du kan plocka bort äggen efterhand, det gör jag alltid.

Om hönan nu har lagt sitt första ägg på rätt ställe, så kommer hon nog att fortsäta lägga där.

Thaisilk
0

Tack snälla försvaret! Ägget får ligga till imorgon. :-)

V3ritas
1

Plocka in äggen, men du kan ju prova att lägga in låtsas ägg i redena för att visa att det är där dom ska lägga ägg :)

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

VildaVittra
0

En fara med att låta ägg ligga kvar (om det nu inte är ruvraser) är att hönsen upptäcker att ägg går att äta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Thaisilk
0

Hej igen. Nu har jag upptäckt att det inte alls är någon av sommarkycklingarna som har börjat lägga ägg utan en drygt ettårig höna som jag också köpte i somras men som jag trodde såldes förr att hon inte var produktiv. Tyckte väl att det var lite tidigt att sommarkycklingarna (dvärgkochon), kläckta i juli, redan skulle sätta igång men en av dem sov i redet dagen innan jag hittade ägget så jag trodde att det var hon som lagt sitt första. Igår råkade komma in just medan den äldre hönan var i färd med att trycka ut sitt andra ägg så därför råder inga tvivel om vem det är längre.  

Den "slarv(l)äggande" har nu två dagar i rad lagt sina bredvid den andras - på rätt ställe! Hon har aldrig haft någon äldre förebild utan köptes som kyckling och började sin äggproduktion vid ca 6 månaders ålder. Kanske det blir lite mer ordning på torpet nu.

Jag har tagit hand om äggen efter hand. Än så länge är det bara dessa två (en serama och en dvärgkochin) av mina fem hönor som ger ägg och det är ca 10 grams skillnad i vikt/storlek på äggen så jag vet också vem som har lagt vilket.

Emo
0

Jag hade porslinsägg i redena. Det var vanligt förr.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973