vad gäller igentligen?
vad gäller igentligen vid hönshållning i ett område som inte är stadsplanerat? måste man ha grannars godkännande för höns eller tupp? och kan en granne kräva att man gör sig av med hönorna för att dom kacklar mycke? min granne verkar vara en fågelhatare. hennes katter sitter ofta o smyger på hönsen varpå hönsen kör på med sitt varningskackel. hon har bestämt att jag inte får ha tupp och fick hon bestämma så skulle jag inte få ha höns heller. när hon går förbi med sin hund så svär hon ofta högt o ljudligt över hur mycke hönsen låter. känns så tråkigt att hon inte vill acceptera mitt höns intresse då jag faktiskt accepterar att hennes katter stör mina höns och använder mina barns sandlåda som kattlåda. nu har jag råkat få hem en tupp som tack och lov bara har galit 1 gång på 3 veckor och då var de dessutom inte så högt. men de känns som att om hon får reda på att de är en tupp så kommer hon kräva att tuppen ska väck fast han inte stör. jag har hönsgården precis utanför mitt sovrumsfönster så jag är inte intresserad av en tupp som väcker mig på morgonen. men vill ju inte göra mig av med en tupp som inte stör. hur ska ja göra o vilken rätt har jag?
Ring din kommun och fråga vilka regler som gäller. Jag bor inte stadsplanerat men för alla detaljplanerade områden krävs tillstånd i vår kommun - och trots att jag bor i ett sommarstugeområde så är det detaljplanerat, dvs jag får inte bygga hur jag vill på min tomt utan det finns regler kring det hos kommunen. Jag har sökt tillstånd, där grannarna givit mig sitt medgivande att ha höns. Och när jag väl fått mitt tillstånd, vilket jag har, så tror jag att det är ganska svårt att förbjuda mig att hålla höns. Däremot kan jag tvingas följa en del restriktioner, tex att hålla mina tuppar instängda mellan kl 21 på kvällen och 07 på morgonen eller liknande. Jag försöker att visa mina grannar välvilja och frågar ofta om de blir störda samt erbjuder dom att komma ner och titta på mina djur. Jag hoppas att dom ska förstå och respektera mitt intresse och att vi kan kommunicera och lösa eventuella problem utan att blanda in kommunen. Men som sagt tvivlar jag på att de kan förbjuda mig. När jag pratat med kommunen sa de att när man väl fåt tillstånd kan de ge en restriktioner i första hand men de drar inte tillbaka tillståndet om man inte missköter sig.
Att man måste söka tillstånd i planerat område visste jag redan. Men jag bor i ett oplanerat områse där dom flesta är emot stadsplanering så de dröjer många år innan något sånnt skulle ske. Många härikring har hästar hemma på sina tomter och jag är inte ensam att ha höns. Jag fyller dessutom kracen från komunen för hönshållning i stadsplanerat område. ( max 4 höns o matning inomhus) bara de att en av hönorna var 1 tupp. Jag pratade med min närmsta granne och kom överens om att de var okej dom andra två närmsta är bara sommarboende. Hon som klagar bor granne med min granne. Kan ju inte vara meningen att jag ska behöva fråga hela gatan om lov innan jag köper höns? De verkar dessutom som att hon tror att hon bestänmer över alla på gatan o hon kan göra allt men samtidigt klaga på andra. Hon skulle kunna säga att min tupp galer hela dagarna o nätterna fast han är väldens tystaste tupp o till o med tystare än hönorna. Får ta o ringa till komunen o fråga vad om gäller. Vore konstigt om man inte får ha höns i ikke stadsplanerat område där många andra tillo med har häst. Flyttade inte direkt ut på landet för att jag inte skulle ha djur.
Det är inte stadsplanerat här utan detaljplanerat. Vi får inte bygga hur mycket vi vill på våra tomter, då är det detaljplanerat. Jag behövde fråga alla inom 500m från hönshuset.
Det är som sagt olika i olika kommuner så du måste ringa till din kommun och fråga vad som gäller hos dom.