Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettallmänt-om-fjäderfä-skötsel
Läst 11322 ggr
konichiwa
1

Konichiwa's hönstråd

Eftersom jag är nybörjare så har jag och kommer att ha många frågor och behöva råd titt som tätt och därför kan det vara bra att ha en egen tråd så jag slipper starta nya hela tiden!

En av mina 2 bovanhönor har fått en väldigt ljus kam. Kan inte minnas att det varit skillnad på färgen på de två förut. Den är mer puderrosa än röd.

Någon av dem har också brun diarre, kan vara hon kanske. Vad säger ni som kan höns, är det någon sjukdom som yttrar sig så?

konichiwa
0

Idag har jag burit på hönorna en stund var för att vänja dem vid mig och sluta vara så rädda så fort jag kommer i närheten.

Jag märkte snabbt att det började killa på ena handen. LÖSS! En knapp millimeter  i diameter och gulgrönaktiga åt det genomskinliga hållet. Isch :-( Måste nog se till att blanda vedaska i sandbadet (det finns ett helt naturligt under granhäcken) men å andra sidan har jag aldrig sett hönorna sandbada, bara tuppen. De ligger där mest hela dagarna men badar som tuppen gör de inte. Får kolla upp vad för medel som behövs.

Själv går jag och kliar mig hela tiden och inbillar mig att det är löss.

En annan bra sak är alternativ.nu 🌺  Hade tänkt beställa ett par vägghängda foderautomater men efter att ha tittat på alternativ.nu så fick jag massor av bra tips på automater man kan göra själv för ingen eller minimal kostnad.

V3ritas
0

Hur är det med hönsen? Någon förändring med kammarnas färg eller diarré? 

Det är bra att du bär lite på dom nu när du haft dom ett tag, hoppas dom vänjer sig vid dig snart! :)

Bio Force (Från tex. Gimranäs) har jag hört gott om mot löss och kvalster, har dock inte testat det själv.

Alternativ.nu är en bra sida, har hittat mycket info där när jag var i startgroparna till att Skaffa höns :) Du får gärna lägga in bilder och info om dina automater sen om du bygger själv!

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

konichiwa
0

Nej, hon har fortfarande väldigt blek kam (och slör) men hon verkar inte trött eller ämlig på något sätt.

Jag fick tipset att bära på dem för att få dem lite tama på alternativ.nu

Jag läste om BioForce, en svensk uppfinning och helt ogiftig, gillar! Det ska tydligen fungera mot löss (och fästingar?) på hund och katt också. Det får bli när jag får in lite extra pengar för det kostar en del.

Jag funderar just nu på hur jag ska få fast mina hemgjorda foderautomater. De ska sitta på väggen ute och inne. Fungerar de bra ska jag göra likadana till snäckskal, grus och vatten också.

konichiwa
1

Nu har jag läst om några som provat BioForce mot ohyra på höns. Det luktar såpa säger de och enligt uppfinnaren är det en slags tvållösning. Jag tillverkar ju äkta gammaldags såpa (som inte innehåller lösningsmedel och annat skräp), så jag tänker prova med den i en blomspruta för BF är dyrt!

Just nu har jag inte tid och det tar lite tid att tämja dem, men snart så!

konichiwa
0

Jag har inte provat såpvattenbad ännu. Vill att hönsen ska bli tamare först. Jag tar en hönspromenad en stund med var och en av dem under armen varje dag. De är inte alls lika rädda längre så det hjälper. Man vill ju inte att de ska dö av hjärtslag när de plötsligt blir upplyfta och nersatta i varmt vatten.

Lovisa med röda kammen o slöret är väldigt varm tycker jag, har höns högre kroppstemperatur än människor? Kan inte känna att Margit känns så varm.

Märker inga löss hos Lovisa längre men hon har tappat mycket fjädrar på rumpan och huvudet som inte verkar komma tillbaka, hon ser inget vidare ut. Lovisa verkar ha ruggat färdigt, hon är vit och fin med snygga stjärtfjädrar nu men är fortfarande blek om kammen.

Jag har gjort iordning egna foderautomater av 2,5 liters plastdunkar och spikat upp på väggen både inne och ute, de fungerar bra och de kommer inte åt att bajsa i maten och det är en lättnad.

konichiwa
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bild på foderautomaten. Inte så tjusigt men fungerar utmärkt. Jag kommer nog på ett snyggare sätt att hänga upp den så småningom.

