Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettrovdjur
Läst 2465 ggr
Fridafj
1

Katter och höns

Hej! 

Skulle vilja höra om det finns någon med erfarenhet av att ha både katter och höns, och hur det funkar? Jag har nämligen alltid haft ett extremt sug för att skaffa katt som inte verkar gå över, men jag kommer alltid att välja fåglarna framför andra djur, och ska ha duvor, höns och ev vaktlar i framtiden när man har plats för det. 

Tänkte egentligen att det var kört med att skaffa katt då - men jag tänkte att det borde väl finnas folk som har gårdskatt/huskatt på landet och en massa höns och andra fåglar också? :) Nyfiken!

Fridaaaa
0

När jag hade höns, hade vi även katt. Fungerade utmärkt. Våra höns gick lösa i trädgården på dagarna och katterna gick ute med när de ville.
Däremot hade jag inte kycklingar lösa, de hade jag instängda, så var bara vuxna/lite större som fick gå lösa.

Min mamma har höns nu samt katter. Hon har även fåglar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

garrilina
0

Har ett gäng stallkatter och höns, fungerar utmärkt med de vuxna djuren, kycklingar däremot ser de mer som ett byte. Men är de bara instängda så ägnar de dem inte en blick heller.

[tintilar]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är vanligt att man har både katt och höns. Man ska nog akta små kycklingarna men när katterna väl vant sig vid hönsen är det sällan några problem. Vi har 4 egna katter, de var vuxna utekatter som jagade sin egen mat när jag skaffade hönsen. Dessutom har systern som bor granne 3 stora utekatter, grannen vid tomtgräns har 1, en annan 3 och sen går det några vildkatter här också, riktigt tunga killar. ;) Men mina höns är det ingen som rör. I blrjan var dom nyfikna, hönsen fick vara i hönsgården. När jag släppte ut dom fritt försökte gammelkattan skrämmas lite men då fick hon en träbit efter sig så det gjorde hon inte om. Mina höns går helt fritt och ingen katt stör dom, varken mina egna eller andras.

Fridafj
0

Tack för att ni tar er tid att svara! :) Då finns det alltså hopp, det låter skönt att höra! 
#3 Vilken gudomligt fluffig fågel den där i mitten, blir ju alldeles kär! Och katten var himla fluffig den med.

[tintilar]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack. :) Ja Ask är himla söt, men alltid i vägen när man ska fota. :p