Stor tupp & liten höna?
Jag undrar vad ni tycker om skillnaden i storlek mellan Kinda-hönor & Brahma-tupp…
Är det för stor skillnad så man utsätter hönorna för stor skade-risk??
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
Det kan nog vara rätt tungt för ryggarna/benen för hönorna med en Brahma-tupp som sällskap. Sen finns det säkert tuppar som är mer smidiga än vad min är, så det kanske kan funka. Men personligen skulle jag nog välja en lättare tupp till Kindahönsen, även om Brahma-tupparna är väldigt vackra och magnifika med sin storlek och hållning. :-) Du får skaffa några stadiga Brahma-damer till din tupp, å sen skaffa en stilig Kinda-tupp till de nätta Kinda-damerna :-)
#1 Nja, som det är nu så kan jag inte dela upp dem…
Vi har en tupp & en höna (Brahma) som båda är ca 8 månader, men har nu möjlighet att få hem ett par Kinda-hönor oxå (inte säker på att de är renrasiga dock) - dels för äggen & dels för att jag tycker det blir ganska tomt med bara våra två i hönshuset i vinter…
Det ultimata i detta läget hade ju givetvis varit om tuppen hade varit Kinda & de nya hönorna Brahma, men nu var ju de stooora här först. ;)
Ngn mer som har funderingar?
Finns det ngr mindre raser (nu menar jag ju inte dvärgar!) som klarar av en Brahma-tupp överhuvudtaget?
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
När det gäller stl på höna/tupp råder faktiskt ganska delade åsikter. En del säger att stor tupp riskerar att skada liten höna pga sin tyngd, medan andra säger att liten tupp riskerar att riva och skada en större höna pga den inte kommer åt. Det finns säkert nackdelar med båda, men det finns också de som har olika stora höns/tuppar och som tycker att det går jättebra.
Visst kan jag tycka att det är dumt att sätta en väldigt tung tupp med små hönor men jag har ju faktiskt själv en dv.kochinkorsning och en normalstor tupp. Lilla tjejen har en egen tupp i sin stl och den stora har inte rört henne. Men vi får se, funkar det inte kommer jag få sälja antingen henne och hennes partner, eller den stora tuppen.
#3 Tack för ditt svar.
Ja, jag får nog prova i vinter, i värsta fall får jag väl hitta på ngt sätt att dela upp dem…
Vår tupp är inte färdig-vuxen än (om han inte blir av lite mindre modell) & dessa Kinda-hönor ser i mitt tycke ganska stora/robusta ut & är färdig-vuxna…
Brahmorna är än så länge inhysta i väntan på att hönshuset ska bli helt klart & där delar de plats med Brahma-blandisar (i samma storlek), Islandshönor & ngr Dvärgsilkeshönor tror jag det är…
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
Vi hade flera dvärgkochin höns med våran brahmagrupp, och det fungerade! Eftersom att tuppen var så stor så va hönorna mellan benen, så han stod alltså aldrig på dom! Nu vet jag inte hur stora kindahöns är, men det fungerade i alla fall med dvkochin! :)
#5 Kul o höra att det fungerade med så mkt mindre höns!
#5 Tack för ditt svar, nu känner jag mig faktiskt lite bättre till mods - bara vetskapen om att det kan lösa sig utan att en stor tupp "mosar" en mindre höna gör ju att det känns bättre! 👍
Men självklart kommer jag att hålla koll på dem sen… 😉
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
Min Brahmatupp skadar sina brahmahönor så mycket när han parar dem att han får Gå med ankorna istället….. Inget para men han håller humöret uppe och är glad o trevlig….
Maria med grädde på nosen
www.mariaskakor.se
#8 Usch då, det lät ju inte så trevligt… 😮
Får hoppas att vår tupp är försiktigare med sina damer sen!!
Tur att din tupp inte vantrivs med ankorna iallafall… 🙂
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
#9, Gå med ankorna innebär att han får gå helt lös på gården…. tycker inte att han ska gnälla även om samlivet blivit lidande…😍
Maria med grädde på nosen
www.mariaskakor.se