[tintilar]
0

Är ny här på hönsforumet, får mina första kycklingar i helgen förhoppningsvis - var och tittade/bokade dom idag. 3 stycken blandraskyckligar, två gula och en svart.

Hur gamla var dina höns när du köpte dom? Hur skygga var dom? Verkar det gå bra att vänja dem vid folk?

Mina kycklingar har en osocial mamma (hon som jag köper av har hand om den åt en bekant så det är inte hennes höna och kycklingar egentligen). Dom är 4 veckor och jag vill ju såklart inte att dom ska bli präglade att vara skygga pga henne. Men det kanske inte är några problem att träna bort i den åldern?

konichiwa
0

Hej!

Jag vet inte hur gamla de var, hur de vuxit upp eller vad uppfödaren heter. Tänkte inte på det och tydligen gjorde inte säljaren det heller. Det var på en hönsbytardag i Ramstalund.

De var väldigt rädda och skygga men sm du har seett så fick jag rådet att bära omkring på dem oc det har hjälpt.

Inte så att de är särskilt sociala men de är inte jätterädda längre.

Än har de inte lagt mer än 3 ägg (2 hönor) på ca 6 veckor. Jag vet inte varför. Vi lär oss och vänjer oss vid varann allteftersom :-)

[tintilar]
0

Okej. Vet du hur man "hittar" hönsbytardagar? :D Jag skulle gärna gå på men vet inte riktigt hur jag hittar information om när och var de hålls. Bor i Uppsala/Sthlm-trakten och kan inte åka så fasligt långt tyvärr.

konichiwa
1

Samma för mig, jag bor utanför Norrtälje och häromkring verkar det inte finnas några hönsbytardagar.

Uppe till vänster finns en knapp med 'sök på sajten', där kan du söka på hönsbytardag, det finns flera trådar. Annars kolla på alternativ.nu eller googla!

[tintilar]
0

Okej, tack! :)

V3ritas
1

#6 Fiffig automat! :)

Maria29
3

Är det där också Bovan? Jag viste inte att de kunde se ut så där.. Jag har också Bovan (har 2raser) men viste inte att det fanns vita. Lägger upp en bild på mina Bovan. Gillar din foderautomat föresten..

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

konichiwa
1

Snygga hönor! Tydligen kan de se lite olika ut då.

Jag vill inte investera för mycket pengar i hönsen eftersom jag inte vet om jag kan ha dem över vintern. Uthuset där jag har dem nu brukar bli översvämmat vid snösmältning och sen fryser det. Då kan jag inte komma in där! Och det är ju lite olyckligt minst sagt.

Alla andra utrymmen behöver jag till annat. Fortsätter att fundera….

konichiwa
5

Jag har hittat storburk med majs, 2.250 gram, på Willys. Kostar 29:- kronor och det har gjort mig väldigt populär bland mina höns. Nu när de fattat hur gott det är kastar de sig över skålen när jag kommer med den. Bryr sig inte om att vara blyga eller rädda. Som att ge ungar glass :-D

V3ritas
1

#15 Men vad kul, det låter ju toppen :-)

Maria29
0

#15 vilket bra tips! Tips på hur man sparar pengar och gör det trevligt för hönsen borde det finnas en tråd för.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

konichiwa
0

Jag bjöd på nudlar idag, tänkte att det skulle locka de franska flickorna att äta något annat än processad hönsmat och majs. Men de var inte imponerade. Margit smakade en bit och sen fick Ture allt det goda, ock, ock, ock va gott!

[tintilar]
0

Hur många höns har du och vad för några? :)

Jordgubbar går hem hos mina. Kokt ris är en hit, annars är kaviar, leverpastej (jag vet, ajaj inte ge!), smör och mejeriprodukter mycket uppskattat.

Idag provade jag att ta in lite smått och gott av ogräs jag hittade på tomten och det absolut bästa var ett sorts stort blad som växer precis utanför hönsgården i mängder. Googlade och såg att det är tussilago! Det hade jag ingen aning om. Väldigt gott enligt hönsen i alla fall.

konichiwa
0

Jag har bara 2 hönor och de har tydligen vuxit upp i någon industrihönsgård för de är helt ovetande om allt som riktiga hönor bör veta. Men de lär sig.

