Första tuppslakten
Häromdan slaktade vi våran första ena tupp. Eller det var min man som gjorde det faktiskt, min svåger assisterade lite för han ville se och lära. Jag var inne med barnen. Slakten gick jättebra och vi valde att flå den pga att det var sent på kvällen och mörkt ute, dessutom regnade det. Det var inte läge att stå och plocka den.
Dagen efter grillade vi den och det blev jättegott. Kunde ha legat liiite till på grillen men vi var hungriga. :)
Känns väldigt bra att ha lyckats genomföra det och njuta av maten. Och att veta att tuppen fick leva ett friskt och lyckligt liv.
(Nyslaktad tupp på bilden, kastrullen bakom har inget med den att göra, den råkade bara stå på bänken efter middagen. :))
grattis till första slakten o första smakprovet på egenuppfött gissar på att många fler kommer bli middag framöver då man har en förmåga att få ett visst tupp överskott
Ja vi får väl se när vi börjar kläcka egna. :) Men gubben tyckte väl inte att det var det roligaste man kunde göra att ha ihjäl ett djur så vi kommer nog inte att ha höns för köttets skull än på ett tag iaf.

Duktigt! Och fin ser den ut. Hur fick ni ut innanmätet? Jag har kollat på youtube men fattar inte riktigt… Ifall jag nu någon gång kommer att göra det igen med en kropp som går att äta.
Agneta
Ser ju bra ut! Det blir lättare för varje gång gissar jag på :) jag har slaktat en del höns, men än så länge har vi bara tagit hand om köttet från en tupp :) Smakade helt okej och kändes super när man vet att han haft det så mycket bättre än kycklingarna från affärn.. ;)
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)
Tack! Jag kan inte ta åt mig äran eftersom att det var maken som gjorde det, men jag instruerade. :)
#3 När man flått eller plockat fågeln snittar man upp den under bröstbenet och plockar ut "paketet" med inälvor - det mesta sitter ihop. Lungor, hjärta och testiklar sitter på skrovet så det tar man bort med handen när man lyft ut paketet. Efter det skär man runt kloaken där paketet sitter fast i tarmarna och sen är det klart. :) Det finns jättebra instruktioner (bilder och filmer) här: http://honsitrunsby.webs.com/slakt.htm (filmerna kan man även hitta direkt på youtube).
#3 Hon som har gjort filmen som tintilar länkar till har i alla fall förut erbjudit slakthjälp på plats mot betalning. Hör med henne om hon är villig att åka till dig, hit till mig var det inga problem.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Hon erbjuder fortfarande hjälp med slakt vad jag förstår. :) Men jag tror att hon behåller köttet då.

#5 Så gör inte jag när jag tar ur en fågel. Efter plockningen hänger kroppen upp och ner i benen (lite isär så man kommer åt). Då skär jag av halsskinnet (o slänger det i hundhögen), försiktigt så att man inte skär sönder krävan bara. Sedan skär jag runt kloaken, under gumpen och nästan ner till bröstbenet som en ganska stor cirkel runt kloaken(stor nog att få in handen i). Är fågeln tunn så kan man behöva lyfta på skinnet när man skär för att inte riskera att sticka sönder någon tarm. En fet fågel är det liten risk på om man skär försiktigt. Sedan lyfter jag av detta "lock" så att det hänger på sidan av kroppen i tarmen. Efter det sticker jag in handen längs med ryggen på kroppen, mellan inälvor och revben. Här känner man tydligt muskelmagen och var tarmpaket slutar och man kan välja att ta ut detta först om man vill ta tillvara på de andra inälvorna (en del vill även ha muskelmagen, men det hamnar i hundhögen hos mig med hjärta, lever och lungor). Gräv ur resten av inälvorna. Matstrupen kan vara lite trixig att dra loss, jag tvinnar ett finger runt den om den trilskas. Har fågeln ätit precis innan slakt så att krävan är full kan jag välja att gräva ur krävan framifrån för att inte riskera att dra sönder den. Luftstrupen vill ofta sitta kvar också så man får dra av den från halssidan, men den innehåller inget som förorenar köttet så det gör inte så mycket. Men den hamnar i hundhögen här. När fågeln är urtagen sköljer jag den med rent vatten och låter den hänga 1-2 dagar (ska inte behövas med unga djur men jag gör det endå för att få ett fastare och mörare kött).
Det är så jag gör i alla fall, men alla sätt är väll bra bara det funkar för en själv🙂