Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettallmänt-om-fjäderfä-skötsel
Läst 1343 ggr
sundsby
2013-11-13 09:28
0

Färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhej. Nu behöver jag lite hjälp! Igår så var jag och skulle låna en dvärgkochinhöna som sällskap till min då ensamma dvärgkochinhöna, men så gick vi och tittade i deras stall, där dom hade tuppar som dom skulle slakta, och så såg jag en så himla söt tupp, så jag tog den! Och nu har jag pratat med en kunnig person, och hon sängar att man kan ringmärka sina kycklingar, även om föräldrarna inte är ringmärkta om man är med i svenska rasfjäderfäförbundet, men då måste dom vara ras och färgrena! Så jag undrar vad min lille tupp är för färg? Och om det är stor chans att kycklingarna inte blir färgrena med en sån här tupp, att man bara kan para honom med gula höns?

sundsby
2013-11-13 10:19
0

hon säger*

Guling
2013-11-13 11:29
0

#0  Vilken härlig tupp, förstår att den fick följa med dig hem! 😍

Efter ha googlat & tittat på bilder så tror jag att din tupp är en "Tvärrandig Gul" eller "Tvärrandig Vetefärgad"…

Hittade liiite info om Färgnedärvning, dock inget om just den gula färgen…

Här har du en likadan tupp som din. 😉

Hoppas ngn annan här kan ge dig ett bra svar!! 👍

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

sundsby
2013-11-13 12:47
0

Visst är han! Han var ju väldigt lik tuppen du länkade till, men när man söker på google efter tvärrangid gul så kommer det mycket mörkare tuppar! Eller så blir dom mörkare när dom blir äldre. (min tupp är också ca ett halvår)! Tack! :)

sundsby
2013-11-13 13:29
1

Jag undrar också om min höna är färgren och isf vad heter hennes färg? här är en länk med en bild på henne, http://hons.ifokus.se/discussions/523f3fd38e0e741e2100258d-nya-hons?discussions-1 (hon är den ljusare)

sundsby
2013-11-13 13:32
0

menar #2

Guling
2013-11-13 14:04
0

Hittade en tråd HÄR & där står ett de Gula inte går att blanda med andra färger…
HÄR har du många bilder på färger - dock inte på svenska.

Jag kan ju inte det här med färgerna egentligen - men tycker det är spännande…

Jag skulle gissa på att hönan inte är färgren eller kanske "bara" dåligt tecknad - visserligen lite svårt att se på bilderna…

Angående tuppen så har vår Brahma-tupp mörknat betydligt i sin Gula färg med åldern (han är Gulsvart Colombia).

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

sundsby
2013-11-13 16:07
0

Kom på att eftersom att hon är ringmärkt är hon färgren, så frågan är snarare vad heter hennes färg! :)

Guling
2013-11-13 19:05
0

Har du ngn skarpare bild på henne?

Hon kanske skulle kunna vara en sån här (det är svårt att se om fjädrarna är randiga på bilderna du länkade till)…?

Isåfall är hon Silversvartbandad enligt denna tråd. 👍

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

sundsby
2013-11-13 19:55
0

Kan försöka fixa det! Men hon är mer svart med vitt längst ut på fjädrarna! #8

LisenN
2013-11-13 20:03
1

#7 Att hon är ringmärkt garanterar inte att hon är färgren tyvärr.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Guling
2013-11-13 20:24
0

#9  Bakvänd Silversvartrandad/Silversvartsömmad vilket som nu är den rätta benämningen (råkat på båda)? 🤔

Du kanske har en ny färg där… 😉

Måste de verkligen vara färgrena för att de är ringmärkta? Som jag förstod det på Svenska Rasfjäderfäföreningen så kan väl vem som helst beställa ringar till sina höns - om man är medlem, eller…?

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

LisenN
2013-11-13 22:51
0

#11 Det stämmer, man kan ringa blandrashönor med SRFs fotfasta ringar med om man så vill. Inte att rekommendera men jag vet att det knatar runt diverse blandisar med fotfast ring så färgrena behöver de verkligen inte vara för att de har ring på benet.

sundsby
2013-11-14 15:41
0

Vad konstigt! För jag har pratat med "ledaren" för svenska rasfjäderfäförbundet, och hon sa att man fick ringmärka kycklingar om dom var ras och färgrena!

LisenN
2013-11-14 17:11
0

#13 Det är sant men det finns inget som säger att man INTE får märka felfärgade djur.

Ingen kommer hit och tittar vad jag gör med mina 100 ringar utan det är helt upp till mig själv.

Det enda man egentligen kan vara säker på när man köper ett ringmärkt djur är det inte är äldre än vad ringen säger.