Ikväll satte jag ut en ny skål med nudlar och då åt de glatt. De behöver tid på sig för att vänja sig vid allt utom färdiga pellets. De går fritt ute men vågar inte äta av det gröna. Eller fattar inte att man kan det om man är höna.

[tintilar]
0

Okej, jag såg den bruna på bilden och fick för mig att du hade två vita?

Härligt att dom fått komma till dig och leva ett riktigt hönsliv. Visste du om hur dom haft det innan?

konichiwa
0

Den bruna är tuppen ;-) En rumplös araucana. Nej jag visste inte om det då hade jag inte köpt dem för fullt pris. Men jag märkte det ju snabbt att de var totalt okunniga om allt hönsaktigt.

Vad har du för hönor tintilar?

[tintilar]
0

Aha, du räknar inte med honom bland hönsen. ;D

Jag har tre lantraskorsningar, bara 7 veckor gamla och troligen är två tuppar. Ska behålla en om jag kan men grannarna är oroliga att det ska störa så ev får jag göra mig av med båda. Men jag hoppas att det ska gå att sälja dom till varsin hönsflock isf.

Jag har även bokat en grönvärpare, isbarblandning, som är 1,5 år. Den ska jag ta hem så snart jag vågar släppa in en vuxen bland mina "småttingar". Om jag vill kan jag köpa 1-2 vuxna hönor till från samma flock men vi får se vad som finns när jag kommer dit.

Så änsålänge är det inte så många här hemma. Men det är bra att vi får lite tid att göra våra små handtama och sociala.

Har du några planer på att utöka din flock?

konichiwa
0

Jag vill ha 3 ägg om dagen, eftersom jag äter LCHF så äter jag mycket ägg, så en eller två till vill jag ha.

Alla som köper kycklingar verkar få 2/3 tuppar. konstigt det borde ju vara 50/50?

[tintilar]
0

Ja, man vet ju inte. Det kanske föds fler tuppar. Eller så behåller uppfödarna dom som verkar vara hönor och säljer dom som är lite osäkra i första hand. För det går ju att se ibland. Hon som jag köpte av trodde att jag fått två hönor och en tupp. Men jag är nöjd ändå, dom är alla tre jättefina och min höna är vacker som en dag. :)

Okej, är du ensam i hushållet?
Vi är 4 personer men barnen är små än. Hoppas kunna försörja oss med ägg så att vi under "värpsäsongen" inte behöver köpa det. Vet inte hur många höns som behövs för det men en granne med två stora barn klarar sig bra med 8 och säljer då dessutom ägg till en bekant varje vecka. Så vi får väl se vart det slutar. Har du höns i detaljplanerat område eller bor du på gård?

konichiwa
1

Jag är ensam och bor ute på landet så jag kan ha hur många jag vill!

konichiwa
0

Idag fick jag två söta blandisar av en granne! Så nu har jag fyra hönor och en tupp som jag tänkte från början.

Blandisarna gillar att ruva så det kanske blir kycklingar så småningom.

Jag stängde in dem med de andra hönsen på eftermiddagen och gick därifrån. Ett infernaliskt kacklande var det men de måste ju vänja sig 😢.

konichiwa
0

De nya får vara inne ett par dagar så att de vet var de bor.

Jag märker att hönshuset är för litet och obekvämt (för mig) att göra rent.

Funderar allvarligt på att byta till ett rum där jag nu har säckar med kemikalier (till tvål- och såptillverkningen bl.a) och vinterdäck till bilen. Där är cementgolv och väggar och det ser ut att ha vari hönshus tidigare. Det har en lucka i väggen in till vedboden med hönsnät för (som jag kan ta bort) och ett litet fönster mot söder också. Jag får fundera på hur jag ska placera om d grejor som jag har där nu.

Har också skickat efter Karin Neuschutz hönsbibel (och kunde inte låta bli att beställa boken om ved som jag varit sugen på länge :-)

Dags att göra ett ordentligt hönshus.

[tintilar]
0

Hur stort hönshus har du nu?

Va kul med nya höns. :)

konichiwa
1

Hönshuset jag har nu är nog bara 1.5 x 1.5 m. Problemet är att det finns 'kanter' liknande korta hyllor därinne så jag kan inte stå rak. Det har varit pumphus tidigare och är isolerat halvvägs upp där det var ett 'tak' på lådan som jag tagit bort.

