Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettallmänt-om-fjäderfä-skötsel
Läst 562 ggr
[tintilar]
0

Värp-start lantraser

En bekant till mig har erfarenheten att Gotlandshöns inte börjar värpa förrän till våren sin första säsong - oavsett när på året de är kläckta. Så en del väntar alltså tills de är hela 1 år om de är kläckta tidigt på året. Medan andra raser börjar värpa när de har åldern inne oavsett årstid. Stämmer detta? Gäller det andra lantraser också? Samma person har även Hedemora, och dessa har värpt från 5 månaders ålder, höst- och vintertid.

Vad säger era erfarenheter, när har era lantraser värpstartat? Ålder, årstid, ras.

wille_wille
0

Jag har hedemora och pappa har svensk dvärg. Dom börjar värpa efter en viss ålder (verkar det som). Dock så har jag aldrigt noterat hur gamla domhar varit när dom började värpa.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[tintilar]
0

Tack för svaret. :) Har de genbank och håller dem utan extra ljus, värme och protein?

wille_wille
0

Dom har inte genbank. Lanpan är tänd från ca 7:00-21:00. Ingen extra värme men hönshuset är delvis isolerat. Nu har inte jag så bra koll på vad som räknas som extra protein men utöver hönsfodret från granngården får dom havrekross och krossade snäckskal samt lite matrester :)

[tintilar]
0

Okej, tack! :)

wille_wille
0

Det var så lite så🙂