Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etiketttips-råd
Läst 2478 ggr
dette
0

Höns o mysk ankor

Hej tängte Skaffa höns till våren och så är jag sugen på stt skaffa mysk ankor med. Läste att man inte får ha dom i samma byggnad? Vad vet ni om detta? Får man har dom i samma hus om det är väggar emellan? Kan man ha dom i en höngård bara nät emellan? Hittar inte sidan som det stod att man inte gick ha dom i samma byggnad. Tacksam för svar

VildaVittra
0

Jag har aldrig hört att man inte skulle få det. Skulle bli väldigt förvånad om det var så.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

dette
0

Skulle ha något med smittorisk att göra. Finns någon lag på detta

VildaVittra
0

Har hittat nu. Texten finns att läsa i en handbok för djurhälsopersonal vid utbrott av aviär smitta:

Andfåglar, som ankor, Gäss och änder ska hållas åtskilda från övrigt fjäderfä på en anläggning, eftersom smittade andfåglar kan fungera som symptomfria överförare av virus.

Så ingen lag, utan en beredskapsplan om ett utbrott sker.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.2c4b2c401409a3349314dbe/1378455544502/Del+II+03+Avi%C3%A4r+influensa.pdf

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

dette
0

Ok. Var inte den texten jag läste men verkar som flera har dom ihop så då kör jag på det med

LisenN
0

Du har helt rätt, man får egentligen inte hålla simfåglar tillsammans med höns.

De flesta har det dock ändå och det är svårt att upprätthålla ett sådant skydd att inte fåglarna får indirekt kontakt.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

VildaVittra
0

#5 Var finns den texten?

LisenN
0

#6 http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/fjaderfan/sjukdomar/fagelinfluensa/vadinnebarskyddsnivaerna.106.3f70593f123bdfdb51a8000646.html

"Regler som gäller alla fjäderfä oavsett skyddsnivå:
  • Fjäderfä får bara ges dricksvatten som kommer från borrad eller grävd brunn eller annat vatten som är godkänt som livsmedel.
  • Andfåglar, som ankor, Gäss och änder ska hållas åtskilda från övriga fjäderfä på en anläggning, eftersom smittade andfåglar kan fungera som symptomfria överförare av virus."

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

[PuffBuck]
0

Aldrig hört talas om! På den mindre djurparken Mariebergsskogen i Karlstad hålls myskankor tillsammans med hönsen, sedan är det galler mellan skånegässen som bor bredvid.

rudyC
0

tror ni inte att det bara gäller "mat anläggningar" då ja menar för hus bruk ska det väl inte va nån fara?