Frågor! (Nybörjare)
Hej! Det är så att under vår balkong som står på 4 meter höga pelare har jag ett utrymme på c.a 5x4 m. Kan jag bygga ett litet hönshus därunder till nån ras? Och sen, framför det har jag en liten gräsmatta på 5x4 m den också! Skulle man kunna sätta nät runt och tak och ha det som gård åt de? Och om det funkar, vilken ras skulle passa? Tacksam för svar!
Mvh Kaninsköld
Hönshuset behöver inte vara så stort. Rent regelmässigt går det bra att ha 9 höns per kvm och du behöver inte ha nån gård alls. Men samtidigt vill man ju att hönsen ska ha det bra och då krävs mer utrymme. Man brukar säga 3-4 höns/kvm i hönshuset. Hönsgården får gärna vara så stor som möjligt men 3kvm/höna tror jag är en sorts riktlinje för att hönsen ska kunna fungera bra och inte komma i bråk. Men det kommer att bli söndertrampat.
Vilken ras man ska ha beror ju lite på vad man vill ha ut av sina höns. Dvärghöns är ruvvlliga och ofta lätta att få tama. Men äggen är ju också mindre. Dvärgkochin är en supertrevlig ras som är lugn och fin, flyger inte mycket och perfekt som trädgårdshöns. Dvärgsilkes är populär också. Tunga raser är också lugna ofta, men däremot stora. Orpington tex exempel. Sen har du faverolle och dem rekommenderar många då de är otroligt trevliga och tama.
Om inte äggen har nån större betydelse kan ju en vacker utställningsras passa. Sebright, Mille fleur, chabo, serama, mm. Jag har två friserade dvärghöns för söthetsfaktorn. :) Min friserade blandrastupp (dv.kochin/silkeshöna):
Så du menar att det skulle funka?
Mvh Kaninsköld
Ja, det tror jag. Du behöver ju inte ha 20kvm hönshus utan jag hade då hellre gjort ett mindre hönshus och större utegård. Det gör inget att utegården inte har gräs över hela. Ett litet hönshus är lättare och billigare att värma upp och hönsen är mest där när de sover och sitter då på pinnarna. Resten av tiden är de ute och sprätter och då är stor yta i utegården av mer värde. :)
Jag har 4kvm hönshus ungefär och det är alldeles lagom för en liten grupp - kan ha 10-12 höns där utan problem. Om du lägger 4 kvm på hönshuset så har du ju 36 kvm att bygga utegård av. Då kan du ha kanske 8-10 höns.
Du kan ha ännu fler höns rent regelmässigt som sagt, men det jag har räknat på är vad jag själv tycker är lagom. :)
Kan man blanda raser i en grupp?
Mvh Kaninsköld
Ja, fast bäst trivs de när de är av ungefär samma skrot o korn… Lugna med lugna osv. Fast jag har själv blandat gäng stora o små. Det som inte funkar är för många tuppar - helst bara en. Sedan har de ju sin hackordning, en alfahöna följt av en betahöna osv ner till den sista som är´sist i hackordningen… I regel funkar det bra, bara de inte är för många på samma konkurrerande yta….
Maria med grädde på nosen
www.mariaskakor.se
Man kan blanda raser men man ska tänka på att kanske inte blanda olika storlekar för mycket. Det kan gå, men det kan också inte gå så bra. Mest för att en liten tupp och en stor höna eller vice versa kan bli lite problematiskt. Men har man bara hönor gör det ju inget. Däremot har jag också hört (och märkt) att höns gärna föredrar höns som "är som dom". Dvs lika pigga, stora, flygdugliga, födosökande, ser likadana ut ungefär, osv. Det viktigaste är att du alltid köper minst 2 hönor från samma grupp varje gång. Köp aldrig en ensam höna, den riskerar att bli utstött och ensam. Köper du två har de varandra och det är väldigt viktigt!
Vad gäller tuppar råder delade meningar. Många hävdar att man ska ha en eller tre, men inte två, helst 3 st för de har sin rangordning osv. Men det viktigaste är nog att försöka att ha minst 5 hönor per tupp för att hönorna ska räcka till sas och inte slitas ut av allt parande. Jag har själv 2 tuppar på fn 6 hönor, men alla är unga och jag ska köpa/kläcka fram fler hönor så att det blir 8-10 st.