Meningen är ju att jag ska lära mig och nu har jag lärt mig att det här funkar inte :-)

Jag måste själv kunna komma in och vara där bekvämt utan att få skit i håret och på kläderna :-/

men visst är det kul med nya tjejer! De här både kacklar, ruvar och äter sånt som höns ska. Inte som de franska flickorna som verkar helt okunniga i hönskunskap. Och de springer säkert omkring och betar också! Ska bli trevligt när jag kan släppa ut dem.

[tintilar]
1

Det måste vara praktiskt så jag förstår dig. Jag börjar redan tycka att mitt hönshus är lite litet. :p Men jag bygger inte ut det i år inte, det får bli nästa sommar isf. Det är ju inte för litet egentligen, men jag kan ju inte ha hur många höns som helst i det och det stör mig. :p

Ska maila och se om jag kan få hämta hem min nya höna i helgen kanske.

V3ritas
2

Vad roligt med dina nya hönor TS, hoppas dom kan smitta av sig på dom andra med sitt höniga beteende ;)

konichiwa
0

Igår fick jag bokpaket med posten.

Hönsbibeln av Neuschutz och odén och så boken 'ved'. Livets väsentligheter :-)

De två nya blandisarna höll jag instängda i 2½ dag. Släppte ut dem i går e.m.

De tas inte alls väl emot. Ture jagar dem för påsättning men jagar aktivt bort dem från maten.

De franska flickorna håller sig ifrån dem i en egen liten klubb.

Igår kväll fick de inte komma in! Den ena klättrade upp för trappan och gick in genom fönstret (hurra! det är så jag tänkt att de ska göra men som ingen fattat förut) den andra sov ute :-(

I morse fanns den utesovande kvar som tur var.

Nu ligger de i två grupper, de nya i en och de gamla i en.

Det tar tydligen sin tid. Hoppas bara att de nya får vara inne i fortsättningen.

[tintilar]
0

Har du öppet till hönsgården på natten jämt eller är det bara nu när du har nya?

I morgon ska jag ta hem min grönvärpare och ev tar jag en till med den. Men är lite kluven, vill helt bara ta hem en vuxen så att dom inte blir två som hackar ner dom små, samtidigt finns ju en risk att det är den nya som blir utsatt och då är det synd om hon blir ensam utstött. Jag vet inte hur mycket pondus 3 st 9-veckors kycklingar har… Svårt när man har så lite erfarenhet.

Stängde du in dom nya i hönshuset men lät dom gamla vara ute på dagarna, eller hur gjorde du? Spontant skulle jag vilja släppa ihop dom med hönsgården öppen för den är ju stor och dom får mer utrymme att komma undan och mindre risk att de gör intrång på varandra. Men det kanske inte funkar så med höns?

konichiwa
0

Jag stängde in de nya i hönshuset på dagarna medan de gamla gick ute. De går fritt ute här, än så länge har det inte varit några problem.

Jag stängde om hönsen kl 10 i går kväll och lät den som var ute sova i sin gran. Jag låter det aldrig varit öppet på natten eftersom det finns räv i området.

Kycklingar har jag inte haft ännu men de nya flickorna är ruvare så det kan nog bli till våren.

Varför startar du inte en egen tråd och berättar om dina höns? Jag tycker det skulle vara roligt att läsa fler såna trådar!

[tintilar]
1

Jovisst, det kanske kunde vara en ide. :)

konichiwa
0

Jag har röjt ut det som ska bli nya hönshuset. Väggarna borstade jag i morse och sen har väggar och tak målats med uppslammad krita och lite tapetklister. Det får stå och torka ett par dagar.

Sen har jag börjat köpa in saker till inredning. Det blir fint! Bilder kommer. Så här såg det ut i går efter utröjning

konichiwa
0

Nu blev det fuktigt ute så för att torka ur vattnet i slamfägen på väggarna har jag satt in en luftavfuktare.

Sittpinnarna har jag såpat in med linoljsåpa (den fyller igen porerna bäst) och ska ta en omgång till när det sugits upp. Allt för att förhindra kvalster att bosätta sig någonstans i springorna.

Att borra i cementväggarna är svårare än jag trodde men det ska bara var 4 hål där så det måste gå.

Jag gör konstruktionen efter ritningen i 'Höns, raser, skötsel, uppfödning'.

