Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettallmänt-om-fjäderfä-skötsel
Läst 11322 ggr
konichiwa
1

Konichiwa's hönstråd

Eftersom jag är nybörjare så har jag och kommer att ha många frågor och behöva råd titt som tätt och därför kan det vara bra att ha en egen tråd så jag slipper starta nya hela tiden!

En av mina 2 bovanhönor har fått en väldigt ljus kam. Kan inte minnas att det varit skillnad på färgen på de två förut. Den är mer puderrosa än röd.

Någon av dem har också brun diarre, kan vara hon kanske. Vad säger ni som kan höns, är det någon sjukdom som yttrar sig så?

konichiwa
0

Idag har jag burit på hönorna en stund var för att vänja dem vid mig och sluta vara så rädda så fort jag kommer i närheten.

Jag märkte snabbt att det började killa på ena handen. LÖSS! En knapp millimeter  i diameter och gulgrönaktiga åt det genomskinliga hållet. Isch :-( Måste nog se till att blanda vedaska i sandbadet (det finns ett helt naturligt under granhäcken) men å andra sidan har jag aldrig sett hönorna sandbada, bara tuppen. De ligger där mest hela dagarna men badar som tuppen gör de inte. Får kolla upp vad för medel som behövs.

Själv går jag och kliar mig hela tiden och inbillar mig att det är löss.

En annan bra sak är alternativ.nu 🌺  Hade tänkt beställa ett par vägghängda foderautomater men efter att ha tittat på alternativ.nu så fick jag massor av bra tips på automater man kan göra själv för ingen eller minimal kostnad.

V3ritas
0

Hur är det med hönsen? Någon förändring med kammarnas färg eller diarré? 

Det är bra att du bär lite på dom nu när du haft dom ett tag, hoppas dom vänjer sig vid dig snart! :)

Bio Force (Från tex. Gimranäs) har jag hört gott om mot löss och kvalster, har dock inte testat det själv.

Alternativ.nu är en bra sida, har hittat mycket info där när jag var i startgroparna till att Skaffa höns :) Du får gärna lägga in bilder och info om dina automater sen om du bygger själv!

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

konichiwa
0