Sen måste jag fixa reden också. Gillar inte att snickra för jag är inte bra på det :-(

Det ska bli så bra som möjligt redan från början är det meningen efter misslyckandet i det första hönshuset. De bor där fortfarande men snart så…

V3ritas
0

#37 och #38 Åh spännande, det blir nog jättebra där! :)

konichiwa
0

I morse gjorde jag det sista på nya hönshuset och bar ner de två mobbade hörna. De ska få en extra dag så att de får lite försprång och får äta i lugn och ro.

Det känns riktigt bra, det är större, lätt att hålla rent och de har gott om plats att röra sig på. Ny uteplats blir det. Ska hålla dem inne några dagar så att de vet var de bor.

Lite småfix är kvar att göra, som att leta reda på sand till badlådan och sätta upp automaterna med snäckskal och kol och ett nät med grönfoder (köpte en fiskehåv på Rusta och har sågat av röret det var trätt på och sen snört ihop nätet med ett snöre i översta nätslingorna.

V3ritas
1

#40 Det där ser ju ut att bli super! :)

Ett tips om du vill slippa att hönsen sprätter in spån i mat och vatten är att antingen ställa upp dom en liten bit från marken på något, eller att hänga upp dom om det går med dina automater :)

konichiwa
0

Jag upptäckte det 5 minuter efter att jag släppt in dem :-)

Ska hänga upp dem.

[tintilar]
1

Den där nätlösningen skulle jag vilja se bild på, låter ju jättesmart! Mina höns har inte mycket grönt i gården för där har legat stockar så det är en massa bark överallt. Jättebra att sprätta i, mycket insekter, men inget gräs alls. Så jag skulle vilja ha en lösning så att jag kunde ta in grönfoder åt dom utan att behöva hacka allt i småbitar för att de ska kunna äta det.

Idag ska jag prova att plocka en bukett med ogräs och hänga in i ett snöre och se om det fungerar som tillfällig lösning.

Apropå vattenautomaten så har jag haft på sten och upphängt, tycker att upphängd är bäst, det ska vara 15 cm från golvet tror jag. Kommer inte i något strö alls och dessutom ser det fräscht ut under och runt. Jag har den placerad en bit från väggen så att den går att nå från alla håll. Och när jag nu sanerade hönshuset kunde jag använda kroken/snöret att hänga sopsäcken, diskborsten och vattenslangen på.

konichiwa
0

Här kommer bild på nätet!

[tintilar]
1

Ser jättebra ut! Ska köpa en håv nästa gång jag ramlar över en och göra likadant. Tack för tipset. :)

konichiwa
0

Min ena bovanhöna låg död i hönshuset i går kväll.

Hon har varit utstött ett par veckor och igår satt hon för sig själv och såg så ledsen ut.

Och så var hon sjuk och jag fattade inte!

Har dåligt samvete för att hon fått lida 😕.

[tintilar]
1

Åh va tråkigt. :( Men det är naturens gång att en del blir sjuka och dör, man kan inte alltid bota alla och man kan inte alltid förekomma döden genom att avliva själv. Ibland vet man helt enkelt inte att något är fel förrän det är försent. Hoppas att det inte var något smittamt och att dina andra håller sig friska och krya.

Funderar du på att skaffa fler höns? Jag har lite olika på gång men det är svårt att få tag på könsbestämda kycklingar tycker jag. Antingen är dom bokade, eller så får man boka själv innan dom ens kläckts. :p Jag har anmält intresse på två svarthönskycklingar och får veta om det blir några till mig om 2-3 veckor, och så har jag bokat två araucana som inte ens kläckts än. Sen har jag försökt hitta silver Sebright men det är inte lätt att få tag på marek-resistenta djur och dessutom av den färgen man önskar.

Ett enda långt väntande just nu. :p

konichiwa
0

Jag tänker slakta av de höns jag har nu (eftersom den enda som lade ägg var den som dog).

Håller på att fundera kring vilken sorts höns jag vill ha.

Först tittar jag på vilka jag tycker är vackra 😞

Sen vilka som väger över 2 kg (hönor) eftersom jag vill ha både ägg och kött.

De jag kommit fram till att jag vill ha är någon/några av de här: legbar, leghorn, new hampshire, orpington, plymoth rock, rhode island och sussex.

Men hur jag ska få tag på dem vet jag inte.  Nästan alla som erbjuder höns eller ägg har små raser eller väldigt speciella sorter.

Någon här som vet var jag kan få tag på dem?

[tintilar]
0

Orpington och Wyandotte gillar jag bland köttraserna. Svårt att hitta några nu känns det som. Har varit i kontakt med uppfödare av wyandotte men dom hade inga fler i år att sälja. Hoppas att du hittar ändå. Bor inte du också i Uppland? Det är ju 3 hönsbytardagar i det närmaste här så kanske kan du hitta något där? Grillby, Skultuna och nånstans runt Gimo, olika helger. Jag har tänkt gå på alla 3. :)

konichiwa
0

oj, hur har du snokat reda på de dagarna? Finns inget om dem i hönsbytartråden här på forat?

Jag har iofs dålig erfarenhet av att köpa höns på hönsmarknad och inte av riktiga uppfödare.

Ska kolla på några andra hönsfora där jag är med om någon har 'mina' raser. Men det verkar vara lite slut för i år.

Kan du skriva in länkar till de tre hönsbytardagarna du tipsade om?

[tintilar]
1

Den första är redan nu den 1 september 12-17 i Skultuna utanför Västerås: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=158503.0

Den andra är på Östersta Gård i Grillby helgen därpå, 17 sep 10-15, Östersta djur- och hantverksmarknad. Deras hemsida verkar vara nere men du hittar evenemanget på facebook. Det kostar 10 kr i parkering, intäkterna går till olika djurhjälporganisationer.

Den utanför Gimo har det inte kommit ngn information om än. Fick informationen från en person som skrev att hon trodde det var den 28e sep på Labbo Gård utanför Örbyhus. Hon ska höra av sig när mer info kommer.

konichiwa
0

Jag hade täkt be en granne komma över nu i helgen och visa mig hur man slaktar en höna på bästa sätt och hur man tar ur den.

Tänkte börja med den bovanhönan som är kvar och som bara lägger skinnägg.

Men i morse hade hon lagt sitt första riktiga ägg med skal! 😃

Visst är det typiskt :-)

Men småhönorna har jag slutat hoppas på. De lägger inga ägg.

Ska prata med grannen om att ta dem båda på en gång.

Tuppen vet jag inte vad jag ska göra med. Jag gillar honom! <3

Cragan
0

http://www.frulaurin.se/webshop#!/~/category/id=0&offset=0&sort=normal  hon har iaf leghorn men säljer bara ägg vad jag vet så där behöver man ju kläcka själv (mina maraner kommer därifrån)  finns ett par fb grupper där det säljs lite allt möjigt i hönsväg i lite alla möjliga format från ägg till nått år gammla höns   tror wille_wille har bättre koll på fb grupperna än mig dock

hoppas det går bra med grannen o alltid kul o lära sig nya saker även om just slakt biten kan vara svår för folk rent mentalt.

konichiwa
0

Igår eftermiddag gick jag ut för att titta till hönsen och mocka ut.

Märkte på morgonen att det luktade obehagligt i hönshuset.

Hittade tuppen Ture liggande platt i ett hörn. Massor av flugor surrade omkring därinne. Jag lyfte upp honom och gick ut för att undersöka honom och såg att han var alldeles svartblodig i baken och ovanför gumpen kryllade det av fluglarver i ett djupt sår. Det stank av sjukdom och surrade av flugor runt honom.

Jag insåg att här fanns inget att göra annat än att avsluta hans lidande omedelbart.

Eftersom huggkubbe och yxa fanns inom gångavstånd fick det bli så.

Det konstiga är att jag inte märkt något på honom trots att det här måste ha pågått i flera dagar, kanske en vecka!

Nu har stackars Ture frid i alla fall i hönshimlen.

Jag och hönsen är ledsna 😭

[tintilar]
1

Åh nej va tråkigt. :( Vilken otur du haft på sistone! Men hoppas att du snart hittar en ny tupp. Du kan få en av mig…. ;)

konichiwa
0

Jag får fundera på hur jag ska göra nu.

De två små som inte producerar ska bort i alla fall.

Bovanen lägger ett ägg var eller varannan dag nu så hon blir kvar.

När jag skaffar nytt ska det vara noga planerat.

Jag har fått erbjudande om tuppar från flera håll :-) Sorgligt att de inte kan få leva allihop.

[tintilar]
1

Jag förstår det. När man köper tupp väljer man ju ganska noga också, för man har ju bara en, och dom är ju lätta att få tag på.

När du skaffar nya höns rekommenderar jag verkligen svarthöns i alla fall, för söthetsfaktorn och lynnet. Och i äggväg har jag hört flera som varit väldigt nöjda med sina Lohman, för dom är produktiva och dessutom väldigt lugna och trevliga, lätthanterliga. Orpington gillar jag annars, eftersom att det är en kombinerad kött- och värpras. Dessutom är dom vackra. Om jag hade haft plats för en större flock och producera lite kycklingar för köttets skull så hade jag genast skaffat mig en hop orpington. Hoppas att du hittar nåt på hönsbytardagarna som kommer.

konichiwa
1

Jag har kollat på blocket av mailat några säljare av de höns jag är intresserad av.

Och. Nu har jag bestämt mig. Det blir bruna bovaner. Jag köper från en uppfödare och får en tupp på köpet.

Jag har insett att jag inte kommer att stå ut med att slakta för att äta. Man fäster sig vid dem ju.

Den enda kvarvarande bovanen ger jag bort. De små blandisarna ska jag antingen lämna tillbaka til tidigare ägare eller om de inte vill ha dem får närmaste grannen slakta och äta upp dem.

Sen ska jag göra rent hus i hönshuset och däremellan åka en tur till Grekland och då får det stå öppet och vädra ut.

Jag gör så här för att inte få in olika bakteriestammar och eventuell ohyra som sen sprids. Har de något med sig så har förmodligen alla samma men uppfödaren verkar seriös och jag har pratat med en kvinna som köpt hos honom och är jättenöjd.

Så om några veckor blir det nystart!

[tintilar]
0

Va roligt. :) Hoppas verkligen att du ska ha bättre tur med dina nya. Det kommer nog att bli jättebra. Jättefin höna på bilden! Hur gamla kommer dom vara när du får dem?

Det är klokt att inte köpa höns från flera håll. Man riskerar att få in något när man tar in djur från olika besättningar för man vet aldrig vart det finns sjukdomar.

konichiwa
0

Ja, åtminstone en av mina bovaner hade dålig hälsa, den som är kvar verkar inte må nåt vidare heller. Hon lägger ju mest skinnägg. Och så är hon 'dålig i magen'.

De nya är fem månader nu så de börjar nog inte lägga ägg förrän i vår.

[tintilar]
0

Fast om de är fem månader bör de lägga ägg inom kort. De lägger ägg på hösten också i den åldern.

konichiwa
0

Å va bra! Tack för info.

[tintilar]
0

Mina svarthöns är ju 5 månader och jag har fått veta att jag kan förvänta mig ägg av dom om ca 1 månad. Och av mina 3-månaders borde det bli efter nyår. :)

Hur är hon dålig i magen? Min blandishöna är alltid lite lösaktig i bajset och jag oroade mig lite men läste sen att hönsbajs kan se väldigt olika ut utan att det behöver betyda nåt alls. Ska se om jag hittar det, det fanns bilder nämligen. Min höna bajsar en av dom varianterna. :)

konichiwa
0

Nu är jag hönslös. Det känns tomt och konstigt.

Det ordnade sig fint så att de blev omhändertagna på olika håll. Ingen otäck slakt behövdes.

När jag kommer hem från Grekland blir det att börja om på nytt, det ska bli skoj!

[tintilar]
0

Härligt. Det kommer att bli superkul med nystart när du kommer hem. :)

konichiwa
2

Idag har jag fått låna en ny fin äggkläckare (hurra!)

Imorgon om jag hinner och orkar ska jag hämta 12 orpingtonägg.

Sen blir det julkycklingar förhoppningsvis 🙂

Måste läsa manualen till kläckaren ordentligt först så att inget går fel.

Spännande!

konichiwa
0

Nu är kläckaren laddad med 18 ägg. Det var nervöst i går innan jag fick den att fungera. Larmet tutade, värmen gick upp till 46 grader och vattenflödet ville inte fungera, för slangen hade ett veck som stoppade flödet. Nu har jag tejpat slangen rak och öppen. Till slut fungerade allt som det skulle och nu på morgonen är temperatur och luftfuktighet som de ska. Nu är det bara att vänta. Om några dagar ska jag lysa äggen och se om alla har 'startat'.